Telldus znet lite

Moderator: Telldus

arneolav

Re: Telldus znet lite

Post by arneolav »

jacobw wrote:En fråga angående ZNet Lite och sensorer (ni får ursäkta en nykommling :roll:)

Som jag förstår kan ZNet Lite endast trigga över 433, så alla sensorer (från Nexa exempelvis) blir obrukbara?

Jag vill nämligen trigga lite events på Z-Wave, men hittar ingen bra utomhussensor till vettig peng. Samtidigt finns det ju rätt billiga till 433, som den här (http://www.clasohlson.com/se/R%C3%B6rel ... 10/36-4914). Men den kommer alltså inte fungera ihop med ZNet Lite, utan jag får vänta till ZNet Pro, som kommer kunna både skicka och även ta emot signaler på 433? Har jag uppfattat det korrekt?

/Jacob
Ja, det er rett, Z-wave 868.42MHz (EU) + 433MHz TX
Altså ikke RX (Recive). Ingen sensor vil vises.
https://www.m.nu/telldus-znet-lite-forh ... -2341.html
Måste vänta till ZNet Pro ankommer, eller använda TelldusNet.
jacobw

Post by jacobw »

arneolav wrote: Ja, det er rett, Z-wave 868.42MHz (EU) + 433MHz TX
Altså ikke RX (Recive). Ingen sensor vil vises.
https://www.m.nu/telldus-znet-lite-forh ... -2341.html
Måste vänta till ZNet Pro ankommer, eller använda TelldusNet.
Tack för förtydligandet!

Utifrån info jag hittat så kan vi vänta oss ZNet Pro någon gång under Q1-Q2 2016. Någon som har annan/mer aktuell info?
matt_s

Post by matt_s »

etompau wrote:
matt_s wrote:Skulle man kunna styra motorvärmare med följande utrustning?
-Telldus Znet Lite
-Zwave utomhus-sensor för temperatur
-Proove Utomhus-uttag IP44

Det jag vill göra är att styra inkopplingstid med hjälp av temperatur. T.ex. om jag vill åka 07.00, så vill jag starta motorvärmaren 05.00 om det är kallare än -10, 06.00 om det är -5 osv.
Det kan du göra med en "vanlig" Tellstick Net (då med en 433 MHz-sensor), men det bör även fungera med en Znet lite.
Med ett Pro-abonemang kan du även använda motorvärmarfunktionen som automatiskt justerar starttid för värmaren beroende på utomhustemp.
Tänkte att det kanske är bättre att köpa den nya versionen ifall man hittar fler användningsområden? Finns Pro-abbet till både Tellstick net och Znet lite? Behöver man ingen sensor för den funktionen, dvs. hämtar den temp från någon vädertjänst?
etompau

Post by etompau »

matt_s wrote:
etompau wrote:
-Telldus Znet Lite

Det jag vill göra är att styra inkopplingstid med hjälp av temperatur. T.ex. om jag vill åka 07.00, så vill jag starta motorvärmaren 05.00 om det är kallare än -10, 06.00 om det är -5 osv.
Det kan du göra med en "vanlig" Tellstick Net (då med en 433 MHz-sensor), men det bör även fungera med en Znet lite.
Med ett Pro-abonemang kan du även använda motorvärmarfunktionen som automatiskt justerar starttid för värmaren beroende på utomhustemp.
Tänkte att det kanske är bättre att köpa den nya versionen ifall man hittar fler användningsområden? Finns Pro-abbet till både Tellstick net och Znet lite? Behöver man ingen sensor för den funktionen, dvs. hämtar den temp från någon vädertjänst?
Visst kan det vara smart att köpa en ny plattform. Notera att Z-wave-prylar är betydligt dyrare än mottagare/sändare på 433-bandet, men du får högre säkerhet på styrningen av brytarna då de använder ett tvåvägsprotokoll och det går att "länka" signalen mellan olika mottagare för ökad räckvidd.
Hur licensieringen exakt ska se ut, törs jag inte svara på, men antar att Pro-abonemanget hänger med även till ZNet-plattformen.
Motorvärmarfunktionen använder en trådlös temp.givare för att anpassa starttiden för motorvärmaren. Du anger avfärdstiden och funktionen justerar automatiskt starttiden för värmaren efter temp-värdet från sensorn.
matt_s

Post by matt_s »

Jag har mailat till Telldus, vill gärna ha det här bekräftat innan jag väljer lösning...
maglin12

Post by maglin12 »

har precis fått hem zlite och har läst in en fibaro motion sensor men får inte upp varken ljus eller temp värden för att kunna använda i scenarion.... borde ju funka när rörelsedelen funkar fint. tacksam för hjälp :)
matt_s

Post by matt_s »

Enligt Telldus support så ska mitt scenario funka...
trilenium

Post by trilenium »

-Telldus Znet Lite

Jag har gjort som så att jag behåller min befintliga telldus.NET. Har nu även kopplat in telldus ZNET LITE.

Alltså kan jag fortfarande ta emot signaler på 433-bandet (som saknas i ZNET LITE). Sedan kan man trigga saker via ZNET LITE. Blir lite som att redan nu ha en ZNET Pro då och det fungerar utmärkt hemma!

Det jag dock hade velat ha är ett gränssnitt likt Figaros Homecenter https://www.youtube.com/watch?v=4UXKrjTGHig

Denna video får mig också att drägla lite https://www.youtube.com/watch?v=n7zB6Vs5_Ys ;)
matt_s

Post by matt_s »

Har Telldus stöd för att hämta temperatur från en vädertjänst istället för en egen tempsensor?
etompau

Post by etompau »

Såg på Telldus facebook-sida att en ny variant av ZNet Lite är på gång, då med mottagningsmöjligheter för 433 MHz.
Planerad säljstart höst/vinter 2016.

Lanseringen av Pro-versionen är framskjuten. Lär inte komma under 2016. Spännande att se vilka funktioner som kommer att erbjudas.
Den lär väl ta upp konkurrensen med Nexas Bridge, som efter lång tid nu verkar dyka upp på marknaden.

Tror att en Lite-version med 433-mottagning är efterlängtad av existerande Net-användare som vill börja med Z-wave.
Post Reply