Telldus znet lite

Moderator: Telldus

stubinus
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus znet lite

Post by stubinus »

Vart är uppståndelsen? Detta är ju stort. Någon som har beställt?
disktant
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus znet lite

Post by disktant »

Har dom börjat sälja den ?
har bara sett någon site som har haft förhandsbokning
Wavesswe
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus znet lite

Post by Wavesswe »

Den kommer blir grym!!! Det öppnar upp en hel del nya funktioner och bredare användnings område.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus znet lite

Post by arneolav »

https://www.m.nu/telldus-znet-lite-forh ... -2341.html

Förhandsbeställning - preliminärt kommer vi kunna börja skicka ZNet Lite sista veckan i september.

Vi har jobbat stenhårt med vår nya innovation - vår helt nya Z-Wave gateway och nu är vi mycket glada över att kunna presentera den. Det här är nog den bästa Z-Wave gatewayen som utvecklats hittills och helt unik i sitt slag.

Inte nog med att den är snygg, den är också otroligt kompetent. Den innehåller både ett Z-Wave-chip med den senaste tekniken och en 433MHz-sändare. Det gör att du fortfarande kan använda billigare teknik där du vill och avancerad Z-wave-teknik där det är nödvändigt.

Precis som med sina föregångare är den kompatibel med en mängd enheter på marknaden och som redan finns i många användares hem.

Installationen är föredömligt enkel och all konfigurering görs i vårt web-gränssnitt Telldus Live! Här kan du ställa in allt som du vill att systemet ska göra för dig. Alla scheman och händelser lagras dessutom lokalt i gatewayen. Så skulle internet-anslutningen försvinna fungerar dessa delar av ditt smarta hem precis som vanligt.

Vi kommer löpande att lansera fler smarta tillbehör som utnyttjar Z-Wave-tekniken och som kommer att låta dig använda gatewayen till allt du kan tänka dig.
GokMasE
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Telldus znet lite

Post by GokMasE »

arneolav wrote:Installationen är föredömligt enkel och all konfigurering görs i vårt web-gränssnitt Telldus Live! Här kan du ställa in allt som du vill att systemet ska göra för dig. Alla scheman och händelser lagras dessutom lokalt i gatewayen. Så skulle internet-anslutningen försvinna fungerar dessa delar av ditt smarta hem precis som vanligt.
Att scheman och händelser fungerar lokalt är ju givetvis bra - men vill man manuellt aktivera t.ex. en brytare så är den funktionaliteten alltså fortfarande beroende av Telldus server?
stubinus
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus znet lite

Post by stubinus »

arneolav wrote:
Inte nog med att den är snygg, den är också otroligt kompetent. Den innehåller både ett Z-Wave-chip med den senaste tekniken och en 433MHz-sändare. Det gör att du fortfarande kan använda billigare teknik där du vill och avancerad Z-wave-teknik där det är nödvändigt.

Precis som med sina föregångare är den kompatibel med en mängd enheter på marknaden och som redan finns i många användares hem.

Vi kommer löpande att lansera fler smarta tillbehör som utnyttjar Z-Wave-tekniken och som kommer att låta dig använda gatewayen till allt du kan tänka dig.
Några funderingar bara...

1. Riktigt bra med 433 sändaren. Men att den inte tar emot 433MHz signaler är lite synd. Men kan man samköra med sin .NET? Alltså ta emot signaler med tellstick.net för att sedan skicka vidare en åtgärd med telldus znet? T.ex i telldus live? Är medvetna om att man kan hitta andra lösningar på detta problem, men om man som jag sitter på en hög med knappar och sändare och inte är helt hemma med t.ex tasker.

2. Hur kommer gränssnittet i live utformas? Med fler komponenter kommer mer data. Idag saknar jag grafer o dylikt från tempgivare t.ex. Det kan vara ännu mer aktuellt när man vill börja läsa energianvändning på sina prylar också.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus znet lite

Post by etompau »

stubinus wrote:
arneolav wrote:
Inte nog med att den är snygg, den är också otroligt kompetent. Den innehåller både ett Z-Wave-chip med den senaste tekniken och en 433MHz-sändare. Det gör att du fortfarande kan använda billigare teknik där du vill och avancerad Z-wave-teknik där det är nödvändigt.

Precis som med sina föregångare är den kompatibel med en mängd enheter på marknaden och som redan finns i många användares hem.

Vi kommer löpande att lansera fler smarta tillbehör som utnyttjar Z-Wave-tekniken och som kommer att låta dig använda gatewayen till allt du kan tänka dig.
Några funderingar bara...

1. Riktigt bra med 433 sändaren. Men att den inte tar emot 433MHz signaler är lite synd. Men kan man samköra med sin .NET? Alltså ta emot signaler med tellstick.net för att sedan skicka vidare en åtgärd med telldus znet? T.ex i telldus live? Är medvetna om att man kan hitta andra lösningar på detta problem, men om man som jag sitter på en hög med knappar och sändare och inte är helt hemma med t.ex tasker.

2. Hur kommer gränssnittet i live utformas? Med fler komponenter kommer mer data. Idag saknar jag grafer o dylikt från tempgivare t.ex. Det kan vara ännu mer aktuellt när man vill börja läsa energianvändning på sina prylar också.

1. Det bör fungerar. Om du har din ZNet och Net under samma konto, kan signaler som tas emot av Net trigga en händelse/brytare i ZNet.
Senare ska det komma en ZNet som både har sändning OCH mottagning på 433 MHz-bandet.

2. Loggning och grafer är något som redan finns, åtminstone på betastadiet.
http://developer.telldus.com/blog/2015/ ... story_beta
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Telldus znet lite

Post by micke.prag »

Micke Prag
Software
Telldus Technologies
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Telldus znet lite

Post by niclasf »

Otroligt bra jobbat! PRO-versionen kommer att bli en storsäljare. Snyggt!
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus znet lite

Post by Masonit »

Mm mycket intressant. Kan man redan nu få en prisuppskattning för pro versionen?

\Masonit
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Telldus znet lite

Post by RH_Dreambox »

Hur är det med kompatibiliteten med brytare, dimmers och sensorer av andra fabrikat som tex. Aeon, TKB, Duwi, Fibaro med flera?
Kommer dessa enheter att fungera fullt ut i Telldus Znet?
Frågan ställs med anledning av diskussionerna i www.forum.fibaro.com

Fibaro har med sin version 4.xxx inte full kontroll på alla enheter och användarna är mer eller mindre förtvivlade då deras "icke Fibaro enheter" inte fungerar.
Jag har idag en Fibaro HC2 som inte kan läsa av en Aeon 3-fas energimätare (firmware 1.5) och heller inte kan presentera energiförbrukning för vissa Aeon-pluggar.
Om jag skall köpa en Telldus Znet Pro, så vill jag också veta att det presterar till 100%.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus znet lite

Post by krambriw »

Om jag skall köpa en Telldus Znet Pro, så vill jag också veta att det presterar till 100%.
Historiken vad gäller snabbhet i att införa stöd för nya protokoll i produkterna är inte den bästa. Detta måste definitivt förbättras om Znet skall bli en värdig kandidat.
jacobw
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus znet lite

Post by jacobw »

En fråga angående ZNet Lite och sensorer (ni får ursäkta en nykommling :roll:)

Som jag förstår kan ZNet Lite endast trigga över 433, så alla sensorer (från Nexa exempelvis) blir obrukbara?

Jag vill nämligen trigga lite events på Z-Wave, men hittar ingen bra utomhussensor till vettig peng. Samtidigt finns det ju rätt billiga till 433, som den här (http://www.clasohlson.com/se/R%C3%B6rel ... 10/36-4914). Men den kommer alltså inte fungera ihop med ZNet Lite, utan jag får vänta till ZNet Pro, som kommer kunna både skicka och även ta emot signaler på 433? Har jag uppfattat det korrekt?

/Jacob
matt_s
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus znet lite

Post by matt_s »

Skulle man kunna styra motorvärmare med följande utrustning?
-Telldus Znet Lite
-Zwave utomhus-sensor för temperatur
-Proove Utomhus-uttag IP44

Det jag vill göra är att styra inkopplingstid med hjälp av temperatur. T.ex. om jag vill åka 07.00, så vill jag starta motorvärmaren 05.00 om det är kallare än -10, 06.00 om det är -5 osv.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus znet lite

Post by etompau »

matt_s wrote:Skulle man kunna styra motorvärmare med följande utrustning?
-Telldus Znet Lite
-Zwave utomhus-sensor för temperatur
-Proove Utomhus-uttag IP44

Det jag vill göra är att styra inkopplingstid med hjälp av temperatur. T.ex. om jag vill åka 07.00, så vill jag starta motorvärmaren 05.00 om det är kallare än -10, 06.00 om det är -5 osv.
Det kan du göra med en "vanlig" Tellstick Net (då med en 433 MHz-sensor), men det bör även fungera med en Znet lite.
Med ett Pro-abonemang kan du även använda motorvärmarfunktionen som automatiskt justerar starttid för värmaren beroende på utomhustemp.
Post Reply