Nybörjarfrågor (huskod, tempgivare etc)

Moderator: Telldus

Post Reply
Urme

Nybörjarfrågor (huskod, tempgivare etc)

Post by Urme »

Hej!

Har precis köpt en Raspberry Pi, Tellstick Duo och några Nexa självlärande pluggar. Har fått allting upp och rulla tillsammans med HomeAutomation, har även testat TellProx men HomeAutomation verkar vettigast även om jag just nu bara kört det i en timme och med 3 Nexa pluggar :)

Några nybörjarfrågor som jag har försökt söka men inte riktigt hittat ett bra svar på.

Första är huskoden som man anger i tellstick.conf, är det bara att hitta på en sådan eller hur tar man reda på vilken kod som ska vara där? Jag skrev in "1232323" på den jag provat på nu och det fungerade ju.

Om jag vill sätta några tempgivare i några rum inne, vilken ska jag satsa på då? Jag behöver egentligen inte kunna se temperaturen på givaren utan bara jag får in det i HomeAutomation.

Det går "bara" att konfiguerar 16st enheter totalt med Tellsticken? Tänkte det drar ju iväg ganska snabbt i pluggar och kontakter för taklampor och givare etc, går det att ha fler än 16 på något sätt?

Om jag vill kunna ta emot signal till HomeAutomation och köra något typ av script när någon ringer på dörrklockan, vilken Nexa dörrklocka bör jag satsa på då? Såg att det fanns två olika men kanske inte har någon betydelse?
etompau

Re: Nybörjarfrågor (huskod, tempgivare etc)

Post by etompau »

1. Huskoderna används för att särskilja olika mottagare från varandra. Notera att mottagare med kodvred inte accepterar en kod som du har angivit i ditt exempel.

2. Termometergivare. Jag tycker nog att Viking-givaren fungerar bäst. Vill du knåpa ihop egna givare så kolla på Foogadgets givare. Den har bra krut i sändaren och du kan hänga på en lång rad olika givare.

3. Någon gräns i Tellstick Duo för antal mottagare finns ej.

4. Scriptexekvering. Ställ frågan i forumet för HomeAutomation, så får du nog några bra svar.

Lycka till!
Urme

Post by Urme »

Tack för svaren!

Angående antalet enheter ställer man inte in i tellstick.conf unit mellan 1-16 har jag för mig jag läste i hjälpen?

Har du någon länk till en Viking givare?
agn

Post by agn »

Viking givare kan köpas hos Teknikmagasinet.
http://www.teknikmagasinet.se/produkter ... rmo-sensor

Hos Jula kan man köpa den i ett paket med inomhusdel.
http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... er-943090/

Viking givaren kan även enkelt byggas om till en ljussensor om man har behov av en sådan.
GOKAR

Post by GOKAR »

Hej agn

Blev intresserad när du skrev att Viking givaren var lätt att bygga om till ljussensor, kan du dela med dig hur du har gjort??

MVH
agn

Post by agn »

GOKAR wrote:Hej agn

Blev intresserad när du skrev att Viking givaren var lätt att bygga om till ljussensor, kan du dela med dig hur du har gjort??

MVH
Om du tittar längst ner på första posten i den här länken så finns en pdf som visar en ombyggd givare.
http://www.switchking.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=450

Det är Jenkinsbird som är samma givare som Viking.

Jag har använt ett ljusmotstånd från Kjell & Co. Det finns art.nr. i en annan post lite längre ner på sidan.
GOKAR

Post by GOKAR »

Tackar, ska genast ta fram lödpennan och modifiera en tempgivare. Köpte ett antal för ett halvår sedan på ebay.com där dom heter WH3 och som verkar vara identiska med Viking givaren. Tack till alla som kommer med så fina förslag.
Urme

Post by Urme »

Duh köpte 4st på teknikmagasinet, de fungerar kanon som tempgivare, men kanske ska beställa ett gäng från Ebay, kostar nästan hälften där och gratis frakt.
Post Reply