okänd sensor i telldus live!

Moderator: Telldus

Post Reply
nmbrg

okänd sensor i telldus live!

Post by nmbrg »

Av någon anledning så har det dykt upp en sensor under fliken "visa sensorer" på mitt konto i telldus live!
Jag har ej lagt till någon enhet varken i telldus live! eller kopplat in något i min lägenhet som har sensorer för att mäta temperatur.

Hur kommer det sig att den ligger med i mitt konto? Och hur kan jag ta reda på vad det är? Känns lite olustigt att det dyker upp en enhet på mitt konto som är kopplad till min tellstick net bara så där.

Den går inte ens att ta bort.

Bifogar bild på hur det ser ut i telldus live!.
Image
etompau

Re: okänd sensor i telldus live!

Post by etompau »

Givarsignaler som din Tellstick snappar upp läggs automatiskt till i ditt system/konto, de läggs alltså inte till manuellt.
"Vad det är" - jag det är sannolikt någon granne till dig som har en trådlös utomhustermometer.

Att visningen av en enstaka givare i listan inte går att ta bort är troligtvis som systemet är konstruerat.
tronde

Post by tronde »

For øyeblikket har jeg 29 ukjente sensorer. Det ikke mulig for Telldus å vite om en sensor er hos deg eller naboen. Sensoerne sender ut måleverdien(e) pluss en ID-kode som typisk er i området 0 - 255. Det betyr at mange sensorer sender med samme kode. Det er to forskjellige protokoller som er mest vanlig, så i praksis er "teoretisk" maks antall 512. Clas Ohlson 36-1797 er mye brukt, og den har kun 60 valgbare kanaler.

Jeg har selv 48 sensorer, og noen ganger vil en fremmed sensor som sender på samme kanal som en av dem bli oppfattet som min. En fjern nabo har tydeligvis et utetermometer som blander seg med det som står i min stue, og det er et innetermometer som blander seg med mitt ute. Da får man kortvarige store endringer i måleverdien. Kan skape problemer hvis man styrer et event med måleverdier, men det er umulig å unngå når man bor i en by. Det er også en god grunn til å begrense seg både når det gjelder øket sendereffekt på sensorer (forstyrrer andre) og forbedret mottakerantenne på Tellstick (blir selv forstyrret av andre).
nmbrg

Post by nmbrg »

Ok, tack för snabba svar.

Jag trodde helt enkelt att det var så att man var tvungen att lägga till dem manuellt, likt man gör med fjärrbrytare, med inlärningsknapp.
Men då kan jag andas ut och ta av mig foliéhatten. :)
arneolav

Post by arneolav »

Jeg har også ganske mange sensorer (>30) og samme problem med sensorer hos naboer.
Stadig dukker opp ukjente sensorer.

Alle sensorer vises i TelldusLive, "My Sensors", og nye (eller de du ikke har gitt navn) vises som "No name".
Huk av "Ignored" for ukjente, så er problemet løst. (Men de kommer av og til igjen med annen kode).

Jeg pleier å sjekke dette før nye sensorer monteres slik at ingen"No Name" finnes.
Da vil egne , nye, vises som "No name", gi disse navn så er dette ikke noe særlig problem.
Men litt "irritabelt" , ja.
Post Reply