....har jag därhemma. Såpass smart att den med lätthet drar ut kökslådan med mjöl, gryn, socker med mera och sprider omkring sej så det ser förjä*ligt ibland när jag kommer från jobbet. Har någon försökt svabba socker och mjöl med våtsvabb? Det blir klister. Nu till mitt ärende- jag behöver lite hjälp- jag är nybörjare på detta med automatisering, men jag har gett mej f*n på att jag skall lura hunden. Jag planerar att sätta en Nexa magnetkontakt i lådan som är av typen "dra ut med dämpare" koppla den till Nexa dörrklocka MLR-1105. När hunden börjar dra i lådan ringer klockan, hunden rusar mot dörren och (förhoppningsvis) glömmer sockret och mjölet i lådan. Det funkade igår när jag lekte lite med Nexas grejjer. Men....hur gör jag för att "avaktivera" detta lilla larmsystem när jag är hemma???? Har jag fel grejjer? Finns det bättre lösning på mitt problem?? Går det att avaktivera magnetkontakten eller dörrklockan med typ en fjärrkontroll vid dörren?? Jag använder som gateway Z-Net Lite parallellt med Tellstick Net. Går det att skapa någon form av scenario och i så fall hur?? Jag känner att jag inte vill ge upp nu när jag har lösningen, men jag kan ju inte ha en dörrklocka som klämtar varje gång jag själv skall ha något i lådan.
Hoppas någon kan ge ett tips!
Ha en bra dag och tack för Du läste mina rader här!
//Wastanvader
En alldeles för intelligent schäfer....
Moderator: Telldus
Re: En alldeles för intelligent schäfer....
Intressant och kreativ lösning på ditt hundproblem.
För att deaktivera signalen/magnetkontakten kan du låta signalen från magnetkontakten gå via en händelse i Live, där du inför du ett villkor med en mottagare.
Mottagaren måste då vara i tilläge för att signalen från kontakten ska kunna trigga dörrklockan.
Mottagaren kan vara en helt fiktiv enhet som du då styr från app i telefon, eller så läser du in huskoden från en fjärrkontroll och ändrar status (till/från) via kontrollen.
För att detta ska fungera måste du ta bort parkopplingen mellan magnetkontakt och dörrklocka och låta styrningen gå via Live/Händelser i din Net.
För att deaktivera signalen/magnetkontakten kan du låta signalen från magnetkontakten gå via en händelse i Live, där du inför du ett villkor med en mottagare.
Mottagaren måste då vara i tilläge för att signalen från kontakten ska kunna trigga dörrklockan.
Mottagaren kan vara en helt fiktiv enhet som du då styr från app i telefon, eller så läser du in huskoden från en fjärrkontroll och ändrar status (till/från) via kontrollen.
För att detta ska fungera måste du ta bort parkopplingen mellan magnetkontakt och dörrklocka och låta styrningen gå via Live/Händelser i din Net.
-
etompau....du är en klippa!!! Skall sätta mej och fippla med detta ikväll!! Hoppas det är ok att jag frågar ytterligare om det kör i hop sej
Ha en bra dag och Tack än en gång!!!

Jag tippar att din hund snart har lärt sig att strunta i ringklockan