Av nyfikenhet så beställde jag ett 1-kanals reläkort från Ebay, http://www.ebay.com/itm/252033369405?_t ... EBIDX%3AIT
Kortet verkar hanterar närapå alla koder som jag testar med, både självlärande och huskoder fungerar bra. För inlärning trycker man på den lilla knappen, gul lysdiod lyser till, och då skickar man en signal.
Med en bygel går det att välja växlande eller puls på reläet samt draget relä tills strömmen bryts.
Räckvidden ser ut att vara helt OK, den räcker i alla fall ut i mitt förråd, genom två ytterväggar.
Problemet med modulen är att den inte lyssnar på till- eller från-kommando utan verkar bara reagerar på korrekt hus/enhetskod. Detta betyder att reläet växlar varje gång man skickar till eller från till enheten. Man kan alltså aldrig vara säker på att man aktiverar eller deaktiverar reläet. Problem uppstår även via schemaläggaren och om man använder fler en utsändning, reläet kommer då att växla för varje utsändning som sker.
Behöver man bara en puls för styrning lär kortet fungera OK, annars avråder jag från köp.
Reläkort från Ebay
Moderator: Telldus
Reläkort från Ebay
- Attachments
-
- relä.png (322.56 KiB) Viewed 3665 times