Foogadgets multisensor

Moderator: Telldus

Post Reply
tronde

Foogadgets multisensor

Post by tronde »

Jeg har fått en slik i hus, og har koplet på 1 stk. DHT22 og 6 stk. DS18B20. Det fungerer utmerket.

Hvordan er det med eventinngangen? Jeg får ikke tak i den.
Manualen indikerer at den skal settes opp som Nexa LMST-606, men jeg får ikke tak i senderen. Det virker ikke som om den sender når jeg legger inngangen til V+ eller 0V. Jeg bestilte sender for eventinngang, og den mangler den 4,7 kohms motstanden som jeg forstår at senderen som er beregnet for CO2-sensor har, så jeg antar at det er rett type jeg har fått. Jeg har originale LMST-606 som fungerer.

Hvordan er det med status for batterinivå? Viser den det, eller forsvant funksjonen under utviklingen? Jeg har lest gjennom den originale byggetråden, og er litt i villrede om dette.
tronde

Re: Foogadgets multisensor

Post by tronde »

Jeg kan svare selv, etter at Niclas / foogadgets kontaktet meg direkte.

Det er tydeligvis noe galt med min modul, så det kommer en ny i posten. Når det gjelder batterinivå, er det ikke støtte for det i fineoffsetprotokollen som den bruker.
niclasf

Post by niclasf »

Jag kan tillägga att fineoffset-protokollet har en bit som inte nyttjas, och det är msb i humidity-fältet. Eftersom relativ luftfuktighet ligger mellan 0-100% och detta skickas i en byte som är 8 bitar, så ser man att 7 bitar räcker för att beskriva 0-100%.
msb skulle då kunna användas som en indikator att batteriet snart är slut.

Tyvärr räcker det inte med att jag lägger till detta på WMS:en. Det behöver tolkas rätt på mottagarsidan också, dvs tellsticken.
Telldus kommer med största sannolikhet inte att ändra något på mottagarsidan, så en sån ändring är ganska meningslös.

Ett annat sätt att få WMS:en att indikera batteristatus är att ändra från fineoffset-protokollet till ett protokoll som stödjer detta. Mandolyn-protokollet t.ex. , men detta är inget som ligger i några planer då jag tycker finoffset-protokollet är bättre.

Personligen tycker jag inte att batteristatus ger så mycket om man tänker på att batterierna räcker 1-2år.
etompau

Post by etompau »

Fick byta batteri i en av mina multisensor efter 2 år och 7 månaders drift på 3 st. Kjell & Co AA-batterier och med två DS18B20-sensorer.
Batterierna höll ca 0,7 V, totalt ca. 2,1 V.
Sensorn som jag monterat direkt på kretskortet fungerade helt OK, men en kabelansluten sensor började rapportera temp-värde från -100 grader upp till +50 grader.
Post Reply