timeout för tdtool

Moderator: Telldus

metscore

timeout för tdtool

Post by metscore »

Hej !

När jag skriver

Code: Select all

tdtool --on 1
så tänds min lampa, men det dröjer alltid c:a 5 sekunder innan "prompten kommer tillbaka" och då får jag meddelandet
Turning on device 1, Magnus sovrum - An error occurred when communication with TellStick
Eftersom jag misstänker att detta ställer till det för det fina HomeAutomation så hoppas jag att någon har tips som kan lösa problemet.

Edit: Såg att en del andra som kör Ubuntu har / har haft detta problem. Själv kör jag Debian på en PowerPC.
(Linux bubba 2.6.26.5 #1 Fri Apr 24 11:17:08 CEST 2009 ppc GNU/Linux)
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Batch på TellStick?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
metscore

Post by metscore »

SN# 963
Batch 8
Inhandlad på Kjell & Co (Lund) för c:a två veckor sedan.

Mvh
Magnus
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Om du kör två kommandon i samma tdtool, timar båda ut eller bara det första?

Kör t.ex.:

tdtool --on 1 --off 1
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
metscore

Post by metscore »

Jag kunde alltså köra tdtool och tända och släcka lampan, dock med felmeddelande och "timeout".
För att försöka att råda bot på problemet så testade jag att ominstallera igen via denna anvisning. Efter detta så fungerar det inte alls, dvs jag får fortfarande timeout, men nu kan jag varken tända eller släckla lampan längre med hjälp av tdtool.

bubba:/home/magnus# tdtool --on 1 --off 1
Turning on device 1, Arbetsrum - An error occurred when communication with TellStick
Turning off device 1, Arbetsrum - An error occurred when communication with TellStick

Dock fungerar tex.

rfcmd /dev/tellstick NEXA L 5 1
utan problem för att tända (och rfcmd /dev/tellstick NEXA L 5 0 för att släcka)....

Min conf. fil :

deviceNode = "/dev/tellstick"
device {
  id = 1
  name = "Arbetsrum"
  protocol = "arctech"
  model = "selflearning-switch"
  parameters {
    house = "123"
    unit = "456"
  }
}
och jag har Prooves selflearning dimmer + switch.
(Får dock inte absolutvärdesdimning att fungera :( )
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

rfcmd skickar ju endast codeswitch-signaler. Hur fungerar detta?

deviceNode = "/dev/tellstick" 
device { 
  id = 1 
  name = "Arbetsrum" 
  protocol = "arctech" 
  model = "codeswitch" 
  parameters { 
    house = "L" 
    unit = "5" 
  } 
}
Hur installerade du första gången när det fungerade?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
metscore

Post by metscore »

Aha... Då har jag lärt mig något nytt... ;-)

Jag ändrade conf filen enligt ditt förslag och då kan jag köra tdtool igen (dvs. lampan tänds och släcks), dock fortfarande med timeout

bubba:/home/magnus# tdtool --on 1
Turning on device 1, Arbetsrum - An error occurred when communication with TellStick

bubba:/home/magnus# tdtool --on 1 --off 1
Turning off device 1, Arbetsrum - An error occurred when communication with TellStick

Som Linux newbie så följde jag följande instruktioner men det var en betydligt längre process för mig eftersom jag saknade tex. cmake så att plocka ner och kompilera det tog lite tid....
Hur installerade du första gången när det fungerade?
Det beror på vad du menar med fungerar. tdtool har jag aldrig fått att fungera utan timeout.
Installationsmässigt så har jag försökt både att plocka ner och kompilera samt att dra ner paket.... ;-)

(Den riktigt långa historien hittar du här)
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Fungerar är ju ett kanske inte rätt ord. Jag vet tyvärr inte varför det beter sig på detta viset. Den tekniska förklaringen är iallafall att tdtool skickar ett kommando till TellStick och väntar sedan på svar. Uppenbarligen går kommandot fram till TellStick men av någon anledning kommer inte svaret tillbaka som det ska.

Är det andra Bubba-användare som upplever samma sak?

Om du använder din TellStick på en annan dator, fungerar det bättre då? Anledningen att jag frågar är för att utesluta att det är själva TellStick som är sönder.

För att använda selflearning-protokollet med TellStick måste du lära upp mottagaren först. Du gör det med växeln --learn till tdtool. Har mottagaren svårt att lära upp sig så försök hålla TellStick så nära mottagaren som möjligt. Mottagarna är nämligen mycket kännsligare att få rätt signal under själva upplärningen än den är sedan när man bara ska styra.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
metscore

Post by metscore »

Ja, det är onekligen lite konstigt att svaret inte kommer i retur.

EDIT: Kan man slå på någon typ av DEBUG printar eller liknande i tdtool?

Det är av två andra Bubba användare som jag har fått tipset att använda TellSticken av, och de verkar inte ha några som helst problem.

Inlärningen har jag inte haft några problem med (när jag har haft rätt config) så den biten verkar vara helt okej.

Jag har en kollega på jobbet (som kör en Ubuntu dist tror jag). Jag ska ta med TellSticken och be honom testa den på sin maskin och se vad som händer.
Jag återkommer !

Tack för tips och hjälp så här långt !

Mvh
Magnus
metscore

Post by metscore »

Min kollega har inga problem att åtminstone köra rfcmd på min Tellstick:

Jag testade dock enbart med rfcmd då jag inte har cmake. :)

# tail -f /var/log/messages

usb 4-2: new full speed USB device using uhci_hcd and address 3
usb 4-2: New USB device found, idVendor=1781, idProduct=0c30
usb 4-2: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
usb 4-2: Product: TellStick
usb 4-2: Manufacturer: Telldus
usb 4-2: SerialNumber: A6008Vnv
usb 4-2: configuration #1 chosen from 1 choice
ftdi_sio 4-2:1.0: FTDI USB Serial Device converter detected
usb 4-2: Detected FT232RL
usb 4-2: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0

Körning:

christian@dede:~$ rfcmd /dev/tellstick NEXA J 6 1
christian@dede:~$ rfcmd /dev/tellstick NEXA J 6 0
christian@dede:~$ rfcmd /dev/tellstick NEXA J 6 1
Det känns ju inte som ett hårdvarufel..... :?
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

rfcmd lyssnar inte på svar så det hjälper tyvärr inte. Han måste testa tdtool alternativt TelldusCenter i Windows eller Mac OS X.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
metscore

Post by metscore »

Jag har installerat det på min WinXP burk och Telldus Center ger inga felmeddelanden och tänder och släcker lampan snyggt.

C:\Program Files\Telldus>tdtool --on 2
Turning on device 2, on - Success

C:\Program Files\Telldus>tdtool --off 2
Turning off device 2, off - Success

Ibland (men inte alltid) verkar dock tdtool få lite spunk.... Om lampan är släckt (man har just kört --off) och tänder den med tdtool --on så gör dimningen ett skutt under upptändningsfasen och sedan så börjar lampan att växla mellan max-min-max-osv. på samma sätt som om man hade gjort två --on kommandon efter varandra.
Har inte hittat någon logik i när det sker än så länge tyvärr... :(
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Ställ in enheten som dimmer istället för switch kommer den inte spöka. Det gäller såklart bara om den är konfigurerad som selflearning.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
metscore

Post by metscore »

Okej, det ska jag göra.

Jag tolkar ditt svar som att hårdvaran (Tellsticken) fungerar och att problemet med tdtool på min linuxmaskin kräver en annan lösning.
Hur kommer man vidare? Underlättar det om du får tillgång till maskinen? (Skulle tex. kunna komma förbi med den rent fysiskt eftersom jag jobbar i närheten av Ideon...)
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Jag gissar att det är liknande problem som de som hade problem med Ubuntu under en tid.
Jag gjorde vid tillfället försök på ubuntu för att lista ut var det var utan någon framgång tyvärr. De som kör via Bubba som inte har problem, vilken version på kärnan kör dom? Det kan ju vara något där som spökar. För Ubuntu-folket löste det av sig själv ett par uppdateringar senare.

En workaround skulle kunna vara att i tellstick.conf konfigurera att den ska ignorera svaret från TellStick. Då kommer tdtool fungera på samma sätt som rfcmd.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply