Tända ljuset när man kommer hem
Moderator: Telldus
Tända ljuset när man kommer hem
Kopplade in dörrbrytare att tända en lampa när ytterdörren öppnas. Jag vill att ljuset tänds när man kommer hem men så fort jag öppnar dörren för att gå ut så tänds ljuset med en gång då den inte vet om jag går ut eller in. Man skulle vilja ha ett villkor om ljuset har varit släckt i 30 minuter så är det ok att tända. Någon som har ett förslag?
Re: Tända ljuset när man kommer hem
Det borde gå att få ihop, dock måste du nyttja timer-funktionen i Live som då kräver ett pro-abonnemang.
När du öppnar dörren första gången låter du signalen aktivera en fiktiv enhet, samtidigt aktiverar du ett event med en händelse som efter 30 minuter återställer enheten.
Lampstyrningen kör du genom ett annat event där du har som villkor att den fiktiva enheten ska vara i från-läge för att din lampa ska tändas. Lampan borde då enbart återtändas när 30 minuter har gått.
Du skriver inte vilken dörrbrytare du använder, men är det en magnetkontakt från Nexa (LMST-606) så kanske det går att använda timerfunktionen i brytaren istället.
Låt magnetkontakten trigga även en fiktiv enhet och ha sedan denna enhet som ett villkor i lamptändningen. Är enheten till, sker inte lamptändning. Timern i magnetkontakten återställer den fiktiva enheten efter 20 minuter, och din lampa kan tändas nästa gång dörren öppnas (efter 20 minuter).
När du öppnar dörren första gången låter du signalen aktivera en fiktiv enhet, samtidigt aktiverar du ett event med en händelse som efter 30 minuter återställer enheten.
Lampstyrningen kör du genom ett annat event där du har som villkor att den fiktiva enheten ska vara i från-läge för att din lampa ska tändas. Lampan borde då enbart återtändas när 30 minuter har gått.
Du skriver inte vilken dörrbrytare du använder, men är det en magnetkontakt från Nexa (LMST-606) så kanske det går att använda timerfunktionen i brytaren istället.
Låt magnetkontakten trigga även en fiktiv enhet och ha sedan denna enhet som ett villkor i lamptändningen. Är enheten till, sker inte lamptändning. Timern i magnetkontakten återställer den fiktiva enheten efter 20 minuter, och din lampa kan tändas nästa gång dörren öppnas (efter 20 minuter).
Går det inte att kombinera dörrbrytare med rörelsesensor i hallen på något sätt, så att man kan avgöra om dörren stängs från insidan eller utsidan?
Annars hade jag nog bara satt en strömbrytare i hallen som tänder/släcker allt.
Annars hade jag nog bara satt en strömbrytare i hallen som tänder/släcker allt.
Tack för svaren. Jag skall prova och lovar att återkomma hur det gick