Läbbig grej hände när jag hade kopplat in lilla frysen på landet till en Proove on/off brytare. (Anm: Ingen bra idé. Det blir lukt om frysen är avstängd och har stängd dörr.) Brytaren var registrerad på live.telldus.com, testad och funkade.
Jag kopplade in frysen när brytaren var i till-läge. Jag satt bara någon meter därifrån vid datorn. Hörde ett tick, kanske från relät i brytaren eller från frysens termostat. Samtidigt slocknade min extraskärm. Jag blev lite paff. Det visade sig att säkringen hade gått och skärmen satt på samma säkring som frysen. (Datorn också, men den har batteri.)
Så fjärrbrytaren var tillslagen hela tiden. När frysens termostat ville dra igång sitt maskineri gick säkringen (automat, ej smältsäkring). Frysens effektförbrukning är en bråkdel av de 2300 Watt som brytaren ska klara.
Vad ska man tro om detta? Jag har provkört brytaren efteråt med "snäll" last (liten halogenlampa). Helt ok. Är frysen en alltför induktiv last? Men ändå, hur kan säkringen gå? Frysen har hängt minst ett år på detta eluttag utan problem. Den gick normalt efter att jag tog bort brytaren.
Någon som råkat ut för liknande?
Proove on/off + frys löser ut säkring??
Moderator: Telldus
Re: Proove on/off + frys löser ut säkring??
En gång är ingen gång ... Tror inte din kombination av fjärrströmbrytare på kylskåpet är orsaken till att säkringen löste ut utan jag gissar på att startströmmen löste ut din automatsäkring.
Använder själv en Nexa-brytare till ett ventilationsaggregat med två fläktmotorer som sammanlagt drar 50 W utan problem.
Använder själv en Nexa-brytare till ett ventilationsaggregat med två fläktmotorer som sammanlagt drar 50 W utan problem.