Integrera olika scener med hemlarm
Moderator: Telldus
Integrera olika scener med hemlarm
Jag har ett verisure-hemlarm och skulle vilja ha olika belysningsscenarion beroende på om huset är larmat/skallskyddat eller ej. Min idé är att verisures egna smartpluggs får agera "larmutgångar". Dvs en smartplugg aktiveras när huset är larmat respektive en som aktiveras när huset skalskyddas. Jag är i färd med att byta elcentralen (är elektriker och jobbar med sånt här dagligen) och tänkte då få in reläer/kontaktorer som drar med hjälp av dessa smartpluggs. Via dessa kontaktorer kommer man alltså kunna föra över funktionen larmat/skalskyddat/avlarmat till telldus live. Men då till frågan. Hur ska man gå tillväga för att växla mellan de olika scenerna i live? Kommer använda mig av z-net. Någon som har några ideer/synpunkter?
Re: Integrera olika scener med hemlarm
Hej!
kanske inte mycket till hjälp, men jag har ett villa larm med en 0/12volt utgång, denna aktiveras när larmet startas/aktiveras, däri har jag anslutit ett relä, som i sin tur sluter kretsen till en nexa WBT-912, som i sin tur aktiverar lampor med mera, med hjälp av eventghost.
detta upplägg fungera aldeles utmärk.
kanske inte mycket till hjälp, men jag har ett villa larm med en 0/12volt utgång, denna aktiveras när larmet startas/aktiveras, däri har jag anslutit ett relä, som i sin tur sluter kretsen till en nexa WBT-912, som i sin tur aktiverar lampor med mera, med hjälp av eventghost.
detta upplägg fungera aldeles utmärk.
-
- Site Admin
Har du en utgång på larmet kanske du kan använda en sådan här direkt?
https://www.m.nu/universal-sensor-fibaro-p-794.html
https://www.m.nu/universal-sensor-fibaro-p-794.html
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Software
Telldus Technologies
Verisures hemlarm har tyvärr ingen larmutgång (??!!) , och därav omvägen.
Har också vart inne på den banan att använda en 912:a. Tror det blir en sådan lösning.
Vad gäller styrning av belysning så skulle jag vilja ha en schemaläggning när man är hemma och en annan när man inte är hemma. Jag vill m.a.o inte att tex mysbelysningen ska va på när man inte är hemma men däremot kanske en slumpmässig tändning av diverse belysning. Jag antar att det borde gå att lösa med "händelser" i live...
Har också vart inne på den banan att använda en 912:a. Tror det blir en sådan lösning.
Vad gäller styrning av belysning så skulle jag vilja ha en schemaläggning när man är hemma och en annan när man inte är hemma. Jag vill m.a.o inte att tex mysbelysningen ska va på när man inte är hemma men däremot kanske en slumpmässig tändning av diverse belysning. Jag antar att det borde gå att lösa med "händelser" i live...
Har, för den intresserade, kommit på en lösning för att växla mellan dessa scenarion som en temporär variant innan elcentralen är bytt. Har skapat en ny enhet i Live, som inte är en fysisk enhet. Enheten har fått namnet "HUSLARM". Sen har jag satt den enheten som villkor i "händelser" för att vissa scenarion ska få köras. Ett scenario för larmat hus och ett annat för olarmat. Via Remotestick har jag en genväg i telefonen för att aktivera eller avaktivera enheten. Får duga som en temporär lösning.
Kommer gå över från tellstick Live till Znet lite. Ser stora fördelar med att den controllern agerar lokalt och inte är beroende av telldus server hela tiden. Nackdelen är att den inte kan ta emot signaler på 433mhz. Där fallerar ju wbt-912. Någon som kan rekommendera en likvärdig wbt-912 fast för z-wave?
Kommer gå över från tellstick Live till Znet lite. Ser stora fördelar med att den controllern agerar lokalt och inte är beroende av telldus server hela tiden. Nackdelen är att den inte kan ta emot signaler på 433mhz. Där fallerar ju wbt-912. Någon som kan rekommendera en likvärdig wbt-912 fast för z-wave?
Om du i tillegg bruker tasker, så kan du aktivere/deaktivere etter f.eks Wifi status automatisk. Bruker det selv hjemme til å aktivere/deaktivere "motion detection" på mine kamera.stubinus wrote:Har, för den intresserade, kommit på en lösning för att växla mellan dessa scenarion som en temporär variant innan elcentralen är bytt. Har skapat en ny enhet i Live, som inte är en fysisk enhet. Enheten har fått namnet "HUSLARM". Sen har jag satt den enheten som villkor i "händelser" för att vissa scenarion ska få köras. Ett scenario för larmat hus och ett annat för olarmat. Via Remotestick har jag en genväg i telefonen för att aktivera eller avaktivera enheten. Får duga som en temporär lösning.