Hej,
Jag är ny på området så jag ber om ursäkt om frågan har besvarats tidigare. Jag har försökt söka på forumet men att jag inte lärt mig alla termer ännu så jag kan säkert ha missat något matnyttigt.
Med det sagt...
Bakgrund:
Jag har bestämt mig för att börja automatisera i min bostad och landade i att ge Nexas 433MHz-produkter en chans p.g.a. den låga prisnivån i förhållande till Z-Wave-produkter. I en lång hall har jag två lampor som idag styrs med var sin knapp, vilka har blivit mitt första försöksobjekt.
Produkter:
2 st Nexa WBT-912 inyggnadssändare
2 st Nexa WMR-525 inbyggnadsdimmer.
Problem:
Jag insåg snabbt att jag inte är nöjd med hur Nexas dimmer-mottagare hanterar de inkommande signalerna, och att det inte tycks vara möjligt att anpassa dimmrarna utan extern styrning.
Beskrivning:
Som det ser ut idag kan jag inte använda återfjädrande tryckknappar som jag önskar, dvs om jag bryter ingången till sändaren skickas en nolla(0) vilket släcker dimmern (om den inte följs av en etta(1) vilket startar dimmersekvensen.).
Det jag vill åstakomma:
-Fånga upp signalerna från sändarna.
-Bygga en egen dimmerfunktion.
-Skicka absolutvärde till mottagarna.
Frågor:
Vilka produkter kan göra det jag söker, på ett smidigt sätt? Vilka mjukvaror?
Jag har sett [emiloberg]s intressanta tråd om TellStick Duo och Node-RED (http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=5169)
men jag skulle föredra en en enklare lösning.
/Oseron
Vilken Tell* för anpassad dimmerfunktion
Moderator: Telldus
Re: Vilken Tell* för anpassad dimmerfunktion
Att lyssna på signalerna från sändarna och sedan skicka ett absolutvärdesdimningskommando till en mottagare kan du göra med händelsestyrningsfunktionerna i en Tellstick Net.
Du får räkna med en liten fördröjning innan aktivering av dimmern sker.
Du får räkna med en liten fördröjning innan aktivering av dimmern sker.