Sensorerna är sega...

Moderator: Telldus

Post Reply
Poteta

Sensorerna är sega...

Post by Poteta »

Hej!
Jag är helt ny på detta så jag ber om ursäkt om jag inte hänger med riktigt.
Jag har köpt en Tellstick Net och 4 st sensorer med temp och fuktmätare. På mitt konto på Telldus Live! har jag lyckats få in sensorerna i systemet och kan titta på dem i min app eller dator.
Dock visar de data som kan vara allt ifrån några minuter till ett dygn sent när jag tittar under "Senast uppdaterad" och så vill jag ju inte ha det.
Visst, några minuter är ok men en timma eller mer känns rätt meningslöst. En sensor är extra seg, just nu ligger den drygt ett dygn efter vilket gör att den har tappat sin funktion för mig. Ska jag se hur varmt det var igår kan jag lösa det på annat sätt. :wink:
Jag kan inte lägga till något under "Mina Enheter" eftersom märket jag använder inte finns med där. Nu finns de bara under "Mina sensorer".

Jag misstänker att det är jag som inte har lyckats med konfigurationen, alternativt inte har rätt sensorer. Eller är det själva Telldus Live! som inte är det rätta formatet för mig?
etompau

Re: Sensorerna är sega...

Post by etompau »

1. Du kan inte manuellt lägga till sensorer. När din Tellstick Net får in en sensorsignal som den stödjer kommer sensorn automatiskt upp i sensorlistan.

2. Uppdatering av mätvärde i Telldus Live/appa sker i princip utan fördröjning när signalen har tagits emot av Net (blått blink).

3. Oregelbunden sensoruppdatering är oftast relaterat till dålig/svag signal från sensorerna. Givarna sänder med en mycket svag signal och har en liten och inbyggd antenn, vilket gör att det kan krävas lite justering och testande innan man hittar rätt placering av givarna/Tellstick Net.
Börja med att lägga givarna en liten bit från din Net och se att mätvärdena kommer in ca. var 90:e sekund. Flytta sedan givarna längre ifrån Net och se hur det fungerar. E n extern antenn på Tellstick Net kan hjälpa till, även en modifiering av givaren med en extern antenn hjälper.
Även placering av Net idirekt närheten av router/nätdel kan negativt påverka mottagningen.
Poteta

Post by Poteta »

Tack för bra tips!
Själva Tellsticken är placerad ca: 10 cm från routern och kanske 5 cm från nätdelen så jag börjar med att flytta den.
Givaren som krånglar mest sitter närmast Tellsticken men dålig mottagning kan ju bero på annat. Alla givare sitter mellan 10-30 meter ifrån så visst kan det bero på dålig mottagning.
Jag provar mig fram, tack återigen för tips!
Poteta

Post by Poteta »

Jag köpte en lite större extern antenn och nu lirar allt perfekt! :D
Post Reply