Alternativ till fjärrstyrd säng

Moderator: Telldus

Post Reply
rippmaster13

Alternativ till fjärrstyrd säng

Post by rippmaster13 »

Har i dagsläget en Säng som styrs med en knapptryckning UPP eller NED. Finns det någon fysisk sak som kan "TRYCKA" på en fysisk knapp? för att få det att funka?

Någon som har något tipps?

Alternativet blir att sänka sängen varje dag och tejpa på "upp knappen" och sedan när morgonalarmet ringer så fälls sänge upp med hjälp av fjärrströmbrytaren går på. Men då måste man var kväll sänka sängen igen.

Någon som har någon workaround?

Mvh
etompau

Re: Alternativ till fjärrstyrd säng

Post by etompau »

Att han någon fysisk form av påverkan på en knapp låter som en onödigt komplicerad lösning, i mina öron i alla fall.
OK, allt är ju möjligt, med någon servomotor eller pneumatisk kolv går det säkert att få ihop.

För lite inspiration, titta lite i denna tråd: http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... c0d30c7b42
rippmaster13

Post by rippmaster13 »

Vad hade det kostat att hyra dig att fixa det hela :) (såg att du med bodde i skåne XD)

Antar man bör vara elektiker för att göra sådana saker? eller är det värt för en n00b att försöka sig på det?
etompau

Post by etompau »

Nja, jag ger mig inte gärna på andras utrustning ...
Utan att veta hur sängstyrningen ser ut eller är uppbyggd så gissar jag på att styrboxen drivs med 12 eller 24 V. Det är spänningar som är riskfritt att koppla med och där du inte behöver anlita en elektriker för, men har du inte skruvat och kopplat tidigare, så är det nog bäst om du hittar någon kompis som kan bistå med hjälp.
För att göra saker och ting ännu säkrare, så går Nexas inbyggnadsmottagare lätt att bygga om till 12 V växelströmsdrift. Då behöver man inte blanda in 230 V i kopplingen.
rippmaster13

Post by rippmaster13 »

Aha, jag förstår.. Har aldrig pillat eller lött med el.

Frågan är vilken proffession som man skulle anlita för något sådant jobb. Någon som både har kunskaper om telldus samt även kunskaper om hur man moddar 12v/24V ström. Antar att en elektriker hade sagt, telldus, vad är det?
Någon som har tipps på vem eller vilken sorts fackman man skulle kunna anlita för ett sådant jobb?
etompau

Post by etompau »

Kan du inte lägga upp liter bilder på kontrollen till din säng? Är den trådlös eller kabelansluten?
Hur fungerar styrningen om en knapp hålls nedtryckt under längre tid?
Fälls hela sängen upp mot väggen eller är det bara lutningen på huvuddelen som styrs av motorn?

För enklare lödarbete, där du visar hur det ska kopplas, kanske en lokal radio/TV-affär med en liten verkstad är det enklaste. Om det nu går att hitta förstås. Annars en elfirma som jobbar med svagström/tele-prylar.

Tellstick-styrniingen fixar du själv :)
rippmaster13

Post by rippmaster13 »

Okej. Såhär ser grejjerna ut. Verkar inte vara 12/24 v :/ Antar jag inte får lov att pilla då? Ett alternativ verkar vara blutooth dongle som man eventuellt kan köpa någon stans som skall passa till twindrive, men då blir det android styrt och inte tellstik styrt.
Vill helst ha det tellstik styrt för att styra mot klocka osv.

Det är bara "upp" och "ner" funktionen jag är ute efter. benstödet är skitsamma.

vad säger ni experter? (högerklicka och välj "visa bild" för att se varje bild)

Image

Image

Image

Image
etompau

Post by etompau »

OK, då vet vi lite mer.
Om jag nu spekulerar lite så är där sannolikt inte 230 V på fjärrkontrollen. Den ser ut att vara ansluten med en DIN-kontakt och där lägger man inte ut 230 V. Ej heller lämpligt att dra fram starkström till en sådan enkel plastbox man ska ha med sig i sängen.
Om nu fjärrkontrollen skickar en slutning för upp resp. ner, så skulle jag försökt kontrollmäta om dessa slutningar finns i DIN-kontakten. Då blir det där man får koppla in någon relämottagare (enlt tidigare länk). Dock, så har jag sett att dessa LINAK-grejor kan vara utrustade med lite intelligens, så om danskarna har komplicerat till det, så kan det hända att där sker någon form av signalering mellan fjärrkontroll och syrbox och då är det enl. min mening inte lönt att fortsätta.
Om möjligt, öppna fjärrkontrollen och se hur den är uppbyggd.
Om detta är ditt första "projekt" kanske du ska försöka få lite hjälp med kontrollmätning etc, det vore trist att bränna en så pass fin styrenhet till sängen.
rippmaster13

Post by rippmaster13 »

jag skulle kunna öppna fjärrkontrollen och fota hur det ser ut inombords om det hade kunnat vara lönt för att veta om det är lönt att försöka föra projektet vidare till en elektriker?

skall förbi sängleverantören och höra angående blutooth dosan. kanske tasker och android blir ett alternativ annars.
Post Reply