Styra duk

Moderator: Telldus

Post Reply
zidnuss

Styra duk

Post by zidnuss »

Hej!
Försökte på mig att göra min duk trådlös :D Kopplade in en Nexa WMR-1000 men fick det inte att fungera så nu ber jag om hjälp. Frågan är om jag kan göra så jag kan styra min duk med min tellstick duo. Tittar man på bilden så är kablarna som kommer ovanifrån från väggen (tre kablar) och nedre (fem kablar) till duken. "on/off" kanppen gör så att duken går upp eller ner. Så om jag har fattat det rätt så behöver jag nått som styr den mörkbruna kablen.
https://drive.google.com/a/rydstrom.cc/ ... Nhanc/view
etompau

Re: Styra duk

Post by etompau »

Här är det en del oklarheter: du säger att on/off-knappen gör att duken går upp och ner, det får du beskriva lite noggrannare.
Lämpligt är också om du anger dukens namn/typnummer så att det går att hitta någon installationsbeskrivning.
Rent spontant tror jag inte du får ihop en lösning med en WMR-1000, möjligtvis är en EJLR-1000 ett bättre alternativ och som du skulle kunna använda.
zidnuss

Post by zidnuss »

Hittade kopplingsschema https://drive.google.com/file/d/0B19lDj ... sp=sharing Duken heter xview mr 213
Fast där det står remote har jag en fysisk knapp. Det är strömbrytaren som är på den första bilden, den kan man sätta på Upp eller 0 eller Ner.
etompau

Post by etompau »

OK, då ska det fungera med en EJLR-1000. Ladda hem manualen för mottagaren från Nexas hemsida, så ser du hur det ska kopplas.
I princip ska du ansluta fasledningen (brun i ditt schema) till mottagarens COM-plint, och de två upp/ner--kablarna (brun/svart från motorn) till de två andra plintarna i mottagaren.
Mottagarens L- och N-plintar ansluter du till nätspänning.

Gul/grön (jord) är inte inblandad och ska gå obruten till din motor.

Är du osäker med kopplingen, så ta hjälp av kunnig/behörig person.
zidnuss

Post by zidnuss »

Tack för hjälpen, funkar perfekt!
Nu ska man bara övertyga sambon att det är bra :)
homan

Post by homan »

etompau wrote:OK, då ska det fungera med en EJLR-1000. Ladda hem manualen för mottagaren från Nexas hemsida, så ser du hur det ska kopplas.
I princip ska du ansluta fasledningen (brun i ditt schema) till mottagarens COM-plint, och de två upp/ner--kablarna (brun/svart från motorn) till de två andra plintarna i mottagaren.
Mottagarens L- och N-plintar ansluter du till nätspänning.

Gul/grön (jord) är inte inblandad och ska gå obruten till din motor.

Är du osäker med kopplingen, så ta hjälp av kunnig/behörig person.

Hur menar du nu?
Ska bruna från nätspänningen kopplas till COM?
Vad ska då kopplas till L om bruna ska till COM?
Post Reply