Nexa LMDT-810 känslighet
Moderator: Telldus
Nexa LMDT-810 känslighet
jag har en damm med stora och dyra koifiskar i, jag har gjort en egen Häger skrämma, då hägern har fått tycke för mina fiskar, jag har en 1fas jet vattenpump kopplad med en rörelse sensor som ska dra igång och spruta vatten över dammen då något löser ut rörelse vakten, men problemet är att rörelsevakten reagerar mycket dåligt på rörelser, den ser nästan endast från sidan, ej rakt framifrån, (biltemas billigaste 99:-)
Jag funderar nu på att skaffa en Nexa LMDT-810 och en LGDR-3500 utomhus brytare, men hur känslig är nexas LMDT-810? ser denna rakt framifrån, samt från sidorna?
jag har sensorn monterad ganska nära vattnet då den inte får reagera på folk som går runt dammen, endast saker som rör sig aldeles vid kanten av vattnet.
eller kan denna vara att föredra: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... akt-p50760
den är ju dock trådad, men den kanske känner av mindre objekt som fåglar och katter lättare än nexas?
tacksam för snabbt svar då detta måste åtgärdas i morgon.
tack på förhand
Jag funderar nu på att skaffa en Nexa LMDT-810 och en LGDR-3500 utomhus brytare, men hur känslig är nexas LMDT-810? ser denna rakt framifrån, samt från sidorna?
jag har sensorn monterad ganska nära vattnet då den inte får reagera på folk som går runt dammen, endast saker som rör sig aldeles vid kanten av vattnet.
eller kan denna vara att föredra: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... akt-p50760
den är ju dock trådad, men den kanske känner av mindre objekt som fåglar och katter lättare än nexas?
tacksam för snabbt svar då detta måste åtgärdas i morgon.
tack på förhand
Re: Nexa LMDT-810 känslighet
Det är tyvärr ett känt problem med IR detektorer, dom är mycket okänsliga för rörelser framifrån, dom är konstruerade för att vara känsliga för parallella rörelser. Dessutom, hur mycket värmestrålning ger en häger? IR detektorer är normalt inställda för att känna av värmestrålning från en människokropp
Jag skulle nog överväga en annan lösning. Videolarm
Det finns många projekt baserade på en billig webkamera och en RaspberryPi. Om du tex också installlerar en MQTT message broker i RPi'n så kan häger-händelser överföras tex till EventGhost för att starta din vattenkanon. Eller varför inte Node-RED. Då kan du få in allting i en enda RPi och du behöver egentligen bara en TellStick Classic antar jag.
https://medium.com/@Cvrsor/how-to-make- ... 5a2d61da3d
http://www.lavrsen.dk/foswiki/bin/view/Motion
När motion detekterar händelser så kan man tex starta python eller bash skript som publicerar dessa till en MQTT broker
http://www.lavrsen.dk/foswiki/bin/view/ ... alCommands
Det finns många projekt baserade på en billig webkamera och en RaspberryPi. Om du tex också installlerar en MQTT message broker i RPi'n så kan häger-händelser överföras tex till EventGhost för att starta din vattenkanon. Eller varför inte Node-RED. Då kan du få in allting i en enda RPi och du behöver egentligen bara en TellStick Classic antar jag.
När motion detekterar händelser så kan man tex starta python eller bash skript som publicerar dessa till en MQTT broker
Hej.
Då dammen ä avlång, skulle man kunna sätta en nexa sensor på långsidan och en på kortsidan, för att få maximalt med täckning?
Skulle 2 sensorer kunna kopplas i hopa med nexa mottagaren jag nämnde?
Eller kan 2 st sensorer störa ut varandra?
Då dammen ä avlång, skulle man kunna sätta en nexa sensor på långsidan och en på kortsidan, för att få maximalt med täckning?
Skulle 2 sensorer kunna kopplas i hopa med nexa mottagaren jag nämnde?
Eller kan 2 st sensorer störa ut varandra?
Att detektera en Häger via en IR-detektor borde fungera. Har själv satt upp en IR-baserad kattskrämma som också är IR-baserad.
Det lär bli lite pyssel med att hitta en optimal plats.
Två detektorer mot en mottagare ska fungera. Det finns en minimal risk att sändningen från detektorerna skulle bli störda, om de triggas exakt samtidigt. Sannolikheten för detta är liten, så i praktiken bör det fungera.
Två detektorer mot en mottagare ska fungera. Det finns en minimal risk att sändningen från detektorerna skulle bli störda, om de triggas exakt samtidigt. Sannolikheten för detta är liten, så i praktiken bör det fungera.
Jag ska ta en titt på en sådan lösning också, jag har en ip kamera liggande, den har en 0/12v utgång som aktiveras vid larm, lite krångligt att få allt att lira, ska testa rörelse sensorerna först.krambriw wrote:Det är tyvärr ett känt problem med IR detektorer, dom är mycket okänsliga för rörelser framifrån, dom är konstruerade för att vara känsliga för parallella rörelser. Dessutom, hur mycket värmestrålning ger en häger? IR detektorer är normalt inställda för att känna av värmestrålning från en människokropp
Då jag skriver i min telefon just nu så orkar jag inte med att skriva den exakta beteckningen för nexa prylarna.etompau wrote:Att detektera en Häger via en IR-detektor borde fungera. Har själv satt upp en IR-baserad kattskrämma som också är IR-baserad.
Men det står ju i början av inlägget.
Men kan man få nexa mottagaren att fungera med 2st, nexa sensorer på samma gång?
Ja det ska gå, då mottagaren har flera minnesplatser (6 st.). Lär upp din mottagare med koden från varje detektor, så aktiveras den när någon av detektorerna triggar. Som sagt det finns en minimal risk att att sändningen skulle bli störd om detektorerna triggas samtidigt.tjabas wrote:
Men kan man få nexa mottagaren att fungera med 2st, nexa sensorer på samma gång?
Japp, inga problem. Varje mottagare kan lagra 3-5 adresser (beroende på typ av Nexa-mottagare) och kommer då att reagera på på alla de sändare som matchar någon av adresserna.tjabas wrote:Då jag skriver i min telefon just nu så orkar jag inte med att skriva den exakta beteckningen för nexa prylarna.etompau wrote:Att detektera en Häger via en IR-detektor borde fungera. Har själv satt upp en IR-baserad kattskrämma som också är IR-baserad.
Men det står ju i början av inlägget.
Det är tom det rekommenderade sättet att hantera grupper.
När du programmerar dina enheter så behöver du troligtvis rensa minnet helt innan du börjar lägga på dina sändare eftersom minst ett minne ofta är upptaget efter testerna i fabriken (läs i instruktionsboken hur man gör).
Sedan kopplar du enheten till dina sensorer, en i taget.
hej igen!
nu har jag inhandlat 2 st Nexa LMDT-810 som sitter på kortsida och långsida på dammen, detta verkar fungera bra, och så en nexa Fjärrmottagare LGDR-3500.
jag har fått parat dom och allt fungerar nästan, tiden på rörelse sensorerna är satt till 5 sekunder, men nu till problemet, då vattenspridaren sprutar ut över dammen för att skrämma eventuell inkräktare så triggar även den rörelse sensorerna vilket resulterar i att dom aldrig står av.
Hur löser man detta?
jag tänkte använt mig av eventghost för att starta en timer då sensorerna triggas, men då dessa sensorer har dålig räckvidd så når dessa inte tellsticken.
vilka problem man kan få.
har ni någon lösning?
nu har jag inhandlat 2 st Nexa LMDT-810 som sitter på kortsida och långsida på dammen, detta verkar fungera bra, och så en nexa Fjärrmottagare LGDR-3500.
jag har fått parat dom och allt fungerar nästan, tiden på rörelse sensorerna är satt till 5 sekunder, men nu till problemet, då vattenspridaren sprutar ut över dammen för att skrämma eventuell inkräktare så triggar även den rörelse sensorerna vilket resulterar i att dom aldrig står av.
Hur löser man detta?
jag tänkte använt mig av eventghost för att starta en timer då sensorerna triggas, men då dessa sensorer har dålig räckvidd så når dessa inte tellsticken.
vilka problem man kan få.
har ni någon lösning?
efter vidare efterforskning så har jag lagt in en timer i eventghost på 5 sekunder, vilket verkar fungera, även om inte fjärrmotagaren är aktiverad så skickas en off signal var 5:de sekund, så det fungerar.
men nu undrar jag istället om systemet kan bli överlastat?
duon skickar ju en signal var 5:de sekund samt att eventghost aktiveras var 5:de sekund, vilket i sin tur säkert belastar datorn i längden?
eller bör jag inte vara orolig?
känns som det borde finnas en enklare lösning?
men nu undrar jag istället om systemet kan bli överlastat?
duon skickar ju en signal var 5:de sekund samt att eventghost aktiveras var 5:de sekund, vilket i sin tur säkert belastar datorn i längden?
eller bör jag inte vara orolig?
känns som det borde finnas en enklare lösning?
Automatisk kulspruta?
Skämt åsido,,,
Du behöver nog inte oroa dig för överbelastning av dator, 5 sekunder är en evighet i datorsammanhang. Däremot kan det bli så att Duon kanske missar mottagning av några andra signaler eftersom den kommer sända oftare
Det vore naturligtvis bättre om du på något sätt kunde ge EventGhost information att 'nu startar sprinkling' så att den kan stängas av efter fem minuter från EventGhost endast vid behov...som det blir nu kan det ju hända att sprinklingen kan stängas av efter allt mellan 0-600 sekunder. Å andra sidan, finns det hägrar kvar så startar väl allt igen och då går det i nästan 600 sekunder i den vändan
- kan man förse Duon med en bättre antenn?
- kan man förse LMDT-810 med bättre antenner?
Skämt åsido,,,
Du behöver nog inte oroa dig för överbelastning av dator, 5 sekunder är en evighet i datorsammanhang. Däremot kan det bli så att Duon kanske missar mottagning av några andra signaler eftersom den kommer sända oftare
Det vore naturligtvis bättre om du på något sätt kunde ge EventGhost information att 'nu startar sprinkling' så att den kan stängas av efter fem minuter från EventGhost endast vid behov...som det blir nu kan det ju hända att sprinklingen kan stängas av efter allt mellan 0-600 sekunder. Å andra sidan, finns det hägrar kvar så startar väl allt igen och då går det i nästan 600 sekunder i den vändan
- kan man förse Duon med en bättre antenn?
- kan man förse LMDT-810 med bättre antenner?
Hur ofta dyker Hägern upp? Kanske en manuell återställning av pumpen via en fjärrkontroll eller väggbrytare skulle fungera?
Alternativ lösning att jobba med medans du kör det du har nu tillsvidare:
Efter vad jag lärt mig dom senaste dagarna tror jag att jag skulle göra så här:
- skaffa en större kapsling IP65 typ sådan här för utomhusbruk http://www.elnu.se/index.php?lista=25&a ... materiel=1
- skaffa en till Duo
- skaffa en RaspberryPi med minneskort, strömförsörjning
Installera kapslingen med allt i närmare dammen, ev fixa till lokal strömförsörjning, gräva ner en markkabel för 240V men du kanske redan har belysning där?
Mjukvara:
- installera Node.js och Node-RED samt noder för TellStick
- grafiskt konfigurera din lösning. Det finns allt du behöver, tex timer som kan startas på signal från dina LMDT-810 och sedan stoppa sprinklern efter definierad tid
Genom att bygga en dedicerad lösning som placeras närmare dammen får du inga problem med avstånden och allting blir oberoende av andra datorer. Stoppar du in ett trådlöst nätverkskort i RPi'n kan du även administrera den på ett mycket enkelt sätt (du kan ju även plugga in dongeln bara när du vill göra förändringar)
- skaffa en större kapsling IP65 typ sådan här för utomhusbruk http://www.elnu.se/index.php?lista=25&a ... materiel=1
- skaffa en till Duo
Installera kapslingen med allt i närmare dammen, ev fixa till lokal strömförsörjning, gräva ner en markkabel för 240V men du kanske redan har belysning där?
Mjukvara:
- installera Node.js och Node-RED samt noder för TellStick
- grafiskt konfigurera din lösning. Det finns allt du behöver, tex timer som kan startas på signal från dina LMDT-810 och sedan stoppa sprinklern efter definierad tid
Genom att bygga en dedicerad lösning som placeras närmare dammen får du inga problem med avstånden och allting blir oberoende av andra datorer. Stoppar du in ett trådlöst nätverkskort i RPi'n kan du även administrera den på ett mycket enkelt sätt (du kan ju även plugga in dongeln bara när du vill göra förändringar)
Last edited by krambriw on Sat Apr 18, 2015 5:16 pm, edited 1 time in total.
krambriw wrote:Alternativ lösning att jobba med medans du kör det du har nu tillsvidare:
- skaffa en till Duo (eller RFXtrx)
Mjukvara:
- installera Node.js och Node-RED samt noder för TellStick eller RFXCOM
låter mycket intressant, jag ska kolla upp detta, dock lite mera kostsamt, men lite programmering är alltid kul

en annan sak som jag funderade på, nexas LEST-701 signal förstärkare, skulle denna kunna sända signalen vidare från mina rörelsesensorer?
är den effektiv?
ansluter man den som en enhet i telldus center eller är den osynlig och bara förstärker signalen från sändarna?
Det börjar dra iväg lite ... Världens mest avancerade hägerskrämma.
Varför inte nyttja en WRR-1 där har du en timerfunktion som stänger av efter ex. 1 sekund eller 3 minuter.
Repeatern lär du upp med huskoden från dina detektorer, och sedan skickar den iväg samma kod.
Varför inte nyttja en WRR-1 där har du en timerfunktion som stänger av efter ex. 1 sekund eller 3 minuter.
Repeatern lär du upp med huskoden från dina detektorer, och sedan skickar den iväg samma kod.