Man kan bruke ringeklokkeknapp som av/på styring

Moderator: Telldus

Post Reply
tronde

Man kan bruke ringeklokkeknapp som av/på styring

Post by tronde »

Noen ganger kan det være behov for å styre manuelt noe som egentlig blir styrt av en hendelse eller et skjema. Jeg har f.eks. lys i et vindfang som styres av fotocelle. Noen ganger ønsker jeg å tenne eller slukke lyset manuelt. Da kan man bruke f.eks. en NEXA LMLT-711 ringeklokkeknapp. Hver gang jeg trykker på knappen, gjør den motsatt av hva lyset er i øyeblikket. Fordelen er at man ikke behøver å bruke en bryter som har mekanisk låst av- eller på-posisjon.

Løsning:

Man lager to events i Live; ett for på, og ett for av.

Ringeklokkeknappen kan enten defineres som NEXA selflearning on/off bryter eller som selflearning bell. Det er mest fornuftig å velge bell, for da vises ikke noen status for den i Live etter at man har trykt på knappen.

På:
Trigger er ringeklokkeknappen. Condition er den lysbryteren som skal styres. Den skal være "off" i denne eventen. Action blir samme bryter som skal være "on".

Av:
Trigger er ringeklokkeknappen. Condition er den lysbryteren som skal styres. Den skal være "on" i denne eventen. Action blir samme bryter som skal være "off".

Hvis man ønsker å overstyre et event som har flere brytere i Action, velger man en av bryterne som condition.

Hvis man ønsker å definere knappen som bryter istedenfor bell, velger man tilstand "on" som trigger. Jeg har ikke prøvd å bruke f.eks. NEXA WBT-912 som trigger, men det bør ikke være noe i veien for at den også vil virke. Da kan man sette på en liten svakstrømsbryter for å styre denne slik at man kan lage noe som ser pent ut.

Jeg har ikke prøvd med PIR eller magnetkontakter. De sender vel flere "ON" i rask rekkefølge. I utgangspunktet vil jeg tro at den standard tidssperren på 30 sek. som er innebygget i triggerfunksjonen på Live vil gjøre det mulig å bruke dem, men jeg vet ikke. Denne 30 sekunders sperren gjør også at man må vente minst 30 sek før man på nytt kan endre tilstand. Har man Live med pro, kan man vel stille denne tiden selv.

Hvis man har Live med pro, kan man leke litt mer. I mitt tilfelle kunne jeg hatt en magnetkontakt på inngangsdøren og laget et tenn/slukk event som brukte den vanlige ringeklokkekanppen som trigger hvis inngangsdøren er åpen. Det er jo ingen som vanligvis ringer på hvis døren er lukket opp.

For å få til dette, må man la condition være bryteren som skal styres og magnetkontakt "åpen". Dette blir logisk "AND" som koster penger.
Post Reply