Hej!
Installerade precis en ny TellStick Net och fick då problem med att all WIFI i hela huset slås ut direkt då man stoppar batterier i temp- eller temp/hygro-givarna som kom med startkitet (Proove XL från Kjell & Co).
Har ett 2,4/5 GHz WIFI baserat på en Asus RT-AC66U router som nav i nätet, TellStick Net är ansluten direkt till denna router.
När jag satte upp detta igår så anslöt jag ett antal självlärande brytare för vägguttag och de funkar utan problem, inte heller några problem med WIFI till datorer, telefoner och tablets i huset när bara dessa är anslutna. Sedan aktiverade jag temp givarna som är dip-switch konfigurerade genom att sätta batterier i dem, det är en TSS320 och en annan med modellnummer 311433. Så fort jag sätter i batterierna i nån av dessa så slås WIFI nätet ut helt, alla datorer och telefoner tappar WIFI kontakten och nätets SSID försvinner från synliga nät av och till, om det syns och man försöker ansluta misslyckas det. Tar jag ur batterierna ut tempgivarna så kommer nätet tillbaks och datorer respektive telefoner återansluter så fort de upptäcker att nätet återkommit.
Routern och TellStick står så långt från varandra som de medföljande kablarna tillåter, ca 1 m. Det verkar som TellSticks radio stör ut WIFI för om jag har givarna på och tar bort antennen på TellStick Net så funkar WIFI igen. Känns lite skumt att en 433 MHz enhet ska slå ut WIFI på både 2,4 och 5 GHz banden. TellStick Net har mjukvara v17.
Någon som upplevt liknande problem? Eller tror ni det är tekniskt fel på min TellStick Net eller båda givarna? Vad göra?
/Per
TellStick Net med temp givare slår ut nätverksrouter
Moderator: Telldus
TellStick Net med temp givare slår ut nätverksrouter
Last edited by persa on Fri Dec 26, 2014 7:29 pm, edited 1 time in total.
Re: TellStick Net med temp givare slår ut WIFI
Prøv uten giverne først. Funker WiFi da, er Tellstick Ok. Hvis Ok, prøver du med en og en giver. Jeg har ikke slike problemer som du beskriver.
Re: TellStick Net med temp givare slår ut WIFI
Jag har prövat båda de två givarna och båda stör ut WIFI mottagningen direkt man sätter in batterier men bara när TellStick Net är ansluten till nätverket. Nu har jag också försökt ansluta dörrsensorer och de stör också ut WIFI på samma sätt så fort man sätter i batteriet.
Uppdatering sedan första postningen:
Upptäckte också att även den trådbundna nätverksanslutningen i Asus routern slås ut helt när sensorer som sänder signal till TellStick Net är igång med batteri i dem. Ytterligare en skum effekt är att när tex dörrsensorn är aktiv och nätverket slagits ut så får man brumljud i en uppsättning datorhögtalare på en PC i nätet när man öppnar/stänger dörren.
Känns som TellStick läcker ut nån störning på elnätet när den tar emot sensorsignaler.
/Per
Uppdatering sedan första postningen:
Upptäckte också att även den trådbundna nätverksanslutningen i Asus routern slås ut helt när sensorer som sänder signal till TellStick Net är igång med batteri i dem. Ytterligare en skum effekt är att när tex dörrsensorn är aktiv och nätverket slagits ut så får man brumljud i en uppsättning datorhögtalare på en PC i nätet när man öppnar/stänger dörren.
Känns som TellStick läcker ut nån störning på elnätet när den tar emot sensorsignaler.
/Per
Re: TellStick Net med temp givare slår ut nätverksrouter
Det finns en tråd om problem med Asus-routrar och Tellstick Net: http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... sus+router
Har du kollat att du kör senaste FW i din router?
Re: TellStick Net med temp givare slår ut nätverksrouter
Det var exakt samma problem! Tackar! Fick samma info från Telldus support nu samtidigt. Skumt att jag inte hittade det innan när jag sökte på routerns modellnamn... måste stavat det som en kråka då antagligen. Funkar bra med senaste firmware från Asus i routern.etompau wrote:Det finns en tråd om problem med Asus-routrar och Tellstick Net: http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... sus+router