Brytare fungerar ej trots upplärning i Live

Moderator: Telldus

Post Reply
kalle123

Brytare fungerar ej trots upplärning i Live

Post by kalle123 »

Hej!

Jag införskaffade igår en net och va ganska nöjd efter ett jag iaf vad jag trodde programerade allt rätt. I telldus live lade jag in 3st Nexa PB-3 genom att använda fjärrkontrollen för att lära koderna. Programmerade in schemaläggningen och va övertygad om att allting skulle fungera. Nu märker jag dock att inget fungerar. Bara fjärrkontrollen.

När jag använder fjärren får jag reaktion i schemaläggningen så jag ser om det är tänt el släckt. Men om jag försöker styra via programmet tänds och släcks bara lampan på skärmen och ej i verkligheten.

Vad gör jag för fel?

Tack på förhand!

MVH
Kalle
etompau

Re: Brytare fungerar ej trots upplärning i Live

Post by etompau »

Från din beskrivning låter det som att det borde fungera ...
Testa med att lägg upp en ny enhet, gör inget med "Skanna fjärrkontroll", spara enheten. Lär sedan upp en av dina mottagare och se om den går att styra från webbgränssnittet.

Notera att funktionen "Skanna fjärrkontroll" används då du vill samköra Telldus Live med en fjärrkontroll och se statusen på mottagaren i Live. Fjärrkontrollens huskod ersätter då den framlumpade huskoden i Live.
Ska du bara nyttja Live/appar/schemaläggare behöver du inte stöka till det med att läsa in koden från en fjärrkontroll utan då använder du koden från Telldus Live.
kalle123

Post by kalle123 »

etompau wrote:Från din beskrivning låter det som att det borde fungera ...
Testa med att lägg upp en ny enhet, gör inget med "Skanna fjärrkontroll", spara enheten. Lär sedan upp en av dina mottagare och se om den går att styra från webbgränssnittet.

Notera att funktionen "Skanna fjärrkontroll" används då du vill samköra Telldus Live med en fjärrkontroll och se statusen på mottagaren i Live. Fjärrkontrollens huskod ersätter då den framlumpade huskoden i Live.
Ska du bara nyttja Live/appar/schemaläggare behöver du inte stöka till det med att läsa in koden från en fjärrkontroll utan då använder du koden från Telldus Live.
Hej!

Utan att använda fjärrkontrollen med ny enhet lyckas jag inte få någon som helst funktion. provade nu med en Anslutmottagare jag hade. När jag trycker på lär upp knappen får jag ingen reaktion i mottagaren. Har testat genom att sätta mottagaren i upplärningsläge och sedan klicka i programmet osv. inget?!

Jag förstår inte vad som är fel. Det borde fungera tycker jag. När jag trycker på tänd/släck så blinkar det i net-enheten.

:help:

MVH
Kalle
etompau

Post by etompau »

OK, eftersom det är en helt ny enhet, ska det inte uteslutas hårdvarufel på sändardelen.
Har du någon gång lyckats styra en mottagare från webben?
Har du mottagaren du ska lära upp inom rimligt avstånd från din Net?
kalle123

Post by kalle123 »

etompau wrote:OK, eftersom det är en helt ny enhet, ska det inte uteslutas hårdvarufel på sändardelen.
Har du någon gång lyckats styra en mottagare från webben?
Har du mottagaren du ska lära upp inom rimligt avstånd från din Net?
Har inte lyckats styra el få någon funktion förutom att den verkar känna av fjärren om jag använder den.

Kanske gör jag fel. Jag har testat dessa sätt.

1: Med Nexa PB-3. Programerat in samtliga med fjärren. Sedan har jag lagt in dem en efter en genom att döpa dem i enhetsnamn, sedan valt enhetstyp" nexa on/off", därefter tagit scanna fjärrkontroll. tryckt på fjärren för reaktion och sedan sparat.

2: Med Anslut. Programerat in samtliga med fjärren. Sedan har jag lagt in dem en efter en genom att döpa dem i enhetsnamn, sedan valt enhetstyp" nexa on/off", därefter tagit scanna fjärrkontroll. tryckt på fjärren för reaktion och sedan sparat.

3: med Anslut. Döpt enhetsnamn, Valt enhet anslut on/off. Försatt mottagaren i läget som beskrivs i instruktionen för att programera fjärren fast istället tryckt på lär upp i live. Får ingen reaktion.

Anslut-mottagarna har varit ca 1,5m från sändaren. De övriga 5-10m.

Hur gör ni för att sammankoppla en mottagare? Går det inte få både fjär och live att fungera ihop?

MVH
Kalle
etompau

Post by etompau »

Det låter korrekt det du beskriver, med upplärning och scanning av fjärrkontrollen. Tänk på att där måste finnas en ledig minnesplats i mottagarna för att de ska kunna läras upp med en ny huskod
Som sagt har du inte någon gång lyckats styra eller lära upp en mottagare från din Net, så misstänker jag hårdvarufel på din Net.

Om du har några "dåliga" pc-högtalare, kan du testa med att lägga din Net och antennen helt intill högtalaren. När Net sänder kan man höra ett surrande ljud i högtalaren.
kalle123

Post by kalle123 »

etompau wrote:Det låter korrekt det du beskriver, med upplärning och scanning av fjärrkontrollen. Tänk på att där måste finnas en ledig minnesplats i mottagarna för att de ska kunna läras upp med en ny huskod
Som sagt har du inte någon gång lyckats styra eller lära upp en mottagare från din Net, så misstänker jag hårdvarufel på din Net.

Om du har några "dåliga" pc-högtalare, kan du testa med att lägga din Net och antennen helt intill högtalaren. När Net sänder kan man höra ett surrande ljud i högtalaren.

Skall leta. dock får den in mina trådlösa temp och fuktmätare. Fast det är ju mottagning och ej sändning.
Post Reply