Spela in händelser under en dag för att spela upp annan dag

Moderator: Telldus

Post Reply
Ankan

Spela in händelser under en dag för att spela upp annan dag

Post by Ankan »

Skulle vilja spela in alla knapptryckningar i huset under en dag för att sedan kunna spela upp en annan dag.

Tänker mig att man lägger upp en händelse för varje knapp som sedan triggar en för knappen unik URL. PRO krävs i telldus live.

URLen är till ett script på en hemsida som sparar informationen i tex en databas.

Sedan har man ett till script som körs av ett cronjob tex var 5e minut för att spela upp händelserna under en dag.

Man behöver såklart någon typ av hantering där imellan för att styra vilken dag man vill spela upp när osv.

Någon som har gjort något liknande?
Funderar på om man ska utgå ifrån fuTelldus koden tex men själv har jag tyvärr ont om fritid.

Någon som känner sig manad?
Ankan

Re: Spela in händelser under en dag för att spela upp annan

Post by Ankan »

Man skulle såklart kunna spela in alla händelser med ett script som kollar status på alla knappar på telldus live var 5e minut tex vilket gör att man inte behöver PRO för att det ska funka. Dock tror jag att telldus hellre ser eventstyrning för att minska lasten på deras servrar.

Finns inga gränser för vad man kan hitta på med inspelningen men tex om man håller koll på om någon är hemma eller ej, som någon annan tråd tog upp, kunna aktivera uppspelningen av tidigare veckas tex måndag på en måndag om ingen är hemma. Kommer man hem så avbryts uppspelningen.

Huset kommer se mer levande ut och detta i kombination med att slå på tv eller radio tex så kanske chansen finns att man håller någon inbrottstjuv borta iallafall.
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

FYI, historik finns redan att plocka ut utan att varken polla eller skapa events:

http://developer.telldus.com/blog/2014/ ... te_history

http://developer.telldus.com/blog/2014/ ... history_II
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Ankan

Post by Ankan »

Har inte pro så jag har missat det. Hur långt tillbaka sträcker sig historiken?

Som några skrev så skulle det vara trevligt med export funktion för att sedan låta ett script spela upp valfri dag. Men annars funkar det att plocka via apiet.

Uppspelning kanske är något ni redan har funderat på eller någon annan här som redan har fixat det?

Edit: Såg att det var tillgängligt för alla nu. Trevligt! Ska kolla det.
Post Reply