Använder några rörelsedetektorer och magnetbrytare från Nexa för att tända lågenergilampor (kopplade direkt till lampan, ej via Tellstick Net) och det funkar bra men en egenhet är ju att t ex rörelsedetektorerna skickar "on" signal flera gånger vilket ibland triggar igång dimningsfunktionen på lampan.
Finns det något sätt att komma runt detta eller alternativa rörelsedetektorer?
Rörelsedetektor eller magnetbrytare som ej triggar dimmer
Moderator: Telldus
Re: Rörelsedetektor eller magnetbrytare som ej triggar dimme
Om du har en Tellstick Net, kanske du kunde köra signalen över den och via händelsestyrningen, då kan du välja antal sändningar och även då välja dimning eller till/från-funktion.
Annars har Nexa insätt problemet, och på senare modeller av mottagare infört en spärr för antalet dimningscykler (4 st.), på så vis kommer lampan inte att dimmas upp och ner i all oändlighet.
Annars har Nexa insätt problemet, och på senare modeller av mottagare infört en spärr för antalet dimningscykler (4 st.), på så vis kommer lampan inte att dimmas upp och ner i all oändlighet.
Re: Rörelsedetektor eller magnetbrytare som ej triggar dimme
Har också funderat på att lägga det som en händelse men är lite tveksam till det. Dels pga att man är beroende av att Telldus Live servern är online (annars blir det mörkt i rummet!) och dels tar det längre tid innan lampan får tändsignal pga att kommandot ska gå via Telldus Live.
MEN, jag har faktiskt inte provat så det ska jag göra! Återkommer med rapport
MEN, jag har faktiskt inte provat så det ska jag göra! Återkommer med rapport

Har nu testat att gå via Tellstick:en och göra en händelse och det funkar utan problem.
Dock blir det en viss fördröjning innan lampan tänds jämfört med när jag hade lampan direkt kopplad till rörelsedetektorn så just i detta fallet kommer jag att gå direkt via rörelsedetektorn för att få en snabb tändning.
Dock blir det en viss fördröjning innan lampan tänds jämfört med när jag hade lampan direkt kopplad till rörelsedetektorn så just i detta fallet kommer jag att gå direkt via rörelsedetektorn för att få en snabb tändning.