Vet vad jag vill - vad behöver jag?

Moderator: Telldus

Post Reply
LysetPåMenIngenHemma

Vet vad jag vill - vad behöver jag?

Post by LysetPåMenIngenHemma »

Har ett antal Nexa-brytare med fjärrkontroller från ~2006-2007. Har inte köpt någon Tellstick eller liknande men är väldigt sugen om det går att göra det jag vill.

Jag har läst så att ögonen blöder här men jag blir inte klok på vad jag behöver för att uppnå följande (som borde vara ett mycket vanligt scenario):
(1) Kunna styra och se läge på brytare via iPhone, Android och Windows Phone när jag inte är hemma.
(2) Kunna styra och se läge på brytare via iPhone, Android och Windows Phone när jag inte är hemma och internetuppkopplingen är nere men mitt lokala trådlösa nät fungerar.
(3) Kunna se temperatur, luftfuktighet och tryck i realtid i samma scenarion som (1) och (2).
(4) Kunna plotta temperatur, luftfuktighet och tryck över tid. Detta behöver inte var supertillgänligt (eller fungera i alla telefon-OS) och behöver bara fungera när kontakt med extern tjänst finns.

Jag har iPhone i jobbet och en Windows phone privat. Tjejjen har Android så det är rimligt att alla dessa måste fungera.

Bryr mig inte om det behövs hårdvara på i hemmet och det kan få kosta och ta lite tid att sätta upp om det sedan är stabilt och tillgängligt.
PerA

Re: Vet vad jag vill - vad behöver jag?

Post by PerA »

(1) Problemet är att kommunikationen med brytarna är envägs, de kan alltså inte tala om om de är på eller av. Du kan se vilket det senaste kommandot du skickade är, men det betyder inte att brytaren är i det läget (signalen kanske inte kom fram till brytaren, eller den har fått en annan signal från ex. en fjärrkontroll efter din signal).
(2) Om du inte är hemma och internetuppkopplingen är nere, hur ska du då kunna skicka signaler till dina brytare? Visst kan du ha lokala tider inprogrammerade i en dator som kommunicerar med brytarna, men du kommer aldrig kunna styra brytarna "manuellt" om du inte har internetuppkoppling.
(3) Återigen, hur ska du kunna skicka ut sensorinformation i realtid om du inte har en internetuppkoppling? Har förövrigt inte sett någon tryckmätare som är kompatibel med tellstick, men det kanske finns?

Ditt krav på att saker och ting ska fungera utan internetuppkoppling gör att Tellstick Net ryker. Den kräver en internetuppkoppling. En tellstick Duo kopplad till någon dator med lämplig programvara bör kunna uppfylla de flesta av dina krav. Men det blir som sagt svårt att få till en statusvisning på brytarna. Du kan visa vilken status din Tellstick tror att brytarna är i, men det behöver inte vara sant.

/r Är det viktigt för dig att veta i vilken status dina brytare är så ska du kanske kolla in z-wave. Men då springer priset iväg en aning.
LysetPåMenIngenHemma

Post by LysetPåMenIngenHemma »

PerA wrote:(1) Problemet är att kommunikationen med brytarna är envägs, de kan alltså inte tala om om de är på eller av. Du kan se vilket det senaste kommandot du skickade är, men det betyder inte att brytaren är i det läget (signalen kanske inte kom fram till brytaren, eller den har fått en annan signal från ex. en fjärrkontroll efter din signal).
(2) Om du inte är hemma och internetuppkopplingen är nere, hur ska du då kunna skicka signaler till dina brytare? Visst kan du ha lokala tider inprogrammerade i en dator som kommunicerar med brytarna, men du kommer aldrig kunna styra brytarna "manuellt" om du inte har internetuppkoppling.
(3) Återigen, hur ska du kunna skicka ut sensorinformation i realtid om du inte har en internetuppkoppling? Har förövrigt inte sett någon tryckmätare som är kompatibel med tellstick, men det kanske finns?

Ditt krav på att saker och ting ska fungera utan internetuppkoppling gör att Tellstick Net ryker. Den kräver en internetuppkoppling. En tellstick Duo kopplad till någon dator med lämplig programvara bör kunna uppfylla de flesta av dina krav. Men det blir som sagt svårt att få till en statusvisning på brytarna. Du kan visa vilken status din Tellstick tror att brytarna är i, men det behöver inte vara sant.

/r Är det viktigt för dig att veta i vilken status dina brytare är så ska du kanske kolla in z-wave. Men då springer priset iväg en aning.
(1) Tänkte att det kunde vara kul att styra belysningen beroende på vad som är tänt eller släckt. Får leva utan det.
(2) Jag och min telefon är hemma. Vi är anslutna till samma trådlösa nät som all lokal utrustning. Varför skulle inte det gå att lösa? Annars måste ju mina gamla fjärrkontroller finnas kvar utifall internet slutar fungera.
(3) Min telefon och sensorerna befinner sig kopplade mot samma nätverk. Varför skulle det inte gå att se den informationen utan en internetuppkoppling?

Tellstick Net går alltså inte att köra lokalt? Apparna för Tellstick och Tellstick Duo går alltså inte att använda med Tellstick Net? Isf låter det som att Tellstick Duo är enda valet. Vad rekommenderas för app att köra lokalt där det finns klient-appar i telefonerna?
Ohlzzon

Post by Ohlzzon »

Det verkar som om den svaga punkten här är internetuppkopplingens pålitlighet. Det finns routrar som slår över till 3g om den fasta linan dör. Det borde säkra upp internetlinan. Så säkert som det går. De kräver dock SIM-kort.

Jag tror Templight ( tror det heter så ) som är en webplats kan erbjuda loggning
mot betalning. Annars fins det de som kör Tellstick Net på en Raspberry Pi och loggar själva. Färdiga mjukvarulösningar borde gå att få tag i på nätet.

Appar i sammanhanget är Tellevent för iOs, Remotestick för Android och ? för Windows Phone. Överväg Tasker för Android då du i princip kan det att lira på exakt det sät du vill. Givetvis är Events I Telldus Live ett suberbt alternativ om du får till snyggare lösningar.
PerA

Post by PerA »

LysetPåMenIngenHemma wrote:(2) Jag och min telefon är hemma. Vi är anslutna till samma trådlösa nät som all lokal utrustning. Varför skulle inte det gå att lösa? Annars måste ju mina gamla fjärrkontroller finnas kvar utifall internet slutar fungera.
(3) Min telefon och sensorerna befinner sig kopplade mot samma nätverk. Varför skulle det inte gå att se den informationen utan en internetuppkoppling?
Fast i dina frågor ovan så skrev du att du inte var hemma och internetanslutningen var nere. Är du hemma så är det givetvis en annan sak.
Post Reply