Hejsan,
Jag har en ctc elpanna som har en funktion som ger extra varmvatten. Funktionen aktiveras genom att en krets sluts under 2 sekunder. Idag används en helt vanlig tryckknapp för att göra detta. Nu vill jag göra det med tellstick net. Hur går jag tillväga ? Finns det någon speciellt mottagare för det ?
Elpanna
Moderator: Telldus
Re: Elpanna
I Nexas professionella serie finns en mottagare med potentialfri reläutgång, WRR1. Den har även inbyggd timer som ger en puls på ca 1 sekund när mottagaren aktiveras. Denna mottagare skulle kunna vara lämplig, notera dock att där är ett mindre kompabilitetsproblem mellan Tellstick och mottagare i proffs-serien.
Ett alternativ är en ombyggd relämottagare LCMR-1000 (har dock ingen timer).
Att få till en puls på två sekunder i Telluds Live, kräver nog att du nyttjar den nya Event-funktionen med fördröjningsfunktion (kräver Pro-abonemang).
Ett alternativ är en ombyggd relämottagare LCMR-1000 (har dock ingen timer).
Att få till en puls på två sekunder i Telluds Live, kräver nog att du nyttjar den nya Event-funktionen med fördröjningsfunktion (kräver Pro-abonemang).
"Mindre kompabilitetsproblem"? Jag har ägnat rätt mycket tid åt att få det att fungera men misslyckats.
(Och utan att vara självgod tycker jag att jag är hyfsat kompetent på tellstick/Nexa/programmering)
Har du någon beskrivning om hur man kan göra skulle jag jubla ( och investera alldeles för mycket pengar i nya dimmermottagare/väggsänsare)
(Och utan att vara självgod tycker jag att jag är hyfsat kompetent på tellstick/Nexa/programmering)
Har du någon beskrivning om hur man kan göra skulle jag jubla ( och investera alldeles för mycket pengar i nya dimmermottagare/väggsänsare)
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
Har själv inte nyttjat denna serie av mottagre. men Telldus själva skriver följande:
While doing some short tests, we can confirm that not all codes works with a WRR1-ON/OFF-receiver when sending from a TellStick. It seems that Nexa Pro uses two bits less in the house code since every 4:th house code seems to work (10, 14, 18, 22, 426, 430, 434, etc.). Further investigation might be needed. Maybe a solution is to make a new protocol with only a fourth of the house codes.
While doing some short tests, we can confirm that not all codes works with a WRR1-ON/OFF-receiver when sending from a TellStick. It seems that Nexa Pro uses two bits less in the house code since every 4:th house code seems to work (10, 14, 18, 22, 426, 430, 434, etc.). Further investigation might be needed. Maybe a solution is to make a new protocol with only a fourth of the house codes.
Jo den där lilla texten hade jag som input. Ibland lyckades jag få mottagaren att lära sig koden, och någon enstaka gång svarade den på on/off men aldrig med mer än 5% sannolikhet att göra det man ville.
Eventuellt skulle det gå lättare om man skaffade sig väggsändare och lyssnade vilka koder den använder.
Eventuellt skulle det gå lättare om man skaffade sig väggsändare och lyssnade vilka koder den använder.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
Märkligt att det inte fungerar, proffsserien är enligt Nexa, kompatibel med alla sändare som använder självlärande kod. Undantaget är tydligen Nexas egen Gateway. Verkar som man har gjort någon groda med protokollet.davka003 wrote:Jo den där lilla texten hade jag som input. Ibland lyckades jag få mottagaren att lära sig koden, och någon enstaka gång svarade den på on/off men aldrig med mer än 5% sannolikhet att göra det man ville.
Även sändarna (WT-x) i serien ska fungera med "standardsortimentet"