Skräp eller otur

Moderator: Telldus

Post Reply
RH_Dreambox

Skräp eller otur

Post by RH_Dreambox »

Köpte i samband med lite andra prylar en Wall Receiver från Conrad (RSW882R-B).
Kopplade in den för att styra värmegolvet i badrummet som är vattenuppvärmt med ett 600 W element.
Maxlasten för receivern angavs till 2000 W så 600 W belastning skulle inte vara något problem.
Efter ca en vecka klagade gumman på att golvet var för kallt så det var bara att kila ned i källaren för att kolla.

Gumman hade rätt för Receivern hade lagt av.
På Receivern finns två tåtar som är avsedda för manuell aktivering så de kopplade jag ihop för att tvångsstarta värmen.
POFF! Hela dosan blev svart och lika svarta blev mina fingrar som höll i trådarna.

En intern kortslutning hade tydligen gjort dessa trådar strömförande.
Jag hade veckan innan testat just det här och då funkade tvångsstyrningen helt OK.
Så en liten varning för Conrads prylar, eller var det otur?
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
etompau

Re: Skräp eller otur

Post by etompau »

Är det artikelnr. 640302 du har köpt?
2 kw låter mycket i mina öron, låter nästan som en felskrivning. Nexa specar max 1000 w för sin relämottagre LCMR-1000.
Det framgår inte om den är reläbaserad eller om det är tal om någon triac-styrning. Klickade det i mottagaren när du aktiverade värmaren?
Man ska nog inte utgå från att trådarna är spänningsfria.
riro

Post by riro »

Jag har kört med en 640303 från Conrad och styr en värmeslinga på 1600W, har rullat utan problem de senaste 6 månaderna.

Den tempstyrare som följde med värmeslingan gav upp så till en början var det bara en enkel test men eftersom den har fungerat så bra så har den fått sitta kvar.
http://switchqueen.snowland.se/ - Every king needs his queen
RH_Dreambox

Post by RH_Dreambox »

Det var en 640302 och det står Max 2000W på den.
Jag plockade isär den och den har ett miniatyrrelä märkt 12A 250V, så 600 W belastning borde inte varit några problem.
Det jag reagerade mest på var att de normalt neutrala ledarna plötsligt blev strömförande.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
tronde

Post by tronde »

RH_Dreambox wrote: Det jag reagerade mest på var att de normalt neutrala ledarna plötsligt blev strömförande.
Jeg tror ikke du skal regne dem som nøytrale. Bruksanvisningen sier at de skal koples til den mekaniske bryteren som mottakeren skal overta funksjonen for.

Er det en mulighet for at en, eller begge ledninger har kommet i berøring med noe ledende? Da vil det nok bli sort røyk.
Post Reply