Är det någon som hittat en inbyggnadsbrytare/mottagare som klarar av att hantera två lampor. Skulle vilja sätta in bakom mina brytare men har i princip kron överallt (kan köpa om jag måste byta till dubbeltrapp) och vill ha trådlös brytare till bägge. Har sett att det finns såna varianter till z-wave så jag tycker att nexa/Conrad eller dylikt borde kunna trixa ihop det också.
/Emil
Trådlös kron
Moderator: Telldus
Re: Trådlös kron
Det finns i princip två lösningar:
1) Byt ut befintlig brytare mot dubbeltrapp och montera två inbyggnadsmottagare av typen Nexa WMR-252 / Conrad 640306
2) Montera en fjärrsändare (Nexa WBT-912, LWST-605 / Conrad 646467) och matchande mottagare vid lampan.
Fördelen med den dyarare (nr 2) varianten är att du kan, med en Duo eller Net, upptäcka att någon slår på/av belysningen i rummet och uppdatera statusen i din app eller vad du nu använder.
Jag har dock aldrig sett någon enkel lösning på problemet att kunna klämma in två mottagare bakom samma brytare för variant 1 utan det brukar kräva lite för mycket plats (extra kablar och extra dosa).
1) Byt ut befintlig brytare mot dubbeltrapp och montera två inbyggnadsmottagare av typen Nexa WMR-252 / Conrad 640306
2) Montera en fjärrsändare (Nexa WBT-912, LWST-605 / Conrad 646467) och matchande mottagare vid lampan.
Fördelen med den dyarare (nr 2) varianten är att du kan, med en Duo eller Net, upptäcka att någon slår på/av belysningen i rummet och uppdatera statusen i din app eller vad du nu använder.
Jag har dock aldrig sett någon enkel lösning på problemet att kunna klämma in två mottagare bakom samma brytare för variant 1 utan det brukar kräva lite för mycket plats (extra kablar och extra dosa).
Tack! Det var de två lösningarna jag själv varit inne på, tyvärr fungerar ingen av dem då det är gammal eldragning och tajt i dosan. Till den ena taklampan så finns heller ingen takdosa utan den går ut från en kulodosa och den är för liten för att stoppa en mottagare i. Har tänkt mig att skaffa et abellsecurity larm när de fått sin nya z-wave enhet godkänd så då får jag lösa det den vägen istället.
Med vänlig hälsning Emil
Med vänlig hälsning Emil
Z-wave innebär ju helt andra möjligheter men också helt andra kostnader.
Det finns ju lösningar där du sätter själva mottagaren i befintliga lampsocklar typ Conrad 640456 i kombination med Conrad 646467 men det kräver ju en ljuskrona som passar och att du inte behöver montera allt för många enheter (den klassiska kristallkronan med 5-10 lampor är inte ett bra alternativ)
Det finns ju lösningar där du sätter själva mottagaren i befintliga lampsocklar typ Conrad 640456 i kombination med Conrad 646467 men det kräver ju en ljuskrona som passar och att du inte behöver montera allt för många enheter (den klassiska kristallkronan med 5-10 lampor är inte ett bra alternativ)
Min erfarenhet av att placera två Nexa mottagare precis bredvid varandra gör att de stör varandra och gör funktionen opålitlig. Har för mig att jag även hittade en kommentar i manualen för dem om att de inte skulle sitta så nära varandra.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
Finns det ett z-wave alternativ till Nexas wbt-912?
Alltså, en batteridriven sändare för inbyggnad.
Alltså, en batteridriven sändare för inbyggnad.
De behöver inte fysiskt sitta precis bredvid varandra men de behöver göra det "schematiskt". Exakt vad effekten blir kan man bara prova sig fram till - ibland funkar det, ibland inte.davka003 wrote:Min erfarenhet av att placera två Nexa mottagare precis bredvid varandra gör att de stör varandra och gör funktionen opålitlig. Har för mig att jag även hittade en kommentar i manualen för dem om att de inte skulle sitta så nära varandra.