Två enheter, samma koder = problem

Moderator: Telldus

Post Reply
Charlesss

Två enheter, samma koder = problem

Post by Charlesss »

Hej!

Jag har en nexa självlärande inbyggnadsmottagare, och en nexa självlärande IR sensor, båda får samma huskod och unitkode.
Så belysningen mottagaren är kopplad till slår av och på när IR sensorn registrerar rörelse. :banghead:

Dem slumpar alltid fram samma koder, och om jag manuellt ändrar unitkode på någon av dem så funkar inte den enheten.

Antar att det finns någon smidig lösning jag inte fattat, hur löser jag mitt problem?

Just det.. jag har Tellstick Net och Telldus Live!

Tack på förhand
Calle
etompau

Re: Två enheter, samma koder = problem

Post by etompau »

Lite oklart vad du menar och vill uppnå.
Beskriv hur du vill grejorna ska fungera så finns det nog en lösning på ditt problem.
Charlesss

Post by Charlesss »

Inbyggnadsmottagaren ska tända och släcka en lampa via telldus live, dels på timer och manuellt. Detta funkar perfekt

IR sensorn ska tända och släcka några andra lampor som har sina egna Nexa mottagare(IR skickar till tellstick som skickar vidare till utvald mottagare), vilket den också gör.
MEN då IR sensorn skickar exakt samma huskod och unitekode som ovan nämnda inbyggnadsmottagare ligger på, så tänder och släcker den även den, vilket den i Telldus live inte är programmerad att göra.

Även om jag tar bort IR sensorn från mina enheter i Telldus live, så tänder/släcker den inbyggnadsmottagaren.
Även fast jag försöker radera inbyggnadsmottagaren ifrån minnet i IR sensorn så tänder/släcker den.

Anledningen verkar vara att IR sensorn skickar ut exakt de koder som Inbyggnadsmottagaren har.
Så signalerna går nog direkt ifrån IR till inbyggnadsmottagaren.

Vad är det jag missar/gör fel? Eller har jag bara oturen att få två olika självlärande enheter med exakt samma hus och unitekod?

//Calle
etompau

Post by etompau »

En självlärande mottagare har ingen huskod inprogrammerad från fabrik, du lär upp den med koden från ex en IR-detektor.
Huskoden i en IR-detektor går inte att radera, den ligger fast i chipet alt. ändras med kodvred.
Vilken IR-detektor är det du använder.

Prova med att tömma hela minnet i inbyggnadsmottagaren och lär upp den på nytt från Live.
Charlesss

Post by Charlesss »

Då kan det vara så att jag råkat lära in inbyggnadsmottagaren på den kod IR sensorn ligger på..

Jag har Nexa LMDT-810 Trådlös Rörelsevakt.

Då jag säkert slängt manualen till inbyggnadsmottagaren.. Vet du hur man nollställer den?
Finns ju en liten knapp på den som gör att en liten röd lampa börjar börjar blinka långsamt om man trycker till snabbt på den.
etompau

Post by etompau »

Ja det är nog så.

Är det Nexas inbyggnadsmottagare du använder? (LWMR xxx), i så fall håller du inne prog.knappen i sex sekunder, släpp knappen och tryck en gång till på den.
Ansluten lampa ska då blinka som kvittens på total radering.

https://www.dropbox.com/sh/nup15pc9r0ws ... 8B/Svenska
Charlesss

Post by Charlesss »

WMR-251 står det på inbyggnadsmottagaren.

Jag gjorde som du sa med nollställningen, sen tog jag bort den från telldus live, lade till den igen, tryckte på knappen som sitter på
inbyggnadsmottagaren en gång, och sedan på Learn knapppen i live.

Nu funkar allt och mottagaren har en ny egen kod.

Det känns så pinsamt lätt nu när man vet, att mottagaren inte har någon egen kod, så det är bara ta bort den och lära in ny kod.

Tack för hjälpen! :wave:
etompau

Post by etompau »

Charlesss wrote:WMR-251 står det på inbyggnadsmottagaren.

Jag gjorde som du sa med nollställningen, sen tog jag bort den från telldus live, lade till den igen, tryckte på knappen som sitter på
inbyggnadsmottagaren en gång, och sedan på Learn knapppen i live.

Nu funkar allt och mottagaren har en ny egen kod.

Det känns så pinsamt lätt nu när man vet, att mottagaren inte har någon egen kod, så det är bara ta bort den och lära in ny kod.

Tack för hjälpen! :wave:

Ok, kul att det löste sig.
Post Reply