Larmfunktioner Tellstick

Moderator: Telldus

Post Reply
hemmajorgen

Larmfunktioner Tellstick

Post by hemmajorgen »

Finns det redan färdiga funktioner i Tellstick i form av larm? T.ex. om en fastighet blir strömlöst kan man få ett sms larm på det? Detsamma gäller om man har en temp övervakning. T.ex. temperaturen sjunker under en larmgräs och man får ett sms larm på det?
etompau

Re: Larmfunktioner Tellstick

Post by etompau »

Vad är det för larm du vill ha? SIren, lampa, SMS email. En tredjepartspplikation TempLight, har möjlighet till SMS/push vid inställda mätvärdesgränser.
www.templight.se
hemmajorgen

Post by hemmajorgen »

jag letar efter en sms funktion. Jag har inte köpt någon Tellstick produkt ännu och vill först kolla vad som finns i funktionväg. Jag har en fastighet på en annan ort i Sverige som jag vill ha kontroll över. De viktigaste funktionerna jag vill ha är ett sms larm vid strömavbrott och ett temperatur larm vid låg temp. När strömmen kommer tillbaka vill jag att ett konvektorelement startar för att snabbt få upp värmen igen.
etompau

Post by etompau »

OK. Finns en produkt från Kjell & Co som kanske skulle passa:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... 030-p50284
hemmajorgen

Post by hemmajorgen »

Ok. Så Tellstick har inga sådan funktioner?
etompau

Post by etompau »

Nej inte direkt "ur lådan". Med tredjepartsprogram kan du få avisering vid temperaturgränser, och även aktivering vid inställt gradtal.
Att få iväg larm vid strömavbrott lär kräva ännu mer trixande och laborerande vilket systemet inte är konstruerat för.
Zapper

Post by Zapper »

etompau wrote:Nej inte direkt "ur lådan". Med tredjepartsprogram kan du få avisering vid temperaturgränser, och även aktivering vid inställt gradtal.
Att få iväg larm vid strömavbrott lär kräva ännu mer trixande och laborerande vilket systemet inte är konstruerat för.
Larm vidströmavbrott fixar du nog enklast med en UPS som du får se till att driva ngt i stil med en RPi, samt vad man nu använder för att ansluta till internet(om nu inte även det slutar funka). Annars skulle en gammal mobil som stöder att skicka SMS via AT kommandon funka bra.
krambriw

Post by krambriw »

Om du inte älskar att pula ihop olika grejor själv så låter det som att du borde titta på ett Verisure larm.

Då har du faktiskt möjlighet till allt detta som du beskriver. För att styra konvektor elementet (om det nu helt enkelt inte räcker att ställa in termostaten på en minimitemperatur) så kan du använda en så kallad SmartPlug (max 2300W).

- allt kan skötas via en app i mobilen
- larm vid strömavbrott
- du får ett övervakat larmsystem för fastigheten med koppling till larmcentral
- temperaturövervakning (via siren och rökdetektorer)
- fjärrstyr smartplug on/off

Resten hittar du på Verisures hemsida

PS Jag jobbar inte där men jag uppgraderade vårt gamla securitas larm tidigare i somras och vi är väldigt nöjda

mvh
gothr2

Post by gothr2 »

Eliq energimätare kan också avisera dig om strömmen går.
Har själv tellstick net och eliq med tillhörande appar och även remotestick. Känns som man har koll på ganska mycket och kan slappna av.
etompau

Post by etompau »

De av trådskaparen efterfrågade larmfunktioner ska väl nu kunna lösas med den senaste uppgraderingen av Live-tjänsten.
Temp.larm via SMS är en bagis, larm vid strömavbrott kan lösas med ett relä och en tvåkanals nexa-sändare, under förutsättning av internet och Tellstick Net har någon form av backupmatning.
arneolav

Post by arneolav »

For larm vid strömavbrott:

1) UPS for strøm til modem/router og Telstik.Net.

2) Telstik.Net (Clasohlson ... )

3) Rele (eks: Ebay: OMRON Relay MY2N AC220V Coil, (växel rele) finns holdare for rele, eks: Omron Relay Socket PYF08A 8-PIN )

4) Nexa WBT-912 (Clasohlson ... )

5) En låda, (eks: Ebay: Junction Box 100 x 100 x 50 mm )

Montera i lådan;
Monter med fördel en PC-kontakt for 220v (Ebay: IEC320 C14 Power Socket, Bäst är en slik: IEC320 C14 3 Pin Fused Power )
Koble sladd, 220v til rele-spolen, Kolla at rele "klapper" ved 220v
Koble Nexa WBT-912 til relekontaktene som kobler når rele-spole ikke får strøm. (Kolla med Ohm mätare, eks typ Biltema 15133.)

Telstik.Net kobles til router.
Kolla at Telldus.Net "dyker upp" i TelldusLive, MyLocations.
I Telldus Live, My devices, legga upp Nexa WBT-912 . Ange Nexa On/Off, och Scan Remote, se til at WBT-912 får huskod automatiskt.
I Telldus Live, My events, Trigger og Action (action: SMS eller Mail. Mail är gratis!)

Kolla at "lådan" fungerar!

UPS:
Använd en elektronisk styrt batteriladdare (Eks. Biltema 37737).
Batteri (eks Biltema 802622 funger bra)
Omformare 12volt ->220volt typ Jula 604067 (Evt 150-300-500w) beroende på hva man i øvrigt vil kopla til.
Anvend et 220V växel-rele (samma som over: OMRON MY2N AC220V Coil);
Koble 220V til rele-spole.
När strömbrott inntreffer öppnar rele og via relekontaktene kobles inn strøm från UPS.
Det blir et kort strømbrudd (typ 100/sec, beroende på typ rele, men det forårsaker ingen problem.

Lykke til
Post Reply