Nexa LMDT-609 rörelsevakt konfigurering

Moderator: Telldus

Post Reply
furedal

Nexa LMDT-609 rörelsevakt konfigurering

Post by furedal »

Hej, efter mycket googlande så slutar jag med att fråga er här. Jag har köpt en Nexa LMDT-609 rörelsevakt. Denna skickar signaler som min Tellstick Duo tar emot. Men jag har inte "registrerat" denna i tellstick.conf, vad ska skrivas om man vill registrera denna?
Jag har provat skriva:
device {
id = 4
name = "Sensor"
protocol = "Arctech"
model = "selflearning"
parameters {
house = "2622"
unit = "4"
}
}
Verkar detta riktigt för er? Isåfall, hur ska jag integrera tellsticken med sensorn så att tellsticken känner igen den?
stefan.persson

Re: Nexa LMDT-609 rörelsevakt konfigurering

Post by stefan.persson »

Hej!
Det handlar om att du måste scanna rätt house och unit code på något sätt och lägga in dessa som parametrar. Du kan scanna antingen via TelldusCenter, eller med t.ex. detta script: http://developer.telldus.com/browser/ex ... llbacks.py om du inte har tillgång till något GUI.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
furedal

Post by furedal »

Uppskattar ditt svar. Klart användbart script, dock blir jag lite förvirrad av utdatan som man får när man aktiverar "tdRegisterRawDeviceEvent" och kommenterar bort tdRegisterDeviceEvent.

class:command;protocol:arctech;model:selflearning;house:8675094;unit:10;group:0;method:turnoff;
class:command;protocol:sartano;model:codeswitch;code:0110111001;method:turnoff;

Jag läste något att sartano används av mottagare? Är den första eller andra min sensor? Vad är de andra alternativet för något isåfall?
furedal

Post by furedal »

Jag har precis provat använda telldus center på en dator med win 7. När jag kör scan så dyker aldrig min Nexa-sensor upp även om tellsticken blinkar när jag drar något framför sensorn för att aktivera den. Förslag?
stefan.persson

Post by stefan.persson »

Sartano och arctech är väldigt lika protokoll, därför kan en del signaler tolkas som både sartano och arctech, vilket är fallet här. Nexa använder protokollet arctech, så det är alltså house och unit från den övre raden som du ska använda.

Har du lagt till en ny enhet i TelldusCenter och tryckt på "Scan" där på Win7-datorn?

En sak till, om du får olika house/unit-koder när du scannar "on" jämfört med "off", så kan du behöva göra en firmwareuppdatering.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
furedal

Post by furedal »

Jag provade först med arctech protokollet först men då fick jag fortfarande inte upp sensorn som en "registeredDevice" men när jag använde Sartano så lyckades jag få fram sensorn som registered. Problemet med Sartano är att DUOn verkar snappa upp alla signaler som "off" signaler. Ska det vara så?

Jag trycker på "lägg till enhet" sedan på scan, och försöker skicka signaler med Nexan. Antar att det är så jag ska göra? Hur gör jag firmware uppdateringen som du pratade om?

edit:
Jag provade
device {
id = 4
name = "Sensor"
protocol = "Arctech"
model = "codeswitch:nexa"
parameters {
house = "8675094"
unit = "10"
}
}
Nu hittar DUOn sensorn med både on och off signaler men detta ger nu python script exemplet mig:

Code: Select all

Waiting for events...
callback!
Received event for device 4
turning on
callback!
turning on
callback!
callback!
turning on
callback!
turning on
callback!
turning on
callback!
callback!
turning on
callback!
turning on
callback!
turning on
callback!
turning on
callback!
callback!
turning on
callback!
turning on
callback!
callback!
turning on
callback!
turning on
callback!
callback!
callback!
callback!
callback!
callback!
callback!
callback!
callback!
Exception in thread Thread-22:
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python2.7/threading.py", line 551, in __bootstrap_inner
    self.run()
  File "/usr/lib/python2.7/threading.py", line 755, in run
    self.function(*self.args, **self.kwargs)
TypeError: 'NoneType' object is not callable
Av någon anledning så körs varje tråd flera gånger. Har provat att dra upp delay time till 5 och 300 sekunder, samma resultat, enda skillnaden är att den gör fler turn on/turn off ju längre delay.
stefan.persson

Post by stefan.persson »

Ja, nu är det rätt inställt.

Anledningen till att det blir så många callbacks är att rörelsedetektorer sänder väldigt mycket. De kan hålla på och sända i flera sekunder för att vara (nästan) säkra på att åtminstone någon signal kommer fram. När du ställde in tiden till 300 sekunders väntan (eller allt > 10 sekunder) så borde klart bara ett "turning on" utföras, och det först efter 300 sekunder. Testa att printa ut aktuell tid också, så är det kanske lättare att se vad som händer.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Post Reply