Hej, jag är en änsålänge en glad amatör utan programmeringskunskaper.
Rustade i höstas upp värme och styrsystemen i fritidshuset. Läste på ordentligt och valde en Tellstick Duo och LVI oljefyllda radiatorer som enkelt kan temperaturstyras.
Duon har SN: 853 och Batch 2.
Vi har ett 4G abonnemang som funkar bra, servern har Windows XP 32-bit SP3 och Ms Security Essentials virusskydd..
Installationen gick bra men Upptäckte att Telldus Live inte tycker om Duon vad avser temperaturer/sensorer, hade missat det inför köpet.
Gjorde aldrig nånting i Telldus Scheduler.
Införskaffade då en Switch King licens.
Till en början funkade temperaturstyrningarna ibland bra ibland katastrofalt illa fast jag inte gjort nån ändring. Några schema/reglerfel hade jag gjort i SK, tror nu att det funkar.
Ett problem från första början är att Duon behagar stanna emellanåt. Ser man på TelldusCenter ser det normalt ut, men den har frusit. Ibland
funkar det med att starta om TelldusCenter men ofta måste jag starta om datorn för att det skall funka så att SK kan göra sitt jobb.
Senast i förra veckan då Duon stannade startade jag om TelldusCenter och då försvann "sensorfliken"! Startade om datorn, gjorde ominstallation av TelldusCenter(laddade hem en ny och gjorde enligt beskrivning på Telldus.com) och slutligen gjorde jag en automatisk uppdatering med TellStickFlasher, tror att jag fick version 4.
Inget hjälpte, sensorfliken visar sig inte, SK kan inte göra sitt jobb. Katastrofläge, utetempen ligger ibland veckvis på -20 C så det känns
pyrt att åka från huset på söndag kväll utan uppsikt.
Tänkte tillbaka, då jag installerade om TelldusCenter gick jag längre än vad manualen föreskrev, jag tog bort alla filer som såg ut att höra
till TelldusCenter och som avinstallationsprogrammet hade lämnat. Trots det gick inte nyinstallationen som första gången, då jag anslöt Duon
till datorn var den igenkänd, och alla Enheter i TelldusCenter kom upp fint och det funkar att manuellt manövrera brytarna.
Hittade i SK en funktion "Tellstick Duo händelslogg". Där ser jag att Duon tar emot signaler från tempgivarna. Raskt gjorde jag nya scheman och regler för att klara de mest kritiska funktionerna.
Nu har Duon varit igång i 5 dygn.
Vet inte vad jag kan göra mera, ingen sensorflik i TelldusCenter och ingen vänskap med Telldus Live.
Jag har läst "När du rapporterar problem.." på forumet. Jag har inte dokumenterat felen med med utskrifter av konfigurationsfiler och sånt
därför att jag trott att jag gjort fel så det jag upplevt är "lärpengar" men nu vet jag inte vad jag skall tro.
Är felen bara mina eller bråkar Duon?
Generalknas
Moderator: Telldus