Hej!
Har fått upp ögonen för detta mycket intressanta sätt att kunna styra sin belysning samt mycket mera.
Mitt hus är från mitten av 70-talet. Efter en del eftersökning har jag fått reda på att man gjorde en del hus med en reläcentral i proppskåpet. Mina brytare ute i huset är lågspänning ( 24v). Dessa brytare styr sedan dessa reläer.
All "takbelysning samt viss fönsterbelysning är kopplad på detta sätt.
Finns det någon lösning där jag kan koppla in mig i reläskåpet för att styra dessa reläer med en telldusxxxx. Har drygt 20 relä i skåpet. Sedan har jag tänkt att koppla in lösa motagare till restrerande laster.
Innan jag går "all in" vill jag veta att det finns ett hyffsat enkelt sätt att ansluta dessa reläer. Även om fjärrstyrningen är mycket intressant vill jag kunna ha kvar mina befintliga brytare. Kan man på något sätt få telldus att märka när man använt sig av dessa.
Tack på förhand
Stefan
Relästyrd central
Moderator: Telldus
Re: Relästyrd central
Efterssom att det är 24V som i princip all industriell styr går på skulle det nog vara enklast att leta rätt på de billigaste modbus io som klarar att driva reläna och sen en usbrs485 sticka. Finns säkerligen opensource bibliotek för att prata modbus i många olika programmeringsspråk. Enda problemet är att hitta io som är "billigt".