Telldus Live - Antal bitar i housecode

Moderator: Telldus

Post Reply
22hn

Telldus Live - Antal bitar i housecode

Post by 22hn »

jag använder idag en sändare/mottagare från rfxcom tillsammans med EventGhost. Har nu också skaffat en TellStick NET för att "leka" med...

Vad jag förstått så använder sig t.ex. Nexa-mottagarna av en 32-bitars housecode, alltså 0x00000000 - 0xFFFFFFFF.

Av någon anledning när man lägger upp ett device i Telldus Live, så är man begränsad av en 26-bitars housecode (max 0x03FFFFFF). Vad är anledningen till detta...? Detta blev ett litet problem, eftersom jag idag har lärt upp en massa device med en house code som kräver fler bitar än 26. Visst, jag kan ju naturligtvis programmera om hela systemet men det känns ju lite onödigt då jag bevisligen vet att enheterna stöder 32 bitar.

När jag sänder med TellStick.NET så kan jag i EG se exakt vad som skickas, eftersom detta tas emot av rfxcom-mottagaren. Med hjälp av detta har jag också konstaterat att den devicecode man anger i Telldus Live ignoreras, det är alltid devicecode=0 som skickas!
micke.prag
Site Admin

Re: Telldus Live - Antal bitar i housecode

Post by micke.prag »

22hn wrote:Vad jag förstått så använder sig t.ex. Nexa-mottagarna av en 32-bitars housecode, alltså 0x00000000 - 0xFFFFFFFF.
Nej, housecode är endast 26 bitar, inte 32. Däremot finns det fyra bitar till för vilken knapp som trycks på (unit code). Detta skulle kunna ge max 30 bitar om RFXCOM slår ihop det?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
22hn

Post by 22hn »

Hmm... OK, det skulle i så fall betyda att den 31-bits housecode jag "tror" att jag använder, klipps ned till 26 bitar endera av rfxcom-sändaren eller av nexa-enheterna själva... Verifierade faktiskt detta genom att omvandla min 31-bits housecode till binärt, tog bort de första 5 bitarna och omvandlade detta till decimalt. Satte sedan in detta som housecode i Telldus Live. Fungerar om jag adderar 1 till den unitcode jag hade (se resonemang nedan!).

Angående det jag trodde var ett fel i unitcode, så berodde det på att ni numrerar unitcode från 1-16 istället för 0-15 (vilket är mer korrekt om vi pratar binärt...). Så när jag testade med 0 eller 1, så blev resultatet 0 bägge gångerna. Såg nu att om jag sätter 4, så får jag in 3 via rfxcom.

Ser också att när jag använder Goggle Chrome så har ni piltangenter för att bläddra upp/ned när man sätter housecode och unitcode, dessa syndes ej när jag använde IE8!

Problemet löst!

Ska man vara petig så finns det en sak att anmärka på... Eftersom unitcode anges som 1-16, alltså 1 tal högre än den binära kombinationen, borde väl också housecode presenteras på samma sätt? Om jag sätter housecode=1 och unitcode=1, så får jag in följande i eventghost via rfxcom-mottagaren:
19:48:51 RFXcom.xpl-trig:homeeasy.basic:mal-rfxcom.rfxcom01:*:address=0x00000001,unit=0,command=preset,level=15,

Som du ser så är address samma som den housecode jag satt, medan unit är ett tal mindre än den unitcode jag satte...
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

22hn wrote:ni numrerar unitcode från 1-16 istället för 0-15
Endast i UI. Det sänds ju självklart som 0-15.
Anledningen är att det ska mappas till fjärrkontrollens knappar. En fjärrkontroll har inte knapp 0 så 1-16 är mer logiskt.
Eftersom huskoden inte behöver mappas på samma sätt finns ingen anledning att ändra spannet.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply