Strömbrytare slår på sig själv?

Moderator: Telldus

Post Reply
gein

Strömbrytare slår på sig själv?

Post by gein »

Jag har ett problem med en Nexa uomhusströmbrytare av typen http://www.nexa.se/LGDR-3500-Extra-.htm
Den sitter i garaget med motorvärmaren inkopplad. Jag har vid flera tillfällen nu märkt att den plötsligt slagit på sig själv. Jag mäter energiförbrukningen här hemma också och det syns ganska tydligt på min graf när motorvärmaren går igång. Igårkväll kollade jag av en händelse energiförbrukningen innan jag stängde ner för kvällen och såg att motorvärmaren nyligen slagits på. Vid ~22.30 slogs den på. Jag gick ut i garaget och kunde konstatera att den var igång.

Jag ser tre teorier:
  • Det är min Tellstick Net som skickar signalen
  • Det är någon annans fjärrkontroll som skickar signalen
  • Det är ett fel i min strömbrytare
Men alla känns ungefär lika osannolika. Anledningen till att jag inte tror det är min Tellstick Net är då RemoteStick (genom Telldus Live!) inte rapporterar att enheten är påslagen när den bevisligen är det. Vilket tyder på att signalen har gått iväg utan att Tellstick Net känner till det. Att någon granne skulle råka slå på den känns minst lika osannolik. Garaget sitter visserligen ihop med grannens hus men där bor en äldre dam. Min strömbrytare är självlärande så sannolikheten för krock är liten. Sannolikheten för ett fel i själva strömbrytaren har jag svårt att uppskatta däremot.

Vad tror ni andra att det kan vara för fel? Finns det något jag kan göra för att felsöka problemet? Nu har jag iaf flyttat in mottagaren inomhus så att jag lättare kan upptäcka när den slås på.
micke.prag
Site Admin

Re: Strömbrytare slår på sig själv?

Post by micke.prag »

Lär upp en ny mottagare på samma kod och koppla den till en lampa. Tänds även lampan samtidigt? Isåfall bör det ju vara en signal i luften som iallafall satt igång den.

Test två, töm mottagarens minne och lär upp en helt ny kod. Skulle det vara någon som sänder precis samma kod bör inte mottagaren starta längre.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Jerbe

Post by Jerbe »

Min gissning är att den råkat lyssna för att lära sig när du tände en annan lampa. Jag tror på tipset att tömma minnet på den och lära om de fjärrkontroller du vill att den ska lyssna på.
jonasolof

Post by jonasolof »

De ovan givna tipsen är nog mer sannolika orsaker. Men det kan finnas fjärrsignaler på 433,92 MHz som spökar. Hade problem i kalmartrakten med min gamla volvo 965 där dörrlåsen kunde aktiveras som om jag själv tryckte på dosan som också använde enkla koder (1990). Hände mest inne i Kalmar men även på Öland då bilen stod fritt med rak sikt till Kalmar. Var lätt att se eftersom lyset blinkade vid aktivering respektive avaktivering. Ställde jag bilen bakom en hög och tjock stenmur hände inget. En stark signal på 433,92 MHz går lätt fyra fem mil.

Efter att ha blivit utlåst på vintern med nyckeln i bilen och motorn igång lärde jag mig att alltid ta med nyckeln eller öppna ett fönster om jag behövde göra något utanför bilen med motorn igång. Sammanlagt har jag väl observerat okänd fjärrstyrning av låsningen ett tjugotal gånger på tjugo år men bara i närheten av Kalmar.

Frågan är hur pass selektiva mottagarna är. Det är möjligt att starka signaler på närliggande frekvenser slår igenom. Såvitt jag kunnat uppfatta på en scanner sänds Tellstickkoderna som en snabb sekvens av tonmodulerad FM, signalen hörs i alla fall. Så tråfskrivaren kan ju också lyssna med en bra mottagare på frekvensen. En vanlig radioamatörtranceiver för 70 cm bandet täcker 433,92.
gein

Post by gein »

Det finns ingen korrelation mellan mina andra lampor och den här strömbrytaren. Det har jag testat. Jag har också programmerat en annan brytare med samma kod och den slår inte på när min felande brytare går igång. Iofs så står de en bra bit ifrån varandra, men signalen verkar ju alltså inte komma från min Tellstick Net iaf. Jag ska testa tömma minnet och se om det fungerar.
nickelilltroll

Post by nickelilltroll »

Jag har ett likadant problem, men det verkar vara relaterat till min Telldusstick på ngt sätt.

Jag har programmerat ett antal Nexa brytare att slå ifrån vid 23.00 tiden på kvällen, men för ett tag sedan upptäckte jag att en annan brytare som
inte ligger med i den kodningen helt plötsligt gick igång när de förstnämnda släcktes. Spooky...!!! Detta hände ett par gånger tills jag helt enkelt programmerade om den självtändande brytaren. (tömde den och gav den nya koder).
Allt har varit lugnt och fint i ett par månader tills det hände igen, i kväll!!!! Alltså byte av koder spelade inte någon roll.

Är det någon annan som varit med om samma fenomen? Det verkar som om jag har en "överkänslig" brytare. Å andra sidan har jag ett par som är grymt
okänsliga också, dom tänder bara i bland, när dom har lust!!
Post Reply