Lite feedback från en ny användare!

Moderator: Telldus

Post Reply
kopimi

Lite feedback från en ny användare!

Post by kopimi »

Hej!

Jag hade flaksen att komma över en Tellstick Duo. Sedan gammalt har jag pysslat mycket med X10, bl.a. byggt om HeyU! och andra program för att styra cm11a till att fungera på diverse obskyra plattformar som diverse bsd, amigaos och tru64 :-)

Tänkte ge lite lättare feedback på mina första 24h med Duon, som kanske kan underlätta framöver för Telldus och andra i forumet som precis som mig är nya på området. Det är nog inte alltid sammanhängande, utan mer iaktagelser. Vissa är säkert mina fel men andra kanske har samma upplevelser som mig så man kan underlätta för dem också.

Maskinen som jag använder tellsticken på kör debian. Det var lätt att hitta repot och installera telldus-core. Däremot tog det lite tid innan jag fattade att även tellduscenter fanns - vilket jag senare inte tyckte var så viktigt eftersom jag kör allt via CLI. Jag tror inte jag såg någonstans på wikin eller vid installationssidan att det fanns ett paket med grafiskt verktyg att ta ner, det hittade jag i forumet när jag förstått att det fanns till andra plattformar och började leta efter Linux-versionen.
Efter installationen av tellduscenter fick jag faktiskt kika i paketfilen för att veta vilket program som installerades. Det är inte speciellt standard i unix-världen att använda camelcase på programvaror som ju görs i "TelldusCenter" som man får starta.

Antagligen eftersom jag sysslat med styrning mha x10 förut så tog det max 30 min från jag packat upp min tellstick tills jag hade konfigurerat upp mina 7 nya enheter jag har hemma för tillfället. X10 har jag inte prövat än, vill helst slänga alla de grejerna på soptippen. tdtool känns relativt stabilt och straight forward att använda.

Men - en av de intressantaste sakerna för mig med Duon är just möjligheten att ta emot signaler. Och där brister det i dokumentation. Jag letade genom tdtool efter något som skulle ta emot signaler, men icke. Jag tänkte att tellstick.conf antagligen kunde konfas för nån form av trigger vid vissa signaler etc etc. Googlade en stund och hamnar alltid i forumet gällande detta. Jag gjorde ett litet fulhack som läste /tmp-filerna (som jag såg att andra också gjort) för att få ut eventsen, men det kändes för rått för att vara klart. Såg att det fanns gott om tredjepartssystem som kunde läsa ut informationen och hittade sedan repot/dokumentationen för utveckling av detta. Ingenstans hittade jag någon enkel sida ens på wikin som förklarade hur själva utläsningen av signaler går till, med lite referenser till att man utgår ifrån att mjukvaran skapas av tredje part. Hade jag vetat om det direkt så hade jag sparat mycket tid. Jag vet inte om jag läst på dåligt innan (det tror jag faktiskt inte) men om jag har gjort det så är det garanterat fler som missat samma information.

Finns det för övrigt någon tanke på att låta duon fungera med owfs? Jag är inte så bevandrad i owfs heller, men det känns som det borde vara möjligt - då har man redan tillgång till många mjukvaror och ett ganska simpelt (och standardiserat) sätt att hantera informationen på.

Hittade till slut ett exempelskript på sensorcallback/poll skrivet i python som låg på trac. Det var väldigt simpelt och lätt att få ut datan på det viset och jag har byggt en liten wrapper till rrdtool så jag spottar ut grafer från 4 sensorer (temp+luftfuktighet) och jag har byggt en enklare sajt som låter mig stänga av/på/dimma enheter+visar status på alla sensorer. Håller även på att koppla ihop mina kameror (som körs via ZoneMinder) till samma system - tänkte använda lite motiondetection för att styra enheter hemma. Allt går smidigt. Men det är några frågetecken.

T.ex. så har jag inte riktigt fattat om jag kan läsa ut något annat än just temperatur och luftfuktighet via min tellstick. Koden i pythonexemplen är hårdkodade för just dessa två olika typer av sensorer. Finns det något annat? Det skulle det kanske vara bra att göra en lista nånstans (för utvecklare åtminstone) med vad som finns.

Eftersom jag är lite ny med rf-läsningen så har jag inte greppat id-numren som skickas ut från enheterna. Jag har läst igenom forumen och förstår att det ungefär är så att enheten själv väljer, vilket innebär att den kan byta id om man byter batterier i den, lite beroende på tillverkare osv. Detta vore också bra att få dokumenterat någonstans (även om det säkert handlar om protokollet snarare än tellsticken i sig), eftersom jag försökte hitta nån form av logik i hur numreringen skedde. Min första enhet hade id 38, nästa dubbla (76) och sen det dubbla igen (156). Helt plötsligt kom nummer fyra och hade id 96. Där kunde jag inte längre se logiken. Om detta nu hör till protokollet, så vore det kul att få en länk till protokollets rfc eller liknande så att man kan läsa igenom och förstå detta.

En lättare wikisida med "Så här börjar du!" saknar jag nog. Jag fick visserligen inte med någon manual till min tellstick (den var inte ny) - det kanske finns i den - så jag ska inte klaga om så är fallet. Men en sida med utgångspunkter för vad man vill göra med sin enhet vore ganska lämpligt tycker jag. Även nånstans om hur man kikar sin firmware version och uppgraderar den, det borde finnas en sådan sida även om det inte kommit ut en firmware så man vet att man har rätt.

Överlag tror jag nog att det är min stora lärdom, att jag saknar ett index över var information man behöver finns. Den är lite utspridd på olika webbsidor (nya och gamla som inte är aktuella/uppdaterade längre), forumet här och lite in på trac i vissa trådar. De länkarna jag hittade till pythonexemplet hittade jag via google och kom in på en viss revision - som inte var den senaste - därifrån.
Jobba lite på indexering av dokumentationen (för den finns ju redan - bara lite överallt) så skulle nog startsträckan bli betydligt kortare, helt enkelt!

Annars är jag toppennöjd med hårdvaran i sig. Den har inte visat några som helst problem med varken signal eller konstigheter, är riktigt riktigt nöjd! Kommer lurka i forumet framöver så hoppas på att få läsa lite roliga saker!
micke.prag
Site Admin

Re: Lite feedback från en ny användare!

Post by micke.prag »

Tack för dina synpunkter och du har verkligen rätt i det mesta. Vi har många punkter att bättra oss på.
kopimi wrote:Finns det för övrigt någon tanke på att låta duon fungera med owfs?
Väldigt intressant tanke. Hittar tyvärr ingen dokumentation hur man skriver en plugin för icke one-wire hårdvara.
Kanske lättare att göra en fuse-plugin med en owfs kompatiblel filstruktur?
kopimi wrote:T.ex. så har jag inte riktigt fattat om jag kan läsa ut något annat än just temperatur och luftfuktighet via min tellstick. Koden i pythonexemplen är hårdkodade för just dessa två olika typer av sensorer. Finns det något annat? Det skulle det kanske vara bra att göra en lista nånstans (för utvecklare åtminstone) med vad som finns.
För närvarande har vi bara stöd för temperatur och luftfuktighet.
Du kan läsa om vårt API här:
http://developer.telldus.com/doxygen/ och http://developer.telldus.com/doxygen/te ... ource.html
Du har självklart rätt i att det måste bli lättare att hitta.

Vår trac är öppen för vem som helst att fylla på. Det är lätt att bli "hemmablind" och inte se vad som är svårt för en helt ny användare. Fyll gärna på med fler sidor i wikin. Även om det bara är stubbar så hjälper det oss att fylla på där det behövs.
kopimi wrote:Annars är jag toppennöjd med hårdvaran i sig. Den har inte visat några som helst problem med varken signal eller konstigheter, är riktigt riktigt nöjd!
Kul. Mjukvaran och dokumentationen är ju det lättaste att förbättra.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
zmurf

Post by zmurf »

Vad är det för fabrikat på de 7 enheterna du kopplat den till? Jag tittar lite på att köpa lite olika strömreläer för inbyggnad men har blivit varnad för de där vanliga märkena som t.ex. Nexa. De flesta jag pratat med om att installera fjärrstyrda strömreläer rekommenderar t.ex. Marmitek X10... men det är svårt att hitta info om Tellstick verkligen fungerar mot Marmiteks X10 enheter.
kopimi

Post by kopimi »

zmurf wrote:Vad är det för fabrikat på de 7 enheterna du kopplat den till? Jag tittar lite på att köpa lite olika strömreläer för inbyggnad men har blivit varnad för de där vanliga märkena som t.ex. Nexa. De flesta jag pratat med om att installera fjärrstyrda strömreläer rekommenderar t.ex. Marmitek X10... men det är svårt att hitta info om Tellstick verkligen fungerar mot Marmiteks X10 enheter.
Jag har idag 11 enheter inkopplade. Det är Nexa, Clas Ohlson och Jula som är tillverkare till samtliga. X10 enheterna jag har, har jag valt att inte ens plugga in. De känns helt meningslösa i dagsläget. De jag har är stora och klumpiga och dessutom så behöver man ju köra DIN-moduler om man vill köra på olika faser, om man inte har deras trådlösa enheter som då lika gärna kan ersättas med billigare (och imho bättre) från Jula/Clas/Nexa. Jag har tre inbyggnadsenheter, samtliga är för styrning av lampor, så det är inte för hög belastning; kör endast LED-lampor á 4-6w, oftast i grupper om 4, vilket är i lägsta laget för vad Nexa klarar av att hantera tyvärr.

Det enda jag kan ha lite irritationsmoment med är att de enheterna som är längst bort behöver en signalförstärkare. Den signalförstärkaren jag har hittat (Nexa) är inte speciellt korkad vilket gör att de blir korkad. Jag skulle vilja ha en som lyssnade på hela bandet och bara skickade ut alla signaler den hittade själv, en repeater helt enkelt. Det slipper man med styrning över elnätet å andra sidan, då man har dragen kabel. X10 är ju egentligen gjort för att styras direkt över elnätet.
kalle173

Post by kalle173 »

Lite input ang. signalproblem. Har själv haft problem med räckvidden men isf signalförstärkare bytte jag antenn på duo till denna och numer når jag allt. Hygr./temp-mätare i källare och på vind, grilltemp(trådlös weber) på uteplatsen och jordtemp i frugans odlinglådor :) i hörnet på tomten.

*edit*
Kom på att du kanske har problem med just sändningen, styr även motorvärmaren genom innervägg, yttervägg, avstånd kanske 15m har aldrig klickat sedan jag bytte antenn.
zmurf

Post by zmurf »

@kalle173:
Du skriver att du använder det till motorvärmaren. Är det motorvärmaren i sig som har stöd då eller har du någon Nexa box som slår på och av strömmen till strömuttaget? Detta är nämligen en av de saker jag vill använda det till. Men den största Nexa boxen jag hittat hanterar inte mer än 1000watt... och det är ju inte ens tillräckligt för att täcka kupévärmaren. Jag antar iofs att man kan låta Nexa boxen styra ett riktigt relä istället så har man ju arbetat runt problemet.
kalle173

Post by kalle173 »

Jag använder denna tillsammans med Switchking där jag gjort ett antal "hystereskurvor" så den kickar igång allt vid olika tider beroende på utetemperaturen. Just nu kör den igång både motor- och kupévärmare samtidigt men jag funderar på att sätta en brytare inne i bilen också så man kan starta kupévärmaren lite senare.
Jag har nämligen en räknare från sparel.se på elmätaren kopplad till servern så man får ju rent ont i magen när man ser förbrukningen ticka från kupévärmaren :lol:
zmurf

Post by zmurf »

Whoo... Den hade jag missat. Fast Jag tror jag skulle lösa det med min metod istället och koppla ett Nexa relä till ett riktigt relä och på så vis kunna koppa på strömmen inifrån. :)

Lite andra frågor som ni kanske kan svara på:
Fungerar det att sätta flera mottagare alldeles bredvid varandra, eller stör de ut varandra då? Jag har nämligen ett ganska litet hus med mycket öppna ytor. Och mitt proppskåp är placerat ganska centralt mitt i huset. Där har jag även min bredbandsrouter och den lilla servern som min Tellstick Duo är kopplad till. Min tanke var att jag skulle sätta samtliga Nexa-boxar för styrning av alla taklampor och ytterlampor vid proppskåpet. Det skulle betyda att jag skulle ha en radda med 18-20 st boxar på samma ställe. Skulle detta fungera?

En annan fråga är om Nexa-mottagarna kan rapportera vilket tillstånd de är i? Duon klarar ju av att ta emot signaler. Kan Duon då fråga en Nexa-mottagare om den är på eller av och få ett svar? Om inte; finns det något märke som har mottagare med denna funktion?
Videonisse

Post by Videonisse »

zmurf wrote:Lite andra frågor som ni kanske kan svara på:
Fungerar det att sätta flera mottagare alldeles bredvid varandra, eller stör de ut varandra då? Jag har nämligen ett ganska litet hus med mycket öppna ytor. Och mitt proppskåp är placerat ganska centralt mitt i huset. Där har jag även min bredbandsrouter och den lilla servern som min Tellstick Duo är kopplad till. Min tanke var att jag skulle sätta samtliga Nexa-boxar för styrning av alla taklampor och ytterlampor vid proppskåpet. Det skulle betyda att jag skulle ha en radda med 18-20 st boxar på samma ställe. Skulle detta fungera?
Om jag förstår rätt så vill du förmodligen använda trådlösa tryckknappar och kanske trådlösa termometrar/sensorer för att sedan med central logik (dvs Switch King) kunna styra centralt placerade dimmrar och av-/på brytare, stämmer det? Undrar också vilken typ av "Nexa-boxar" det är du tänkt använda?

Jag själv planerar göra ngt liknande när jag renoverar huset men då kommer jag basera grundsystemet på KNX. Centralt kommer jag då ha robusta och driftsäkra "aktorer" för att dimmra och slå av-/på uttag som kan vara fritt utplacerade i huset. Först och främst kommer jag även använda en trådbunden databuss (KNX) som tryckknappar och en rad olika sensorer ansluts till. Det finns också möjlighet att koppla in olika typer av trådlösa enheter (oftast då via någon gateway). Fördelen är att det är tillförlitligt system med tvåvägskommunikation och även om den centrala logiken slutar fungera så kan man ha en grundfunktionalitet som fortsätter fungera så att det alltid går att tända/släcka lampor, få larm mm. Enda problemet är att det kostar en hel del mer än ett vanligt Nexa-system men jag ser det som en investering i huset och att göra en totalrenovering på bla all elinstallation är inte billigt i vilket fall så det känns som en relativt liten del av totalkostnaden.

Det du vill göra går tekniskt sett att få till men frågar är hur bra och tillförlitligt det blir i slutänden. Har du inte budget eller lust att köra KNX eller liknande så kan du ju alltid börja lite smått med Nexa-prylar och testa dig fram. Jag kör en del Nexa idag för att testa och utvärdera vilka funktioner som är intressanta och för att även se vad som fungerar för övriga i familjen. Hemautomation är kul om man har intresset och det är enklare att få ok på investering från frugan om hon ser nyttan med det...! :D
zmurf wrote:En annan fråga är om Nexa-mottagarna kan rapportera vilket tillstånd de är i? Duon klarar ju av att ta emot signaler. Kan Duon då fråga en Nexa-mottagare om den är på eller av och få ett svar? Om inte; finns det något märke som har mottagare med denna funktion?
Nej, de stödjer inte dubbelriktad kommunikation. Det är förmodligen en av anledningarna till att de kan vara så prisvärda.

Det som var nytt när Duon släpptes var att Tellsticken då även kunde ta emot signalerna ifrån fjärrkontroller och olika sensorer och använda en logik i t.ex Switch King för att sedan skicka ut en signal till specifika brytare. Trixet man gör för att veta att brytarna är i "rätt läge" är att man vid vissa intervaller skickar ut sista signalen igen och på så sätt får enheten i "synk". Vill du ha dubbelriktad kommunikation får du gå upp på dyrare prylar.
hekj

Post by hekj »

zmurf wrote:En annan fråga är om Nexa-mottagarna kan rapportera vilket tillstånd de är i? Duon klarar ju av att ta emot signaler. Kan Duon då fråga en Nexa-mottagare om den är på eller av och få ett svar? Om inte; finns det något märke som har mottagare med denna funktion?
Du måste dessvärre själv kombinera en mottagare med en sändare samt skriva lite kod.
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=1517
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=1537
zmurf

Post by zmurf »

@Videonisse:
Din uppfattning över vad jag vill göra är korrekt.. :)

Finns det något sätt för en Tellstick att kommunicera med ett KNX nät? Eller måste man använda någon form av KNX dongel till sin dator och programvara kompatibel med den dongeln? För annars kan man ju använda x10 enheter och 3st x10 mottagare att sätta på varje fas. För, som jag har förstått det, är ju tellsticken x10 kompatibel.

@hekj
Att koppla skymningsrelä till en lampa är ju finurligt. Men knappast snyggt. Finns det inga Tellstick kompatibla strömbrytare med sändare som kan säga om de är av eller på? Strunt samma vad de kostar.
Post Reply