Jag hade flaksen att komma över en Tellstick Duo. Sedan gammalt har jag pysslat mycket med X10, bl.a. byggt om HeyU! och andra program för att styra cm11a till att fungera på diverse obskyra plattformar som diverse bsd, amigaos och tru64

Tänkte ge lite lättare feedback på mina första 24h med Duon, som kanske kan underlätta framöver för Telldus och andra i forumet som precis som mig är nya på området. Det är nog inte alltid sammanhängande, utan mer iaktagelser. Vissa är säkert mina fel men andra kanske har samma upplevelser som mig så man kan underlätta för dem också.
Maskinen som jag använder tellsticken på kör debian. Det var lätt att hitta repot och installera telldus-core. Däremot tog det lite tid innan jag fattade att även tellduscenter fanns - vilket jag senare inte tyckte var så viktigt eftersom jag kör allt via CLI. Jag tror inte jag såg någonstans på wikin eller vid installationssidan att det fanns ett paket med grafiskt verktyg att ta ner, det hittade jag i forumet när jag förstått att det fanns till andra plattformar och började leta efter Linux-versionen.
Efter installationen av tellduscenter fick jag faktiskt kika i paketfilen för att veta vilket program som installerades. Det är inte speciellt standard i unix-världen att använda camelcase på programvaror som ju görs i "TelldusCenter" som man får starta.
Antagligen eftersom jag sysslat med styrning mha x10 förut så tog det max 30 min från jag packat upp min tellstick tills jag hade konfigurerat upp mina 7 nya enheter jag har hemma för tillfället. X10 har jag inte prövat än, vill helst slänga alla de grejerna på soptippen. tdtool känns relativt stabilt och straight forward att använda.
Men - en av de intressantaste sakerna för mig med Duon är just möjligheten att ta emot signaler. Och där brister det i dokumentation. Jag letade genom tdtool efter något som skulle ta emot signaler, men icke. Jag tänkte att tellstick.conf antagligen kunde konfas för nån form av trigger vid vissa signaler etc etc. Googlade en stund och hamnar alltid i forumet gällande detta. Jag gjorde ett litet fulhack som läste /tmp-filerna (som jag såg att andra också gjort) för att få ut eventsen, men det kändes för rått för att vara klart. Såg att det fanns gott om tredjepartssystem som kunde läsa ut informationen och hittade sedan repot/dokumentationen för utveckling av detta. Ingenstans hittade jag någon enkel sida ens på wikin som förklarade hur själva utläsningen av signaler går till, med lite referenser till att man utgår ifrån att mjukvaran skapas av tredje part. Hade jag vetat om det direkt så hade jag sparat mycket tid. Jag vet inte om jag läst på dåligt innan (det tror jag faktiskt inte) men om jag har gjort det så är det garanterat fler som missat samma information.
Finns det för övrigt någon tanke på att låta duon fungera med owfs? Jag är inte så bevandrad i owfs heller, men det känns som det borde vara möjligt - då har man redan tillgång till många mjukvaror och ett ganska simpelt (och standardiserat) sätt att hantera informationen på.
Hittade till slut ett exempelskript på sensorcallback/poll skrivet i python som låg på trac. Det var väldigt simpelt och lätt att få ut datan på det viset och jag har byggt en liten wrapper till rrdtool så jag spottar ut grafer från 4 sensorer (temp+luftfuktighet) och jag har byggt en enklare sajt som låter mig stänga av/på/dimma enheter+visar status på alla sensorer. Håller även på att koppla ihop mina kameror (som körs via ZoneMinder) till samma system - tänkte använda lite motiondetection för att styra enheter hemma. Allt går smidigt. Men det är några frågetecken.
T.ex. så har jag inte riktigt fattat om jag kan läsa ut något annat än just temperatur och luftfuktighet via min tellstick. Koden i pythonexemplen är hårdkodade för just dessa två olika typer av sensorer. Finns det något annat? Det skulle det kanske vara bra att göra en lista nånstans (för utvecklare åtminstone) med vad som finns.
Eftersom jag är lite ny med rf-läsningen så har jag inte greppat id-numren som skickas ut från enheterna. Jag har läst igenom forumen och förstår att det ungefär är så att enheten själv väljer, vilket innebär att den kan byta id om man byter batterier i den, lite beroende på tillverkare osv. Detta vore också bra att få dokumenterat någonstans (även om det säkert handlar om protokollet snarare än tellsticken i sig), eftersom jag försökte hitta nån form av logik i hur numreringen skedde. Min första enhet hade id 38, nästa dubbla (76) och sen det dubbla igen (156). Helt plötsligt kom nummer fyra och hade id 96. Där kunde jag inte längre se logiken. Om detta nu hör till protokollet, så vore det kul att få en länk till protokollets rfc eller liknande så att man kan läsa igenom och förstå detta.
En lättare wikisida med "Så här börjar du!" saknar jag nog. Jag fick visserligen inte med någon manual till min tellstick (den var inte ny) - det kanske finns i den - så jag ska inte klaga om så är fallet. Men en sida med utgångspunkter för vad man vill göra med sin enhet vore ganska lämpligt tycker jag. Även nånstans om hur man kikar sin firmware version och uppgraderar den, det borde finnas en sådan sida även om det inte kommit ut en firmware så man vet att man har rätt.
Överlag tror jag nog att det är min stora lärdom, att jag saknar ett index över var information man behöver finns. Den är lite utspridd på olika webbsidor (nya och gamla som inte är aktuella/uppdaterade längre), forumet här och lite in på trac i vissa trådar. De länkarna jag hittade till pythonexemplet hittade jag via google och kom in på en viss revision - som inte var den senaste - därifrån.
Jobba lite på indexering av dokumentationen (för den finns ju redan - bara lite överallt) så skulle nog startsträckan bli betydligt kortare, helt enkelt!
Annars är jag toppennöjd med hårdvaran i sig. Den har inte visat några som helst problem med varken signal eller konstigheter, är riktigt riktigt nöjd! Kommer lurka i forumet framöver så hoppas på att få läsa lite roliga saker!