Hej!
Jag har kört TellStick tillsammans med ett gäng on/off och sjävlärande mottagare. Igår installerade jag en infälld dimmer-mottagare (Nexa ECMR-250) som inte verkar kunna gå att lära upp. Proceduren är enligt manualen att koppla in mottagaren, sedan klickar man "lär upp" på Telldus Center, då skall den börja blinka, och sedan trycker man på On (full fräs) för att bekräfta. Problemet för mig att den inte börjar blinka över huvud taget, den bara lyser konstant. Jag har testat i flera olika rum. Det står i manualen att man ska "hålla kontrollen nära", runt 2 meter måste räcka? Jag har inte haft några problem tidigare att programmera självlärande mottagare i min etta.
Kör senaste Telldus Center på Windows Server 2008. Har programmerat 5-6 andra mottagare utan problem. Tips?
Enligt manualen ser proceduren ut såhär:
- Slå på nätströmmen efter installationen. Den anslutna lampan tänds omedelbart.
- Håll fjärrkontrollen nära mottagaren och tryck en gång på knappen för självprogrammering.
- Mottagarens LED blinkar då långsamt, tryck på fjärrkontrollens "ON"-knapp.
- Lampan som är ansluten till mottagaren blinkar två gånger och förblir sedan tänd, koden är bekräftad och mottagarens lysdiod slutar blinka.
- Fjärrkontrollens och mottagarens kod har programmerats automatiskt. Tryck på sändarens programmerade "AV"-knapp för att släcka lampan.
"Självprogrammering" borde ju rimligtvis vara "lär upp" på Telldus Center-programmet?
"Lära upp" ECMR-250?
Moderator: Telldus
Re: "Lära upp" ECMR-250?
Det är knappen på mottagaren du ska trycka på för att få den att blinka.