Sämre räckvidd med nya Tellstick (batch 14)

Moderator: Telldus

Post Reply
rhoddas

Sämre räckvidd med nya Tellstick (batch 14)

Post by rhoddas »

Hej!

Har tyvärr efter åsknedslag varit tvungen att byta min Tellstick (batch 7 med egenmodifierad trådantenn) till den nya (är batch 14 senaste?) Tellsticken.

Upplever sämre räckvidd (enheter som fungerade tidigare fungerar inte nu).

Vad kan man göra? (har svårt att flytta mottagaren speciellt långt). Kan man byta antenn? Rekommendation?

Tacksam för alla råd!

MVH Peter

PS: Kommer Duon att ha bättre räckvidd?
KungenAvPeking

Re: Sämre räckvidd med nya Tellstick (batch 14)

Post by KungenAvPeking »

Testa att flytta runt Tellsticken inom USB-kabelns längd...

Jag fick usel täckning i början, när den låg bredvid laserskrivaren, testade att lägga den på hyllan under, lika illa (där står den trådlösa APn) sen flyttade jag upp den till översta hyllan, så långt USB-sladden kunde nå och då blev det bättre.
(Labbade även lite med vilken vinkel den skulle ligga i, antennen uppåt, åt sidan, neråt...)

Så mitt första tips är, testa att flytta runt lite, kan göra skillnad!

Testade även att koppla in en strömmatad USB hub, vilket jag upplever ger en aning bättre täckning också, vilket kan vara värt att testa (däremot besvarar det knappast din fråga, om Batch 14 har sämre räckvidd)

Sen är ju frågan ang. den egenmodifierade antennen, har du helt enkelt fått till en antenn som verkligen funkade kanon?
(För det är klart, har man flyt med en antenn, så kan det göra ganska stor skillnad...)
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Post Reply