PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%

Total votes: 148

lillen

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by lillen »

tom_rosenback wrote:
lillen wrote:Nu har jag nog skannat hela webben efter en lösning på mitt problem men inte kunnat lösa det. verkar som dom flesta kör linux :?

Det är så att jag får inte schemaläggaren att funka.

Jag kör med windows xp med xampp som serverprogram.

Jag kan lägga till scheman i HA men dom kommer inte upp i schemaläggaren i windows.
Jag har har lösen på winlogin och är administratör på kontot.
Har lagt till dessa uppgifter i HA
datornamn: SERVER/Server
Lösen:******
Sökväg till php: c:\x\php\
Locala ip: 127.0.0.1

Vad har jag missat...får inte till det hur jag än gör känns det som.
Hejsan,

Tror nog det är mera 50/60 på vilket OS som körs. Du har bara inte råkat hitta ngn Windows användare. :D Har själv tidigare kört XP, men kör nu Win7.

Vet att endel av Windows användare upplevt problem med en force parameter till schtasks (den applikation som körs av HA för att sätta upp schemat i windows schedulern). Du kan kolla det genom att öppna kommando tolken (Start => Kör => cmd => Ok) och i den skriva följande

Code: Select all

schtasks /create /?
om du i den outputten inte hittar /F info så är det antagligen det som är problemet. Detta kan du testa genom att köra manuellt i kommando prompten följande kommando:

schtasks /create /tn test /sc daily /tr notepad.exe /f
vilket skall ge outputten
SUCCESS: The scheduled task "test" has successfully been created.

och ta bort schemat med

schtasks /delete /tn test /f
vilket skall ge outputten
SUCCESS: The scheduled task "test" has successfully been created.

Fungerar inte dessa kan du pröva att ta bort /f parametern och köra på nytt. Om inget av detta testande hjälper kan du testa slå på debug läge under inställningar i HA och därefter spara ett schema. Då skall du hitta lite info i debug.txt som finns i logs mappen.

Problemet med /f hade jag hittat och provat utan resultat men nu när jag provade och köra schtasks från cmd så felade det.
Efter lite googlande så fattade jag vad felet låg.
Det visade sig att jag kör med XP Home Edition och i den finns inte schtasks.exe. :roll:

Där låg hela problemet.....har fixat in den nu och det funkar klockrent.

Tack för hjälpen. :D :D
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

lillen wrote:Problemet med /f hade jag hittat och provat utan resultat men nu när jag provade och köra schtasks från cmd så felade det.
Efter lite googlande så fattade jag vad felet låg.
Det visade sig att jag kör med XP Home Edition och i den finns inte schtasks.exe. :roll:

Där låg hela problemet.....har fixat in den nu och det funkar klockrent.

Tack för hjälpen. :D :D
Där ser man, trevligt att det löste sig!
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
starkjohan

Post by starkjohan »

Hej hej

Jag har satt igång med en Tellstick Duo, några av/på mottagare till mina element och ett par temperatursensorer som tillsammans är tänkt att utgöra ett litet "klimatsystem" i hemmet. Jag har kommit så långt att jag på min ubuntuburk (10.04) fått in tellsticken + homeautomation och kan kontrollera mina element som väntat. Temperatursensorerna är av clasohlsonmodell och dyker upp fint vid en "tdtool --list".

Nu till problemet, jag förstår inte hur jag ska få in temperatursensorerna i homeautomation? Jag har inte configat sensorerna i /etc/tellstick.conf då jag inte hittar någon info på hur man gör om det ens går eller behövs. Jag trodde allt var grönt om dom dök upp vid en listning.

PROTOCOL            	MODEL               	ID   	TEMP 	HUMIDITY	LAST UPDATED        
mandolyn            	temperaturehumidity 	11   	20.0°	63%     	2012-09-24 16:44:10 
mandolyn            	temperaturehumidity 	12   	20.2°	57%     	2012-09-24 16:44:12 
Finns det inte stöd för detta i HA? Om inte, borde det inte vara relativt enkelt att få in mina värden i HA via lite PHP/bash?
starkjohan

Post by starkjohan »

En annan sak jag märkte nyss när jag försökte lägga till en tempsensor manuellt för att testa lite var att det är något fel i mysql-syntax när man försöker göra just det:

Error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1
UPDATE tempsensors SET name = "test", serial = "11", sort = "2" WHERE id = 
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

starkjohan wrote:Hej hej

Jag har satt igång med en Tellstick Duo, några av/på mottagare till mina element och ett par temperatursensorer som tillsammans är tänkt att utgöra ett litet "klimatsystem" i hemmet. Jag har kommit så långt att jag på min ubuntuburk (10.04) fått in tellsticken + homeautomation och kan kontrollera mina element som väntat. Temperatursensorerna är av clasohlsonmodell och dyker upp fint vid en "tdtool --list".

Nu till problemet, jag förstår inte hur jag ska få in temperatursensorerna i homeautomation? Jag har inte configat sensorerna i /etc/tellstick.conf då jag inte hittar någon info på hur man gör om det ens går eller behövs. Jag trodde allt var grönt om dom dök upp vid en listning.

PROTOCOL            	MODEL               	ID   	TEMP 	HUMIDITY	LAST UPDATED        
mandolyn            	temperaturehumidity 	11   	20.0°	63%     	2012-09-24 16:44:10 
mandolyn            	temperaturehumidity 	12   	20.2°	57%     	2012-09-24 16:44:12 
Finns det inte stöd för detta i HA? Om inte, borde det inte vara relativt enkelt att få in mina värden i HA via lite PHP/bash?
starkjohan wrote:En annan sak jag märkte nyss när jag försökte lägga till en tempsensor manuellt för att testa lite var att det är något fel i mysql-syntax när man försöker göra just det:

Error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1
UPDATE tempsensors SET name = "test", serial = "11", sort = "2" WHERE id = 
Hejsan,

Ha stöder inte detta rakt av men med hjälp av Weather Parser så fungerar det fint. Kan ladda upp en ny version idag på HA hemsidan så får du testa.

Det du hittat när du försökte sätta till en ny sensor är en känd bug som blivit fixad till kommande versioner. Det är inte tänkt att man manuellt skall kunna lägga till sensorer utan dom hittas automatiskt av systemet.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
starkjohan

Post by starkjohan »

Ok, då är jag lite mer med på banan. Tack för snabbt svar.

Knåpade själv ihop ett litet php-script för att ta ut temperaturerna på mina sensorer igår kväll men om funktionen redan finns i weather parser (som jag inte kände till tidigare) lägger vi min fulkod åt sidan :-)

Nästa fråga är hur man installerar weather parser 0,5, hittar inte någon info om det i detalj? ( tog den versionen som låg uppe nu då jag är ledig och det just nu är svinkallt i lägenheten, jag vill ha igång det hela så fort som möjligt :-) )
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

starkjohan wrote:Ok, då är jag lite mer med på banan. Tack för snabbt svar.

Knåpade själv ihop ett litet php-script för att ta ut temperaturerna på mina sensorer igår kväll men om funktionen redan finns i weather parser (som jag inte kände till tidigare) lägger vi min fulkod åt sidan :-)

Nästa fråga är hur man installerar weather parser 0,5, hittar inte någon info om det i detalj? ( tog den versionen som låg uppe nu då jag är ledig och det just nu är svinkallt i lägenheten, jag vill ha igång det hela så fort som möjligt :-) )
Fint!

Packa upp zippen exempelvis till HA-rooten, konfigurera sen parser_config.php samt gör system specifik konfiguration under system_config. Sedan behöver du skapa ett jobb i schedulern som kör parser.php med ett intervall som du vill ha.
//Tom

starkjohan

Post by starkjohan »

Ok, vid en snabb titt på filerna i system_config ser jag att det verkar vara 1wire som gäller. Mina sensorer är alltså RF-sensorer som läses med "tdtool --list", jag kanske var otydlig på den punkten eller är det kanske bara att version 0.5 av WP inte fått stöd för detta än? Lägger du upp en nyare version som jag kan testa isf?
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

starkjohan wrote:Ok, vid en snabb titt på filerna i system_config ser jag att det verkar vara 1wire som gäller. Mina sensorer är alltså RF-sensorer som läses med "tdtool --list", jag kanske var otydlig på den punkten eller är det kanske bara att version 0.5 av WP inte fått stöd för detta än? Lägger du upp en nyare version som jag kan testa isf?
Yes det är v0.6 som gäller för dig, skall se om jag får upp den snabbt.
//Tom

starkjohan

Post by starkjohan »

Jag väntar med spänning!
starkjohan

Post by starkjohan »

Blev det något klart?
Hade varit underbart om det fanns något att prova ikväll då jag lämnar damen ensam tom. lördag och jag har lovat att hon ska slippa frysa :D
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

starkjohan wrote:Blev det något klart?
Hade varit underbart om det fanns något att prova ikväll då jag lämnar damen ensam tom. lördag och jag har lovat att hon ska slippa frysa :D
Glömde helt bort detta i all stress igår kväll, men nu har jag laddat upp zippen på hemsidan så ladda ner och testa.
//Tom

starkjohan

Post by starkjohan »

Haha, för säkerhets skull skrev jag ihop ett enkelt phpskript för att kontrollera temperaturen, inte helt klart men det fungerar iaf. :D

Innan jag fortsätter ska jag definitivt testa WP 0.6, tack så mycket för hjälpen. Återkommer mer rapport.
starkjohan

Post by starkjohan »

Jag upptäcker några småproblem med parsing/db.

Överskriften "Protocol Model Id" kommer med som en sensor. Inget stort problem men lite irriterande. Jag löste det "problemet" i mitt skript med grep. Tex:

$command .= $sudoCmd.$settings["tellduspath"]["value"]."/tdtool --list|grep -v PROTOCOL";
Nästa problem är tabellerna temps och tempsensors i databasen. Mina sensorer heter efter din modell tex. "mandolyn-temperaturehumidity-13" men fälten kapas efter 24 tecken. Enkelt fixat genom att öka fältlängden i databasen iofs. Något att tänka på i nästa version av HA.

En liten miss till har smugit sig in på rad 124.

"date" => trim($rowData[4])
borde vara

"date" => trim($rowData[5])
annars försöker man stoppa in luftfuktigheten i date-fältet.
starkjohan

Post by starkjohan »

Innan jag börjar leta, finns det någon funktion som automatiskt parsar eller måste jag lägga till ett cronjob manuellt för det?

WP tar telldusd's output och stoppar in det i tabellen temps, ingenting annat (förutsatt att inga andra saker är aktiverade såklart)? Förstår jag det rätt? Hade jag fattat det hade jag kunna använda min egen kod istället för att tjata på dig ... :)
Post Reply