tom_rosenback wrote:Hejsan,lillen wrote:Nu har jag nog skannat hela webben efter en lösning på mitt problem men inte kunnat lösa det. verkar som dom flesta kör linux![]()
Det är så att jag får inte schemaläggaren att funka.
Jag kör med windows xp med xampp som serverprogram.
Jag kan lägga till scheman i HA men dom kommer inte upp i schemaläggaren i windows.
Jag har har lösen på winlogin och är administratör på kontot.
Har lagt till dessa uppgifter i HA
datornamn: SERVER/Server
Lösen:******
Sökväg till php: c:\x\php\
Locala ip: 127.0.0.1
Vad har jag missat...får inte till det hur jag än gör känns det som.
Tror nog det är mera 50/60 på vilket OS som körs. Du har bara inte råkat hitta ngn Windows användare.Har själv tidigare kört XP, men kör nu Win7.
Vet att endel av Windows användare upplevt problem med en force parameter till schtasks (den applikation som körs av HA för att sätta upp schemat i windows schedulern). Du kan kolla det genom att öppna kommando tolken (Start => Kör => cmd => Ok) och i den skriva följande
om du i den outputten inte hittar /F info så är det antagligen det som är problemet. Detta kan du testa genom att köra manuellt i kommando prompten följande kommando:Code: Select all
schtasks /create /?
vilket skall ge outputtenCode: Select all
schtasks /create /tn test /sc daily /tr notepad.exe /f
SUCCESS: The scheduled task "test" has successfully been created.
och ta bort schemat medvilket skall ge outputtenCode: Select all
schtasks /delete /tn test /f
SUCCESS: The scheduled task "test" has successfully been created.
Fungerar inte dessa kan du pröva att ta bort /f parametern och köra på nytt. Om inget av detta testande hjälper kan du testa slå på debug läge under inställningar i HA och därefter spara ett schema. Då skall du hitta lite info i debug.txt som finns i logs mappen.
Problemet med /f hade jag hittat och provat utan resultat men nu när jag provade och köra schtasks från cmd så felade det.
Efter lite googlande så fattade jag vad felet låg.
Det visade sig att jag kör med XP Home Edition och i den finns inte schtasks.exe.

Där låg hela problemet.....har fixat in den nu och det funkar klockrent.
Tack för hjälpen.