Nexa LMDT-810 känslighet

Moderator: Telldus

etompau

Re: Nexa LMDT-810 känslighet

Post by etompau »

På Ebay kan man verkligen hitta det mesta. Smarta små IR-detektorer. De ser ut att vara gjorda för utomhusbruk, med en modulerad IR-signal, så sannolikt lär de inte falsklösa som din IR-detektor gjorde.

Att löda på en antenn på WBT-912 ska gå, har dock ej gjort det själv. Ett alternativ är att du drar lite signalkabel från detektorerna och monterar 912:an på en plats där signalen når fram till din Tellstick.

Kom tänka på det där hägerfigurerna man kan löpa, funkar det inte att placera ut en eller två av dessa runt dammen?
tjabas

Post by tjabas »

etompau wrote:På Ebay kan man verkligen hitta det mesta. Smarta små IR-detektorer. De ser ut att vara gjorda för utomhusbruk, med en modulerad IR-signal, så sannolikt lär de inte falsklösa som din IR-detektor gjorde.

Att löda på en antenn på WBT-912 ska gå, har dock ej gjort det själv. Ett alternativ är att du drar lite signalkabel från detektorerna och monterar 912:an på en plats där signalen når fram till din Tellstick.

Kom tänka på det där hägerfigurerna man kan löpa, funkar det inte att placera ut en eller två av dessa runt dammen?
Hägern ska tydligen inte konkurera om samma yta när det gäller föda, så därför säger man att en plasthäger kan hjälpa, jag testade detta för några år sedan,
åkte till en zoo butik och köpte en plasthäger för 700:-
Några dagar senare när jag skulle till jobbet på morgonen, så satt där en livs levande häger brevid plasthägern och käkade för fullt, kräket åt nog fisk för runt 3-4 000:-

Så den där hägern struntade fullständigt i plasthägern :)
tjabas

Post by tjabas »

jag får inte nexa förstärkaren att fungera korrekt, om man kollar på kretskortet så verkar det finnas 2 st antenner, varav en är markerad med ant. vilket givetvis verkar vara antennen, men vad är det andra vita stumpen för något? det verkar också vara en antenn av något slag, kolla in bifogat foto.
Jag har provat att förlänga båda dessa antenner med 17cm och ut genom höljet, själva förstärkaren reagerar på signalerna men enheterna som är kopplade genom denna reagerar inte alltid, men dessa är givetvis parade med förstärkaren.
den vita sladden till vänster på fotot har jag dragit in igen i höljet men jag låter förlängningen vara kvar på antennen till höger.

insidan ser lite härjad nu nu till höger, men så ska iaf. antennen ligga på den sidan.

tittar ni till höger så ser ni att jag lödat på en kabelbit på spiralen, kabel biten är 17cm.
Attachments
nexa förstärkaren
nexa förstärkaren
DSC_0072.JPG (219.71 KiB) Viewed 5303 times
etompau

Post by etompau »

Min tanke var att du skulle skippa repeatern/förstärkaren och istället modifiera din IR-detektor med en extern antenn, och då skicka signalen direkt till din Duo.
Att repeatern har två antenner på kretskortet beror på att den har både en sändar- och mottagardel.
Jag har själv inte använt repeatern så har tyvärr inte fler goda råd omkring denna, men med en extern antenn ska helt klart ge en bättre signal och räckvidd.
tjabas

Post by tjabas »

etompau wrote:Min tanke var att du skulle skippa repeatern/förstärkaren och istället modifiera din IR-detektor med en extern antenn, och då skicka signalen direkt till din Duo.
Att repeatern har två antenner på kretskortet beror på att den har både en sändar- och mottagardel.
Jag har själv inte använt repeatern så har tyvärr inte fler goda råd omkring denna, men med en extern antenn ska helt klart ge en bättre signal och räckvidd.
jag har även satt på extra antenner på mina ir detektorer, men det är för lång avstånd till duon ändå, så jag måste använda en repeater,
men vilken av antennerna är sändar resp. mottagar antenn?

gäller 17cm på både sändar och mottagar antennerna?
etompau

Post by etompau »

Sändarantennen brukar sitta närmast oscillatordelen så jag antar att den är den vänstra antennen som är sändarantenn.
Du kan ju försöka följa ledningsbanorna från den blanka runda komponenten uppe till vänster som är den som genererar 433 MHz-signalen.

Mottagarantennen bör vara av samma längd, här har jag dock noterat att på andra mottagare att det verkar som en extern antenn kan påverka mottagningen negativt. Mottagarna är mycket enkla i sin konstruktion, och det ska inte mycket till för att påverka och "snedtrimma" mottagaren så att mottagningen försämras.
Post Reply