Jag skulle vilja kunna se om NexaHome tänt eller släckt någon mottagare med hjälp av ett
script t.ex. Finns det någon sorts log eller liknande där man skulle kunna kolla vilka som är
aktiverade eller inte?

Moderator: Telldus
Jag antar att du redan har testat följande (mer info finns i manualen):Snoopy wrote:jag kör NexaHome i Linux, funkar bra. Men man börjar fundera på saker o ting när allt är OK.
Jag skulle vilja kunna se om NexaHome tänt eller släckt någon mottagare med hjälp av ett
script t.ex. Finns det någon sorts log eller liknande där man skulle kunna kolla vilka som är
aktiverade eller inte?
Testa med att ange ditt lösenord:Snoopy wrote:Nja, det är väl inte riktigt vad jag tänkte på. Detta kräver ju att jag själv
surfar in på sidan. Dessutom misslyckas jag med denna manöver, kanske p.g.a.
lösenordet?
Code: Select all
http://192.168.0.45:8080/nexahome?status=yes&psw=secret
http://192.168.0.45:8080/nexahome?console=yes&psw=secret
Följande kanske skulle kunna fungera:Snoopy wrote:Mina funderingar var att en enhets status kunde vara ett villkor att låta bluetooth
tända en gårdslampa OM t.ex. belysningen på altanen är tänd. Den belysningen
tänds vid skymningen. Ingen ide' att tända gårdsbelysningen om det är ljust.
on 01:00, function = sunshine
off 23:00, function = sunshine
bluetooth = "26"; // device dummy2
sun_is_not_up = "25"; // device dummy1
device = "12"; // device to turn on
timeout = 180; // seconds to keep light on
if (executedByCmd()) {
if (deviceIsOn(sun_is_not_up)) { // check if sun is down
if (timerIsRunning(bluetooth)) {
stopTimer(bluetooth);
}
if (deviceIsOn(bluetooth) && deviceIsOff(device)) {
deviceOn(device);
startTimer(bluetooth, timeout);
}
}
} else if (executedByTimer()) {
if (deviceIsOn(device)) {
deviceOff(device);
}
}
Förklaringen är att NexaHome kommunicerar med Telldus programvaran via dll fil (eller motsvarande), alla metoder i Telldus API är inte implementerade... men enheter som döps om i NexaHome ska även bli omdöpta i /etc/tellstick.confSnoopy wrote:Jag sprang just på pumpen. Tänkte fixa lite mellan äggen men kan inte lägga till enheter i NexaHome. Bara grupper.
Hur kan det komma sig? I /etc/tellstick.conf lade jag till dummy1 och sundown, två dummyenheter som enheter 18 och 19 som ska styra enhet 12, stolpbelysningen. I Devices/Groups ADD DELETE är bara GROUPES markerad. Devices är skuggad. Radera DEVICES går inte heller. Kör version 2.3.2 Jag såg också att /etc/tellstick.conf ser annorlunda ut.
EDIT: Jag är ju inte dummare än att jag kan skriva in dessa enheter själv i Nexa-Home.xml och /etc/tellstick.conf så nu finns dummyenheterna där. Så ska jag bara ordna saken med bsh-scriptet. Allt tar tid i påsktider.
Nedanstående metoder är ej ännu implementerade:
deviceIsOnOff("Vardagsrum")
deviceLevelIs("Vardagsrum", "25%")
deviceLevelIsGreaterThan("Vardagsrum", "25%")
deviceLevelIsLessThan("Vardagsrum", "25%")
todayIs("Monday, Wednesday")
nowHourIs(21)
nowHourIsGreaterThan(21)
nowHourIsLessThan(21)
Du ska kunna byta ut raden som tänder stolpens lampor:Snoopy wrote:Jodå, det ser bra ut. Ett problem finns kvar. Jag nämnde intet att stolpens lampor bör dimmas.
Just nu tänds stolpens 180W, 3*60W. Lite overkill som ledljus.
Men i detta forum läste jag om .bsh-script, bl.a. följande:Gäller detta fortfarande, att de inte är implementerade ännu? Verkar vara ettCode: Select all
Nedanstående metoder är ej ännu implementerade: deviceIsOnOff("Vardagsrum") deviceLevelIs("Vardagsrum", "25%") deviceLevelIsGreaterThan("Vardagsrum", "25%") deviceLevelIsLessThan("Vardagsrum", "25%") todayIs("Monday, Wednesday") nowHourIs(21) nowHourIsGreaterThan(21) nowHourIsLessThan(21)
alternativ på rad nr 2.
Jag kanske missförstod ditt önskemål, om du vill att gårdslampan alltid ska vara tänd då det är mörkt ute och du är hemma så ska du ha två bsh filer med samma innehåll:Snoopy wrote:Jag kan konstatera att jag numera kan tända utebelysningen men hjälp av
scriptet ovan. Vilkoret är att solen är nere och telefonens bluetooth är igång. Då
startas en timer som jag just nu satt på 120s. Sedan släcks lampan oavsett att bluetooth
är på.
Mitt bekymmer är antagligen att jag ibland har svårt med bokstäver/stavning. Lätt att
skriva fel tecken/bokstav. Ofta har det varit så.
bluetooth = "26"; // device dummy2
sun_is_not_up = "25"; // device dummy1
device = "12"; // device to turn on
if (deviceIsOn(sun_is_not_up)) { // check if sun is down
if (deviceIsOn(bluetooth) && deviceIsOff(device)) {
deviceLevel(device, "25%");
}
} else {
if (deviceIsOn(device)) {
deviceOff(device);
}