Kan inte lägga till mottagare i Nexahome
Moderator: Telldus
Kan inte lägga till mottagare i Nexahome
Jag har mac och försöker lägga till en mottagare i programmet, då kommer det upp en ruta där jag kan döpa den och välja device eller group, men inte välja kanal elelr mer. Hur gör jag? Står inget om det i manualen.. är det mitt program som buggar?
Re: Kan inte lägga till mottagare i Nexahome
Du är på rätt väg som klickar på 'Add' knappen... välj 'Add Device' i dialogen och skriv sedan in samma namn som du har angett i TelldusCenter för mottagaren med id = 1. Lägg in samtliga mottagare på samma sätt och korrigera därefter eventuella rader som har fått felaktigt Id genom att dubbelklicka på Id fältet och skriva in rätt Id.Cuddle wrote:Jag har mac och försöker lägga till en mottagare i programmet, då kommer det upp en ruta där jag kan döpa den och välja device eller group, men inte välja kanal eller mer. Hur gör jag? Står inget om det i manualen.. är det mitt program som buggar?
*edit
Hoppsan jag tänkte nog på hur föregångaren till TelldusCenter fungerade (den hette Telldus Setup)!
Den som har en Mac och vill använda NexaHome måste tills vidare göra som Micke förelår längre ner i denna tråd, dvs köra tdtool i terminalen för att få fram id:
Code: Select all
$ tdtool --list
Last edited by hekj on Mon Jan 31, 2011 8:07 pm, edited 2 times in total.
Okej, tror jag förstår. ID är alltså i vilken ordning dom står i TelldusCenter? Skrev in dom i rätt ordning med ID efter det och identiska namn. Får det fortfarande inte att funka. Har jag förstått rätt? Stöder Nexahome alla mottagare som TelldusCenter gör?
*edit
Detta felmeddelandet står längst ner:
2011-01-31 20:05:02 :ON 1(2): (id: 16), error: Turning on device 16, - The method you tried to use is not supported by the device
*edit2
Det verkar som att vissa av mina mottagare inte funkar. Det är mina självlärande Nexa som inte vill vara med. Dom kodade A1, A2 osv funkar nu.
Behöver jag göra några fler inställningar?
*edit
2011-01-31 20:05:02 :ON 1(2): (id: 16), error: Turning on device 16, - The method you tried to use is not supported by the device
*edit2
Det verkar som att vissa av mina mottagare inte funkar. Det är mina självlärande Nexa som inte vill vara med. Dom kodade A1, A2 osv funkar nu.
Behöver jag göra några fler inställningar?
Last edited by Cuddle on Mon Jan 31, 2011 7:18 pm, edited 1 time in total.
Om du kan tända/släcka lampan med TelldusCenter så ska det även fungera i NexaHome.Cuddle wrote:Okej, tror jag förstår. ID är alltså i vilken ordning dom står i TelldusCenter? Skrev in dom i rätt ordning med ID efter det och identiska namn. Får det fortfarande inte att funka. Har jag förstått rätt? Stöder Nexahome alla mottagare som TelldusCenter gör?
*edit
Har du en inte allt för gammal Tellstick så ska du även kunna använda dimbara mottagare och bocka för Dimmable i NexaHome.
/Henrik
Last edited by hekj on Mon Jan 31, 2011 8:06 pm, edited 1 time in total.
Okej, tackar för hjälpen med detta. Jag köpte stickan igår, det ska vara den senaste modellen. Provade att bocka för dimmable men hjälpte inte det heller. Hur vet jag vilket ID en mottagare har? Då det inte stämmer med ordningen i listan Telldus Center, allt sorteras efter bokstavsordning där.
*edit
Det har löst sig, testade mig fram med nya ID, då funkade det, men nu har ingen mottagare ID 1 - 5.. antagligen lägger TelldusCenter på ett ID varje gång jag lägger till en ny mottagare, då jag fipplade med det ett tag innan jag fick till det riktigt. Men är fortfarande fundersam på om det går att se vilket ID en speciell mottagare har i TelldusCenter?
Tack för hjälpen!
*edit
Det har löst sig, testade mig fram med nya ID, då funkade det, men nu har ingen mottagare ID 1 - 5.. antagligen lägger TelldusCenter på ett ID varje gång jag lägger till en ny mottagare, då jag fipplade med det ett tag innan jag fick till det riktigt. Men är fortfarande fundersam på om det går att se vilket ID en speciell mottagare har i TelldusCenter?
Tack för hjälpen!

-
- Site Admin
Kör tdtool i terminalen så får du fram id:
Code: Select all
$ tdtool --list
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Software
Telldus Technologies
Tack för hjälpen, funkar klockrent! Förstod inte riktigt kraften i detta programmet först, men nu har jag kommit på ytterligare ett användningsområde. Perfekt om man glömmer en lampa eller kaffebryggaren på när man har åkt till jobbet, så nu stängs allt av kl 8:00, då bör jag redan vara på väg till jobbet. 

Jag har lagt upp en ny version av NexaHome, denna innehåller lite kod speciellt avsedd för Mac OS X användare, alla fjärrmottagare definierade i TelldusCenter dyker numera upp automatiskt då man startar NexaHome.Cuddle wrote:Tack för hjälpen, funkar klockrent! Förstod inte riktigt kraften i detta programmet först, men nu har jag kommit på ytterligare ett användningsområde. Perfekt om man glömmer en lampa eller kaffebryggaren på när man har åkt till jobbet, så nu stängs allt av kl 8:00, då bör jag redan vara på väg till jobbet.
http://hem.bredband.net/hekj/nexahome/N ... _2.2.1.jar
/Henrik
Man tackar, mycket smidigt program. Har använt det några dagar nu. Ett förbättringsförslag! Möjlighet att fetmarkera vissa namn hade varit smidigt då, det är ett par tre stycken som jag ofta är och pillar på så man snabbt hittar dom. 

Du kan byta plats på raderna i Devices/Groups tabellen genom att helt enkelt stänga av NexaHome tillfälligt och sedan flytta på raderna i filen NexaHome.xml, men tänk på att det kan vara en bra idé att först ta en backup av filen!Cuddle wrote:Man tackar, mycket smidigt program. Har använt det några dagar nu. Ett förbättringsförslag! Möjlighet att fetmarkera vissa namn hade varit smidigt då, det är ett par tre stycken som jag ofta är och pillar på så man snabbt hittar dom.

/Henrik
När kommer stöd för svenska tecken i "Name"?hekj wrote:Jag har lagt upp en ny version av NexaHome, denna innehåller lite kod speciellt avsedd för Mac OS X användare, alla fjärrmottagare definierade i TelldusCenter dyker numera upp automatiskt då man startar NexaHome.Cuddle wrote:Tack för hjälpen, funkar klockrent! Förstod inte riktigt kraften i detta programmet först, men nu har jag kommit på ytterligare ett användningsområde. Perfekt om man glömmer en lampa eller kaffebryggaren på när man har åkt till jobbet, så nu stängs allt av kl 8:00, då bör jag redan vara på väg till jobbet.
http://hem.bredband.net/hekj/nexahome/N ... _2.2.1.jar
/Henrik
Du får gärna hjälpa mitt minne på traven, du använder Mac OS X, på vilket sätt yttrar sig felet?ola_h wrote:När kommer stöd för svenska tecken i "Name"?hekj wrote:Jag har lagt upp en ny version av NexaHome, denna innehåller lite kod speciellt avsedd för Mac OS X användare, alla fjärrmottagare definierade i TelldusCenter dyker numera upp automatiskt då man startar NexaHome.Cuddle wrote:Tack för hjälpen, funkar klockrent! Förstod inte riktigt kraften i detta programmet först, men nu har jag kommit på ytterligare ett användningsområde. Perfekt om man glömmer en lampa eller kaffebryggaren på när man har åkt till jobbet, så nu stängs allt av kl 8:00, då bör jag redan vara på väg till jobbet.
http://nexahome.se/NexaHome_2.2.1.jar
/Henrik