Starta datorn (utan wol) med tellstick

Moderator: Telldus

Post Reply
zunk

Starta datorn (utan wol) med tellstick

Post by zunk »

Hej!

Hur går man tillväga för att starta datorn med hjälp av tellstick? Den sitter på trådlöst nätverk utan Wake-On-Wlan möjligheter (och därmed inte Wake-On-Lan), slår man bara på strömmen till den så startar den väl inte? Eller kan det vara en inställning i bios? Finns det någon enhet man kan koppla in vid start-knappen på själva datorn, något litet lågspänningsrelä?
micke.prag
Site Admin

Re: Starta datorn (utan wol) med tellstick

Post by micke.prag »

Många moderkort har inställningen i bios att starta när strömmen kommer tillbaka. Kolla där först.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
zunk

Post by zunk »

Det funkade! Fanken va bra! Då är det enda som fick mig att invänta ett inköp av Tellsticken fixat! Gôtt!

Tack för snabbt svar : )
Ziq

Post by Ziq »

Nu när duo lanseras, kommer det va att vara möjligt att använda den för att starta datorn?
Är den kompatibel med "Wake on usb"?
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Vi har inte implementerat något sådant i dagsläget.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Nagik

Post by Nagik »

Testade också det med att starta datorn. Men när jag ställde in så den skulle sättas på när det kom ström var det bara om datorn stängdes av genom att man koppla ur strömmen.(AC power lost)
Känns inte hälsosamt och stänga av datorn på det sättet varje gång. Kan jag kanske rentav ställt in något fel?

Fick du Zunk det att funka med att stänga av med power-knappen på datorn och koppla ur strömmen sen så att den starta igen när du satte på strömmen?
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

Nagik wrote:Testade också det med att starta datorn. Men när jag ställde in så den skulle sättas på när det kom ström var det bara om datorn stängdes av genom att man koppla ur strömmen.(AC power lost)
Känns inte hälsosamt och stänga av datorn på det sättet varje gång. Kan jag kanske rentav ställt in något fel?

Fick du Zunk det att funka med att stänga av med power-knappen på datorn och koppla ur strömmen sen så att den starta igen när du satte på strömmen?
Det skall finnas en inställning för Always On på samma ställe i biosen.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Post Reply