w33zl wrote:Gunwald, vill du bidra med dina egna personliga erfarenheter från installationen? Kanske kan det hjälpa andra att komma igång.
-- Micke
Absolut!
Till att börja med bör man veta att till varje webb i IIS så finns en "Application Pool" kopplad. I "applikation pool" sätts vilket konto själva webben skall köras som. Standard är "default applikation pool" med kontot "Network Services".
För att webben skall kunna hitta dina konfigurerade devicer behöver den köras med samma konto som konfigurerat enheterna i TelldusSetup, alternativt kopiera konfigen för devicerna till "networked Services kontots del i registret..
Jag gjorde så att jag kopierade konfigen ifrån mitt inloggade konto till Network services kontot genom att exportera ifrån :
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Telldus\Devices\..]
Ändra .reg-filen med notepad så den importeras till Network services kontos del vid import:
[HKEY_USERS\S-1-5-20\Software\Telldus\Devices] och importera. (detta behöver göras varje gång du ändrat konfigen via TelldusSetup för att webben skall stämma.)
(Förhoppningsvis kan vi slippa ovan procedur om konfigens placering i registret kan ändras till HKLM istället, se Poll i detta forum..)
En annan sak man kan missa är att "Network Services" - kontot behöver också NTFS läs rättigheter till webbens mapp på disken. Ska man kunna nå webben utan att logga in skall också "IUSR_servernamn" har läsrättigheter.
Lycka till!
/Gunwald