Steg för steg guide för Debian

Moderator: Telldus

Post Reply
jess

Steg för steg guide för Debian

Post by jess »

Hej

Jag kör en full version av Debian på en NSLU2. (Linux version 2.6.26-2-ixp4xx (Debian 2.6.26-25lenny1))

Jag är tämligen ny med linux men håller på att lära mig. Skulle önska om någon skulle kunna hjälpa mig att få min tellstick att fungera på min lilla maskin. Jag har kollat på de guider som finns på wikin men jag har ärligt svårt att hänga med. Jag skulle önska om möjligt om någon har ett tillvägagångssätt för att installera tellstick på en clean debian installation, gärna för mycket förklaring än för lite (det är ju faktiskt så man lär sig bäst :))

Tack på förhand
fredrik.gullberg
Site Admin

Re: Steg för steg guide för Debian

Post by fredrik.gullberg »

Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
jess

Post by jess »

Har försökt följa guiden du länka till...

Efter att ha fått installera cmake, och allt som den krävde lyckades jag köra cmake . utan att få några fel

när jag sen körde make så gick allt bra fram tills den var helt klar, då spottade den ut en massa rader med fel som ex:

/usr/src/telldus-core-2.0.3/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:262: error: 'cfg_t' was not declared in this scope

Någon som har en susning vad jag gör fel?
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

När du får ett fel och begär hjälp, ta alltid med det första felet du får. Efterföljande problem beror troligtvis på tidigare och är ofta irrelevanta.

Ditt problem beror på att du saknar paketet libconfuse-dev
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
jess

Post by jess »

Nu gick det bättre :)

make funkade bra, klagade inte på något.

kör jag en dmesg vid uppstart syns:
[42949399.710000] usb 1-1.3: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0

vilket känns bra, eller?

Fårgan är ju nu vad nästa steg är, för jag har sett flera olika sätt att styra tellsticken. Vad är enklast för att bara kolla om den fungerar som den ska?

Tack för all hjälp

edit: Never mind ;) tror jag fått det att funka nu :) stort tack

edit2: OK, rfcmd fungerar perfekt, kan tända och släcka lampor. Vad jag har förstått så fungerar inte rfcmd för att dimma vissa enheter va? Att man kan sätta exakta dim-värden som ex 30% eller nått. Försökte köra tdtool men får upp:
tdtool: error while loading shared libraries: libtelldus-core.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

1) Kolla att deviceNode i /etc/tellstick.conf pekar på en giltig device under /dev. Det kan vara antingen /dev/ttyUSB0 eller /dev/tellstick
2)

Code: Select all

tdtool --list
3)

tdtool --on 1
4) Konfigurera dina enheter enl. http://developer.telldus.se/wiki/TellStick_conf
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

jess wrote:Vad jag har förstått så fungerar inte rfcmd för att dimma vissa enheter va? Att man kan sätta exakta dim-värden som ex 30% eller nått.
Stämmer
Försökte köra tdtool men får upp:
tdtool: error while loading shared libraries: libtelldus-core.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory
Har du kört följande, enl guiden?

su -c "ldconfig"
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
jess

Post by jess »

:oops:

hade såklart missat su -c "ldconfig"

förlåt :)

nu fungerar allt som det ska, stort tack verkligen till er båda. Bättre support är ju svårt att hitta :)
Post Reply