NexaHome
Re: NexaHome
Hej!
Jag försöker att köra NexaHome ifrån min Linux server (Ubuntu 10.04 server). Jag har installerat openjdk-6-jre-headless.
Jag ansluter till servern med ssh -x. Jag försöker starta programmet med: java NexaHome_1.1.1.jar
Jag får då följande felmeddelande:
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: NexaHome_1/1/1/jar
Caused by: java.lang.ClassNotFoundException: NexaHome_1.1.1.jar
at java.net.URLClassLoader$1.run(URLClassLoader.java:217)
at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
at java.net.URLClassLoader.findClass(URLClassLoader.java:205)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:321)
at sun.misc.Launcher$AppClassLoader.loadClass(Launcher.java:294)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:266)
Could not find the main class: NexaHome_1.1.1.jar. Program will exit.
Vad har jag missat?
Jag försöker att köra NexaHome ifrån min Linux server (Ubuntu 10.04 server). Jag har installerat openjdk-6-jre-headless.
Jag ansluter till servern med ssh -x. Jag försöker starta programmet med: java NexaHome_1.1.1.jar
Jag får då följande felmeddelande:
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: NexaHome_1/1/1/jar
Caused by: java.lang.ClassNotFoundException: NexaHome_1.1.1.jar
at java.net.URLClassLoader$1.run(URLClassLoader.java:217)
at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
at java.net.URLClassLoader.findClass(URLClassLoader.java:205)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:321)
at sun.misc.Launcher$AppClassLoader.loadClass(Launcher.java:294)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:266)
Could not find the main class: NexaHome_1.1.1.jar. Program will exit.
Vad har jag missat?
-
- Site Admin
Kalla på java med växeln -jar när du ska öppna en jar-fil:
Code: Select all
$ java -jar NexaHome.jar
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Software
Telldus Technologies
Hej!
Jag har ett problem med programmet.
Jag har lagt upp ett antal grupper. Dessa kan jag slå på och av i "Devices/Group" menyn. Men om jag lägger en grupp i event menyn får jag felmeddelande i kommandofönstret: 2010-09-28 20:49:04 :OFF: (id: 9), error: tdtool: option requires an argument -- 'f'
Använder tdtool.
Jag har ett problem med programmet.
Jag har lagt upp ett antal grupper. Dessa kan jag slå på och av i "Devices/Group" menyn. Men om jag lägger en grupp i event menyn får jag felmeddelande i kommandofönstret: 2010-09-28 20:49:04 :OFF: (id: 9), error: tdtool: option requires an argument -- 'f'
Använder tdtool.
Det är möjligt att det är ett fel i programmet men innan jag börjar felsöka måste jag försäkra mig om att du använder den senaste versionen, kör du med 1.8.1 (som du har hämtat på min hemsida)?
http://nexahome.se/
/Henrik
/Henrik
Ja, det är 1.8.1 som används. Kan det vara problem att jag använder tdtool istället för rfmcd?hekj wrote:Det är möjligt att det är ett fel i programmet men innan jag börjar felsöka måste jag försäkra mig om att du använder den senaste versionen, kör du med 1.8.1 (som du har hämtat på min hemsida)?
/Henrik
Hämta version 1.8.2 och starta NexaHome med följande parametrar:
Nu kommer NexaHome skriva ut lite debug text i samma kommandofönster som du startade programmet ifrån.
http://nexahome.se/NexaHome_1.8.2.jar
/Henrik
java -jar NexaHome_1.8.2.jar -d NexaHome.xml
http://nexahome.se/NexaHome_1.8.2.jar
/Henrik
Hej!
Är ny användare till NexaHome och kör Linux. Jag undrar hur man får in temperaturdatat om man kör linux?
Kan man hämta temp värden från en "vanlig" fil kanske?
/Gurra
Är ny användare till NexaHome och kör Linux. Jag undrar hur man får in temperaturdatat om man kör linux?
/Gurra
Har ett exempel på hur man läser in värden från en kommaseparerad fil, ange fullständig sökväg /apps/nexahome/sensor.bsh i Sensor Path fältet samt välj sensor som Function:gurra wrote:Är ny användare till NexaHome och kör Linux. Jag undrar hur man får in temperaturdatat om man kör linux?
String csvFile = "/apps/nexahome/weather.csv";
int findRow = 1;
int findColumn = 4;
String delimiter = ",;\t ";
int currentRow = 1;
int currentColumn = 1;
boolean found = false;
try {
BufferedReader in;
in = new BufferedReader(new FileReader(csvFile));
String line = null;
do {
line = in.readLine();
if (line != null) {
if (currentRow == findRow) {
StringTokenizer st = new StringTokenizer(line, delimiter);
if (st.countTokens() >= findColumn) {
while (currentColumn < findColumn) {
st.nextToken();
currentColumn++;
}
outAppend(st.nextToken());
found = true;
} else {
line = null;
}
}
currentRow++;
}
} while(line != null && !found);
if (line == null) {
errAppend("Unable to find value!");
}
in.close();
} catch(Exception e) {
errAppend(e.getMessage());
}
Ovanstående bör returnera värdet 15.42010-04-07,11:56,0,15.4,38,0,2,1.0,NA
Number,Time,T Trend,Temperature,Humidity(%),H Trend,Comfort Zone,Dew Point,Heat Index
/Henrik
Hej!hekj wrote:Har ett exempel på hur man läser in värden från en kommaseparerad fil, ange fullständig sökväg /apps/nexahome/sensor.bsh i Sensor Path fältet samt välj sensor som Function:gurra wrote:Är ny användare till NexaHome och kör Linux. Jag undrar hur man får in temperaturdatat om man kör linux?
Kan man hämta temp värden från en "vanlig" fil kanske?/apps/nexahome/weather.csvCode: Select all
String csvFile = "/apps/nexahome/weather.csv"; int findRow = 1; int findColumn = 4; String delimiter = ",;\t "; int currentRow = 1; int currentColumn = 1; boolean found = false; try { BufferedReader in; in = new BufferedReader(new FileReader(csvFile)); String line = null; do { line = in.readLine(); if (line != null) { if (currentRow == findRow) { StringTokenizer st = new StringTokenizer(line, delimiter); if (st.countTokens() >= findColumn) { while (currentColumn < findColumn) { st.nextToken(); currentColumn++; } outAppend(st.nextToken()); found = true; } else { line = null; } } currentRow++; } } while(line != null && !found); if (line == null) { errAppend("Unable to find value!"); } in.close(); } catch(Exception e) { errAppend(e.getMessage()); }
Ovanstående bör returnera värdet 15.42010-04-07,11:56,0,15.4,38,0,2,1.0,NA
Number,Time,T Trend,Temperature,Humidity(%),H Trend,Comfort Zone,Dew Point,Heat Index
/Henrik
Tack för tipset.
Men jag undrar om det går att köra ett *.sh script?
skall man skriva till stdoutput eller hur tar javaprogrammet emot temp-värdet?
Ja, det stämmer, så enkelt är detgurra wrote:Tack för tipset.
skall man skriva till stdoutput eller hur tar javaprogrammet emot temp-värdet?

/Henrik
Tack för hjälpen!hekj wrote:Ja, det stämmer, så enkelt är detgurra wrote:Tack för tipset.
skall man skriva till stdoutput eller hur tar javaprogrammet emot temp-värdet?![]()
/Henrik
programmet fungerar fint.
Några frågor till:
När körs temp skriptet eller hur ofta?
Går det att ställa in på något sätt så man kan använda NexaHome som en termostat, att den slår till vid en viss temp och från vid en annan?
/Gustav
Skriptet börjar köras vid angiven starttid och anropas (om jag minns rätt) var 5:e minut samt avslutas då villkoret är uppfyllt.gurra wrote:När körs temp skriptet eller hur ofta?
Går det att ställa in på något sätt så man kan använda NexaHome som en termostat, att den slår till vid en viss temp och från vid en annan?
Har tidigare skrivit om hur man gör för att använda NexaHome som en termostat:
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... vakt#p3139
/Henrik
Nu fungerar allt fint utan webserven.hekj wrote:Skriptet börjar köras vid angiven starttid och anropas (om jag minns rätt) var 5:e minut samt avslutas då villkoret är uppfyllt.gurra wrote:När körs temp skriptet eller hur ofta?
Har tidigare skrivit om hur man gör för att använda NexaHome som en termostat:
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... vakt#p3139
/Henrik
Om jag kör på en windows7 på maskin så fungerar det men när jag kör under linux så kommer jag bara till en blank sida.
Serven svarar och kräver att jag skriver password men den visar sedan bara en blank sida.
Några förslag?
Testade att starta NexaHome under openSUSE och det fungerade både med default samt egendefinierad websida.gurra wrote:Nu fungerar allt fint utan webserven.
Om jag kör på en windows7 på maskin så fungerar det men när jag kör under linux så kommer jag bara till en blank sida.
Serven svarar och kräver att jag skriver password men den visar sedan bara en blank sida.
Några förslag?
Har du några mottagare definierade i NexaHome.xml?
/Henrik