Bra att du hittade problemet!jorgenp wrote:Tack, det var det som var problemet. Jag hade skapat två scenarior, hemma och borta och hade valt borta i schemat men hade hemma aktivt.
En annan fråga om 1-wire sensors. Hur ska man lägga till dem? Jag ser att det finns en tabell som heter tempsensors så jag antar att de ska in där.serial antar jag är 1-wire namnet? Typ 10.0B9965010800?Code: Select all
mysql> show columns from tempsensors; +------------+------------------+------+-----+-------------------+----------------+ | Field | Type | Null | Key | Default | Extra | +------------+------------------+------+-----+-------------------+----------------+ | id | int(10) unsigned | NO | PRI | NULL | auto_increment | | serial | char(24) | YES | | NULL | | | name | varchar(30) | YES | | NULL | | | sensortype | int(10) unsigned | NO | | 0 | | | sort | int(10) unsigned | YES | | 0 | | | dateadded | timestamp | YES | | CURRENT_TIMESTAMP | | +------------+------------------+------+-----+-------------------+----------------+ 6 rows in set (0.00 sec)
Men vad är 'sensortype' och 'sort'?
1-wire sensorer måste man för tillfället mata in manuellt.
- id är ett löpande nummer
- serial är precis som du anade sensorns serie nummer som läses in i kolumnen sensor_serial i temps tabellen varje gång temperaturerna läses av digitemp (mysql edition), typ 10AFA723010800C4
- name är det namn du vill skall synnas i HomeAutomation för den specifika sensorn
- sensortype är för tillfället enbart 1 och 0, 0 är "vanliga" temperaturgivare, och 1 används för att separera bastun, om du kollar min demo sida ser du längst ner vad jag menar.
- sort är ordningen på sensorerna hur de visas på temperatur sidan, numeriskt värde, sorteras stigande i listan av sensorer.
- dateadded är dagens datum när sensorn blivit tillagd
Så i princip det du behöver mata in är: name och serial, och vid behov sort och sensortype (sensortype endast om du har en givare i bastun)
Tre exempel:
Code: Select all
INSERT INTO tempsensors (serial, name) VALUES ('10AFA723010800C4', 'Ute');
INSERT INTO tempsensors (serial, name, sort) VALUES ('20AFA723010800C4', 'Inne', 1);
INSERT INTO tempsensors (serial, name, sort, sensortype) VALUES ('30AFA723010800C4', 'Bastu', 2, 1);