RemoteStick - Android Client

Moderator: Telldus

gein

RemoteStick - Android Client

Post by gein »

Det här är alltså en Android-klient för remotestick-server som jag har utvecklat. Tanken är helt enkelt att kunna fjärrstyra sin tellstick utanför hemmet från en Android-mobil.

Det här behöver ni göra:
Ladda ner och starta remotestick-server. Om man har specifika frågor kring remotestick-server så föreslår jag att den diskussionen tas här: http://www.telldus.se/forum/viewtopic.php?p=4742

Kortfattat kan man säga så här om själva server-delen:
  • * Ladda ner zip- eller tar.gz-filen och packa upp
    * Se till att python >=2.5 finns installerat.
    * Om Windows: Installera TelldusCenter och se till att C:\Program\Telldus ligger i miljövariabeln PATH
    * Om Linux: Kompilera en TelldusCenter (åtminstone telldus-core) och se till att katalogen som innehåller libtelldus-core.so ligger i miljövariabeln LD_LIBRARY_PATH
    * Om Mac: Installera TelldusCenter.
    * Starta remotestick-server (python remotestick-server -? för att se möjliga parametrar)
Så till själva Android-appen. Den finns ännu inte i Market så man får installera den manuellt. Just nu har jag lagt senaste apk-filen här: http://www.akerfeldt.se/~gein/remotestick-android/

När väl programmet är installerat och igång:
  • * Öppna menyn - Klicka på Controller och Add Controller
    * Fyll i fälten. URI är adressen till remotestick-server. T.ex. http://192.168.1.50:8080 (inget avslutande snedstreck!)
    * När detta är gjort får ni nu upp en lista på era enheter som ev. redan är skapade (m.h.a. tdtool t.ex.). Använd menyn för att lägga till nya enheter. Än så länge går det bara skapa codeswitch, selflearning dimmer och selflearning switch (nexa).
    * Långklick på någon av enheterna och ni får möjligheten att radera den.
    * Det är fullt möjligt att lägga till flera Controllers. För att växla mellan dessa så drar ni ett finger snabbt från vänster till höger eller tvärtom.
Jag är intresserad av all feedback, bra som dålig! Vad kan man göra bättre? Vad kan man lägga in för nya funktioner? Utseende?

För att komma igång med feedbacken så kan jag dra några själv:

* Stöd för flera enhetstyper
* Stöd för Toggle/Bell
* Stöd för Learn (stöd för learn finns i remotestick-server men ännu inte i Android-appen)
* Växla mellan listvy till tabellvy
* Någon form av feedback när användaren slår av/på en enhet (så att man ser att den jobbar)
Isaksson

Post by Isaksson »

"RemoteStick could not be installed on this phone"
Detta får jag upp på min HTC Hero med Original-Rom.
gein

Post by gein »

Du har tickat i "Unknown Sources" under Settings > Applications?
gein

Post by gein »

Prova nu (ladda hem det på nytt), jag exporterade om paketet. Eventuellt gjorde jag fel första gången.
Isaksson

Post by Isaksson »

Tjenare.

Den har jag redan ibockad, testade med ditt nya paket men tyvärr fortfarande samma fel.

För vilken version av Android har du skapat programet?
gein

Post by gein »

SDK 4 vilket är Android 1.6. Du kör 1.5 eller?

red/ Jag försökte gå ner till SDK 3 (Android 1.5) men tyvärr, det verkar vara stora förändringar som krävs för att det ska fungera.
Isaksson

Post by Isaksson »

gein wrote:SDK 4 vilket är Android 1.6. Du kör 1.5 eller?

red/ Jag försökte gå ner till SDK 3 (Android 1.5) men tyvärr, det verkar vara stora förändringar som krävs för att det ska fungera.
Det stämmer bra att jag kör med 1.5 misstänkte tyvärr okså att det var det som strulade.

Har testat på en HTC Tattoo och där startar programet fint.

Nu är det bara att vänta på att HTC ska få fart på utrullningen av programvaran, eller annars så blir det snart Custom-Rom som gäller.

Vad kör du själv med för Phone?
Tänkte om du testat med Adroid 2.1 än?
gein

Post by gein »

Jag har en Nexus One, så jag har testat med 2.1. Har även testat med en emulator som kör 1.6
Isaksson

Post by Isaksson »

Nu har jag flashat min mobil till nyare version av android så nu kan jag installera programet.
Tänkte bara höra med dig om det finns något smidigt sätt att ändra vilket port man kör mot? 8080 passar inte mig så bra.
gein

Post by gein »

Absolut. Kör remotestick-server -? så ser du möjliga parametrar. Porten ställer du in med --port=
Isaksson

Post by Isaksson »

gein wrote:Absolut. Kör remotestick-server -? så ser du möjliga parametrar. Porten ställer du in med --port=
Tackar det var ju enkelt fixat, bra jobbat.
Ingolf

Post by Ingolf »

Får det inte att funka... Får felet (1)Error:At line 2, coloumn 49 syntax error
på telefonen, och på datorn:
Unhandled Exception: ValueError('Procedure called with not enough arguments (4 bytes missing) or wrong calling convention',)
192.168.0.196 - - [24/May/2010 00:54:45] "GET /devices.xml HTTP/1.1" 500 465
När jag försöker updatera.

Kör windows 7 64 engelsk
La till C:\Program Files (x86)\Telldus i variablen PATH

Någon ide?
gein

Post by gein »

Du kör 32-bitars Python?
Kör "python -v" och kolla vad som står precis i slutet. Hos mig står det såhär:
Python 2.6.2 (r262:71605, Apr 14 2009, 22:40:02) [MSC v.1500 32 bit (Intel)] on win32
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>>
Vilken version av TelldusCenter har du installerat? Ev. kan det vara en för gammal TelldusCenter som inte har stöd för de metoder jag försöker anropa. En gissning bara...
gein

Post by gein »

Ny version ute: http://github.com/pakerfeldt/remotestic ... /downloads
Eftersom det inte verkar gå att ladda ner apk direkt från github till Android (iaf inte från min mobil) så har jag lagt den här också: http://www.akerfeldt.se/~gein/remotestick-android/

Ändringar sen sist:
## 2010-05-24 - pakerfeldt
* Added support for Proove devices.
* Change of orientation does not trigger reload
* Save/Load state (current controller in use)
* SAX handler rewritten

## 2010-05-23 - pakerfeldt
* Added application icon
* Changed light button icons.
* Added support for learn method.
Ingolf

Post by Ingolf »

gein wrote:Du kör 32-bitars Python?
Kör "python -v" och kolla vad som står precis i slutet. Hos mig står det såhär:
Python 2.6.2 (r262:71605, Apr 14 2009, 22:40:02) [MSC v.1500 32 bit (Intel)] on win32
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>>
Vilken version av TelldusCenter har du installerat? Ev. kan det vara en för gammal TelldusCenter som inte har stöd för de metoder jag försöker anropa. En gissning bara...
Kör TelldusCenter 2.0.2, Python 32bit
Vad jag inte riktigt förstår är det där med PATH variablen.
Får samma fel om jag inte skriver in något där som om jag skriver in vägen till TelldusCenter.
Post Reply