PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%

Total votes: 148

tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

Hjtrakfö wrote:Hej,
här går det undan med svaren!!
När jag trycker på Hantera Enheter händer ingenting.
URL på det fältet är
>>> http://192.168.1.107/homeautomation/?display=conf
och inget mer.

Jag har installerat om två gånger, samma uppförande.
Image

På denna bild ser du under enheterna länken "Uppdatera från Tellstick". För att se dessa länkar och kunna använda dem måste användaren som du är inloggad med vara av typen admin.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
janed

Post by janed »

tom_rosenback wrote:
janed wrote:Har inhandlat en Nexa EYCR-250. Det är en enhet som stöder absoluta nivåer. Egentligen bara en externa variant på inbyggnadsenheten LWMR-210. Dessa har kommenterats, och bekräftats ha absoluta nivåer, under "Hårdvara" i forumet.

Har precis gjort några tester med följande resultat:
Programmet klarar inte att tända lampa, oavsett vald procentsats.
Om jag använt fjärrkontroll och tänt lampan, klarar programmet att släcka. Problemet är att den släcker alltid, även då man försöker öka intensiteten eller minska från den nivå som ställts in med fjärrkontrollen.

Hör av dig om du vill att jag skall jag skall göra annorlunda tester...
(Har även köpt en LWMR-210 för inbyggnad, men inte testat mot den)
/Janne

Liten extrafråga: Om man anger negativt värde på "Fördröjning efter soluppgång" är det då tänkt att programmet skall slå av innan soluppgång? (det går att mata in en minusvärde)

Tillägg:
Har testat igenom med tdtool och fått bekräftat att dimningen fungerar på absoluta nivåer
Tack för den test rapporten. En fråga, du har dimmer (abs) vald som enhets typ?

För att vi skall få det att fungera som det är tänkt så skulle jag vilja att du gör följande för varje steg.
1. Aktivera debug mode under Konfiguration -> Inställningar
2. Sätt den abs dimmande enheten till "Av"
3. Sätt 30% som dimnivå¨
4. Sätt 100% som dimnivå
5. Sätt nivå till "Av"
6. Upprepa steg 2-5 något sånär i tdtool som fungerar
7. Posta outputten från stegen 2-6 här, det du behöver ta med hit är ngt motsvarande

Code: Select all

C:\Progra~1\Telldus\tdtool.exe --on 10

Array
(
    [0] => Turning on device 10, on - Success
)
Svar på din fråga angående "Fördröjning efter soluppgång", jo man kan mata in negativa offsets och det medför att man tidiglägger påslaget.

EDIT:
Kollade lite i koden och konstaterade att det var ett litet tanke fel där, om du byter ut getTdtoolParameters($device, $status) funktionen i system/functions.php mot

getTdtoolParameters($device, $status)
{
	$params = "";

if($device["type"] == "dimmer" && ($status == "true" || $status == "1"))
	{
		$params .= " --".getTelldusStatus(false)." ".$device["telldus_id"]." --".getTelldusStatus(true)." ".$device["telldus_id"];
	}
	else if ($device["type"] == "absdimmer" && $status >= 1)
	{
		$params .= " --dimlevel ".scaleStatusToDimlevel($status)." --dim ".$device["telldus_id"];
	}
	else
	{
		$params .= " --".getTelldusStatus(convertToBoolean($status))." ".$device["telldus_id"];
	}

return $params;
}
Så borde absolut dimningen fungera, om inte posta resultaten från steg 2-6 här, körda med den nya getTdtoolParameters

Tack för ditt testande!

Dimmer (abs) är vald.
Nu har jag testat med både den gamla och nya versionen av getTdtoolParameters($device, $status).

Båda ger samma felyttring.
Inställningar är valbara mellan 1 till 96% i steg om fem (defaultvärde). Har även testat med dimlevelstep på 1.

Slutsatsen är att parameter till tdtool blir bara rätt när man anger "av" då används dimlevel 0. Alla andra inställningar skickar bara iväg --off.

Så här ser det ut:
av:
C:\Program\Telldus\tdtool.exe --dimlevel 0 --dim 4

Array
(
[0] => Dimming device: 4 Success to 0 - Success
)

31%:
C:\Program\Telldus\tdtool.exe --off 4

Array
(
[0] => Turning off device 4, off - Success
)
96%:

Array
(
)

av:

Array
(
)

motsvarande sekvens direkt från doskommando:

C:\Program\Telldus>tdtool --off 4
Turning off device 4, off - Success

C:\Program\Telldus>tdtool --dimlevel 85 --dim 4
Dimming device: 4 Success to 85 - Success

C:\Program\Telldus>tdtool --dimlevel 255 --dim 4
Dimming device: 4 Success to 255 - Success

C:\Program\Telldus>tdtool --dimlevel 0 --dim 4
Dimming device: 4 Success to 0 - Success

/Janne
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

janed wrote:Dimmer (abs) är vald.
Nu har jag testat med både den gamla och nya versionen av getTdtoolParameters($device, $status).

Inställningar är valbara mellan 1 till 96% i steg om fem (defaultvärde). Har även testat med dimlevelstep på 1.

Slutsatsen är att parameter till tdtool blir bara rätt när man anger "av" då används dimlevel 0. Alla andra inställningar skickar bara iväg --off.

Så här ser det ut:
av:

Array
(
)

31%:

Array
(
)
96%:

Array
(
)

av:

Array
(
)

/Janne
Märkligt, med denna patch som jag gav dig så får jag detta som output

C:\Progra~1\Telldus\tdtool.exe --dimlevel 179 --dim 6

Array
(
    [0] => Dimming device: 6 Success to 179 - Success 
)

Vet inte hur familiär du är med PHP men skulle du kunna sätta till denna rad i getTdtoolParameters funktionen direkt efter { och före $params = "";

echo "STATUS:".$status."#";
Nu skrivs det ut en rad var det står STATUS:179# på skärmen, 179 är ett exempel. Även högst uppe på sidan skall du hitta ett avsnitt där du ser ["status"] (debug aktivt), vad innehåller det?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
janed

Post by janed »

tom_rosenback wrote:
janed wrote:Dimmer (abs) är vald.

Så här ser det ut:
av:

Array
(
)

31%:

Array
(
)
96%:

Array
(
)

av:

Array
(
)

/Janne
Märkligt, med denna patch som jag gav dig så får jag detta som output

C:\Progra~1\Telldus\tdtool.exe --dimlevel 179 --dim 6

Array
(
    [0] => Dimming device: 6 Success to 179 - Success 
)

Vet inte hur familiär du är med PHP men skulle du kunna sätta till denna rad i getTdtoolParameters funktionen direkt efter { och före $params = "";

echo "STATUS:".$status."#";
Nu skrivs det ut en rad var det står STATUS:179# på skärmen, 179 är ett exempel. Även högst uppe på sidan skall du hitta ett avsnitt där du ser ["status"] (debug aktivt), vad innehåller det?
Har tyvärr ingen erfarenhet alls av PHP.
När jag lade till raden som du visade fick jag följande:
Parse error: syntax error, unexpected '{' in C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php on line 80

Uppdatering:
Ber om ursäkt! - jag gjorde något fel när jag kopierade över koden i funktionen. Gjorde om hela svängen och då fungerar det! Nu fungerar alltså dimmer upp och ned till absoluta nivåer!
/Janne
En liten undring: Går det att starta %-tabellen på 0 så att det blir 0,5,10 ..... och slutar på 100% Det känns mer rätt att kunna sätta precis 100% (även om man kanske inte ens märker skillnaden)
Last edited by janed on Thu Mar 04, 2010 8:47 pm, edited 1 time in total.
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

janed wrote: Har tyvärr ingen erfarenhet alls av PHP.
Parse error: syntax error, unexpected '{' in C:\xampp\htdocs\HomeAuto\system\functions.php on line 80
Ok, gör då istället så att du byter ut system/functions.php mot den som finns i denna zip:
http://karpero.mine.nu/releases/system_functions.zip

Vad ger detta för resultat?
//Tom

Hjtrakfö

Post by Hjtrakfö »

För att se dessa länkar och kunna använda dem måste användaren som du är inloggad med vara av typen admin.
Jomenvisst, den satt i krysset! Tacktack!

Lite skumt, på din skärmbild står det Logga ut(local), men du körde väl lokalt på samma dator, kanske behövs inte behörighet då?
janed

Post by janed »

tom_rosenback wrote:
Ok, gör då istället så att du byter ut system/functions.php mot den som finns i denna zip:

Fick dåligt samvete så jag gjorde om kopieringen - se uppdateringen på mitt förra inlägg. DET FUNGERAR!
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

Hjtrakfö wrote:
För att se dessa länkar och kunna använda dem måste användaren som du är inloggad med vara av typen admin.
Jomenvisst, den satt i krysset! Tacktack!

Lite skumt, på din skärmbild står det Logga ut(local), men du körde väl lokalt på samma dator, kanske behövs inte behörighet då?
Super!

Man blir automatiskt inloggad som local om man ligger på samma IP address område som servern, dvs om servern har IP 192.168.0.100 och datorn du använder för att styra HomeAutomation ifrån har 192.168.0.x så skall du bli direkt inloggad som local. I kommande release (v1.1) så har detta ändrat lite men principen är densamma. När du kört installation så skapas local användaren med "user" rättigheter, detta kan du ändra om du vill under Konfiguration.
//Tom

tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

janed wrote:
tom_rosenback wrote:

Fick dåligt samvete så jag gjorde om kopieringen - se uppdateringen på mitt förra inlägg. DET FUNGERAR!

Uppdatering:
Ber om ursäkt! - jag gjorde något fel när jag kopierade över koden i funktionen. Gjorde om hela svängen och då fungerar det! Nu fungerar alltså dimmer upp och ned till absoluta nivåer!
/Janne
En liten undring: Går det att starta %-tabellen på 0 så att det blir 0,5,10 ..... och slutar på 100% Det känns mer rätt att kunna sätta precis 100% (även om man kanske inte ens märker skillnaden)
Bra att du fick det att fungera, så mao kan jag nu kryssa av "testa absolut dimnivå". TACK!

I kommande release är detta fixat, Av = 0% och sen är första %-alternativet det som du ställt in i Inställningarna. Dvs du får Av, 5%, 10%....

TACK än en gång!
//Tom

janed

Schemaläggning av dimmer

Post by janed »

När man schemalägger en dimmer-lampa: Vilken nivå hamnar den då på? Jag antar att det blir till den sist använda för de som har minne. Det förutsätts då att man stängt av den med --off, och inte med dimlevel 0. Om det går att ordna vore det faktiskt trevligt om det går att ange en nivå när man schemalägger.
/Janne
tom_rosenback

Re: Schemaläggning av dimmer

Post by tom_rosenback »

janed wrote:När man schemalägger en dimmer-lampa: Vilken nivå hamnar den då på? Jag antar att det blir till den sist använda för de som har minne. Det förutsätts då att man stängt av den med --off, och inte med dimlevel 0. Om det går att ordna vore det faktiskt trevligt om det går att ange en nivå när man schemalägger.
/Janne
Schemaläggning av en absolut nivå dimmer fungerar inte i v1.0, tyvärr. Dock är det fixat redan till kommande release och då kommer det att fungera enligt följande:
- Om en tidigare (senaste) dimnivån som är större än 0 kan hittas så används den.
- Om inte någon tidigare dimnivå hittas så används en default dimnivå som kommer att hittas under Inställningar.

Behövs dimnivå kunna ställas in separat i schemat, elr är det bra som sådant?
//Tom

janed

Post by janed »

tom_rosenback wrote:
janed wrote:När man schemalägger en dimmer-lampa: Vilken nivå hamnar den då på? Jag antar att det blir till den sist använda för de som har minne. Det förutsätts då att man stängt av den med --off, och inte med dimlevel 0. Om det går att ordna vore det faktiskt trevligt om det går att ange en nivå när man schemalägger.
/Janne
Schemaläggning av en absolut nivå dimmer fungerar inte i v1.0, tyvärr. Dock är det fixat redan till kommande release och då kommer det att fungera enligt följande:
- Om en tidigare (senaste) dimnivån som är större än 0 kan hittas så används den.
- Om inte någon tidigare dimnivå hittas så används en default dimnivå som kommer att hittas under Inställningar. Behövs dimnivå kunna ställas in separat i schemat, elr är det bra som sådant?
Utan att ha en aning om hur mycket jobb det innebär: Det vore trevligt att kunna anpassa ljusstyrkan under kvällen, speciellt om man har flera dimmrar. Det blir då komponenter i scenarier. Exempel: Jag tänker sätta dimmer på belysningen i trappen till andra våningen. Först full intensitet, sedan tänker jag mig halvfart längre fram på kvällen (fredagsmysläge). Kanske låta den vara svag på natten som ledbelysning. Det vore snyggt om man på något sätt kunde alternera mellan åtminstonde två nivåer schemalagt.
Ta mitt förslag för vad det är: bara ett förslag.
/Janne

Jag har nu programmerat upp 11 enheter i ett komplext veckoschema. Till och med dörrklockan är inlagd, för att få fungera som larm. Jag har mycket stor glädje av ditt program och skall nu gå vidare med temperaturnät. Har parallellt kört igång kameraövervakning i form av YAWCAM.
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

janed wrote:
tom_rosenback wrote:
/Janne
- Om inte någon tidigare dimnivå hittas så används en default dimnivå som kommer att hittas under Inställningar. Behövs dimnivå kunna ställas in separat i schemat, elr är det bra som sådant?
Utan att ha en aning om hur mycket jobb det innebär: Det vore trevligt att kunna anpassa ljusstyrkan under kvällen, speciellt om man har flera dimmrar. Det blir då komponenter i scenarier. Exempel: Jag tänker sätta dimmer på belysningen i trappen till andra våningen. Först full intensitet, sedan tänker jag mig halvfart längre fram på kvällen (fredagsmysläge). Kanske låta den vara svag på natten som ledbelysning. Det vore snyggt om man på något sätt kunde alternera mellan åtminstonde två nivåer schemalagt.
Ta mitt förslag för vad det är: bara ett förslag.
/Janne

Jag har nu programmerat upp 11 enheter i ett komplext veckoschema. Till och med dörrklockan är inlagd, för att få fungera som larm. Jag har mycket stor glädje av ditt program och skall nu gå vidare med temperaturnät. Har parallellt kört igång kameraövervakning i form av YAWCAM.
Måste ta mig en funderare angående inställningsbar dimnivå till schemorna. Har redan på listan att till v1.2 bygga om schedulerings motorn så det kan hända att detta kommer med dit på något sätt.

Låter bra att du fått allt konfigurerat nu. Det där med dörrklockan som larm förstår jag dock inte, hur fungerar det? Har själv också en övervakningskamera som jag funderat om man på nåt bra dynamiskt sätt kunde få integrerat i HomeAutomation, så att andra med övervakningskamera också skulle få den lätt integrerad, återstår att se...

Det som förtillfället kvarstår före v1.1 releasas är mest finlir, texter och dylikt. Nedan kan ni se vad som hittills ändrat mellan v1.0 och kommande v1.1:
  • - Made queries injection proof
    - Added translation support, takes language setting from browser, fallbacks to english
    - Made queries support single backslash
    - Made PHP execute exec in background, improves page loading when changing status of a device
    - Made schedules use last dimlevel
    - Added index.php to links and forms
    - Added configuration for default page
    - Implemented new scenario model
    - Scenario manager
    - Possibility to configure what IP addresses are considered "local"
Många småa saker som också blivit fixade men som inte ses i denna lista
//Tom

hylsan

Post by hylsan »

Hur har du gjort med inställningarna, har för mig att nån skrev att man fick börja om från början vid ny version?
Hade varit trevligt med en liten conf-fil där allt sparas så man vid uppdatering kan hämta infon där.

Naturligtvis får man ju trixa till det lite ifall man gör nån större uppdatering, men det borde ni smarta killar/män/gubbar fixa :)

Har inte gjort så många "inställningar" utan bara lagt in enheterna, men det låter ju som andra kommit längre :)

Sen har jag en liten fundering på själva gränsnittet.
Har lite tankar på att integrera sidan i ett program och behöver då "trycka" ihop interfacet. Som det är nu så är inte sidan "skalbar" (dvs jag kan inte trycka ihop sidan till kanske 500x380 utan att få rull-listor)
Kanske svårt för er att göra eftersom de flesta inte har användning för det, men det är mycket blå "onödig" utrymme under "HomeAutomation" innan tex enheterna eller planlösningen. Man kanske kunde be att få sidan något mer vänsterjusterad? :)

Tack annars för ett lätt "program".
/Hylsan
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

hylsan wrote:Hur har du gjort med inställningarna, har för mig att nån skrev att man fick börja om från början vid ny version?
Hade varit trevligt med en liten conf-fil där allt sparas så man vid uppdatering kan hämta infon där.

Naturligtvis får man ju trixa till det lite ifall man gör nån större uppdatering, men det borde ni smarta killar/män/gubbar fixa :)

Har inte gjort så många "inställningar" utan bara lagt in enheterna, men det låter ju som andra kommit längre :)

Sen har jag en liten fundering på själva gränsnittet.
Har lite tankar på att integrera sidan i ett program och behöver då "trycka" ihop interfacet. Som det är nu så är inte sidan "skalbar" (dvs jag kan inte trycka ihop sidan till kanske 500x380 utan att få rull-listor)
Kanske svårt för er att göra eftersom de flesta inte har användning för det, men det är mycket blå "onödig" utrymme under "HomeAutomation" innan tex enheterna eller planlösningen. Man kanske kunde be att få sidan något mer vänsterjusterad? :)

Tack annars för ett lätt "program".
/Hylsan
I installern av v1.1 så görs en update istället för clean install om v1.0 redan är installerad. På detta sätt bibehålls alla inställningar (schemor, användare, system inställningar...allt) som användaren gjort i HomeAutomation. Om det är någon äldre version än 1.0 så gör först en clean install av 1.0 och sen en update till 1.1. v1.0 gör enbart en CLEAN INSTALL. I äldre versioner än kommande v1.1 så går användaren miste om sina inställningar vid ominstallation, tyvärr.

Angående skalningen så kan jag försöka fixa till en dynamiskt skalerande sida, vet dock inte om det hinner med till v1.1. I planerna finns redan att kunna ha egna teman, men det är till v1.2. Får jag fråga, vilket program skall du integrera det i? RideRunner?

Härligt att HomeAutomation upplevs lätt!
//Tom

Post Reply