Hej!
Jag tänkte bara dela med mig av en mail-konversation, när jag försökte få svar på en enkel(?) fråga från Nexa. Det verkar inte som om de är speciellt intresserade av vare sig sina kunder eller vad de säljer... Mycket märkligt.
Om någon här har svar på min ursprungliga fråga, alltså vilka av Nexas dimmrar som klarar absolutvärden vore jag tacksam!
-*-*-*-*-*-*-*-*-
Från: Jan Sjöberg [mailto:jan@hihomusic.com]
Skickat: den 1 mars 2010 11:21
Till: support@nexa.se
Ämne: Info
Hej!
Jag skulle vilja veta exakt vilka av era trådlösa dimmers som kan styras
till ett absolut värde med bl.a. Tellstick.
Artikelnummer och/eller serienummer.
Det är mycket dåligt med kunskap hos era återförsäljare...
Vänliga hälsningar
Jan Sjöberg
-*-*-*-*-*-*-*-*-
Från: Mats Holländer [mailto:mats@nexa.se]
Skickat: den 1 mars 2010 11:31
Till: 'Jan Sjöberg'
Kopia: erik@nexa.se
Ämne: SV: Info
Hej,
På www.nexa.se under fliken FAQ/Teknik så finns det en spec för resp mottagare i System Nexa på vilka ljuskällor och laster dom klarar.
För funktion mot Tellstick så får hänvisa till dom.
Best regards / Med vänliga hälsningar
Nexa Support
-*-*-*-*-*-*-*-*-
Skickat: den 1 mars 2010 12:13
Till: 'Mats Holländer'
Hej!
Du kanske missförstod mig. Det har inget med laster och annat att göra.
Jag har en av era nyare självlärande dimmers som går att styra med Tellstick till ett exakt värde direkt, t.ex. 25% eller 77% eller 100% genaom att skicka detta kommando direkt till dimmern, som då ställer ljusstyrkan till detta värde.
Jag undrar alltså vilka av era dimmers som klarar detta?
Vänliga hälsningar
Jan Sjöberg
-*-*-*-*-*-*-*-*-
Från: Mats Holländer [mailto:mats@nexa.se]
Skickat: den 1 mars 2010 13:28
Hej,
Tyvärr klarar ingen av våra dimmer detta.
Mats Holländer
-*-*-*-*-*-*-*-*-
Skickat: den 1 mars 2010 13:40
Till: 'Mats Holländer'
Hej!
Det var ju högst märkligt eftersom jag har en av era dimmrar, köpt på Kjell&Co, som klarar absolut styrning!!!?
Mvh Jan
-*-*-*-*-*-*-*-*-
Från: Erik Hjelmström [erik@nexa.se]
Skickat: den 1 mars 2010 14:39
Hej,
Som framgår av ditt mail, så har du redan en Nexa dimmer som klarar absolut värden – nu framgår det ju inte vilken av våra dimrar du har, men du har redan funnit ut att det fungerar.
Vi vet tyvärr inte vad Tellstick kan i sin helhet, då vi koncentrerar oss på våra egna produkter. Om Tellstick kan skicka absolut värden så är ju det bra? Vi göt heller ingen skillnad på våra dimmer mottagare, så fungerar det på en av dom så förmodar jag att det fungerar på dom andra också?
Vänliga Hälsningar
Nexa
Erik Hjelmström
NEXA support???!
Moderator: Telldus
-
- Site Admin
Precis som e02jr säger så har alla selflearning vi testat hittils fungerat med absolutstyrning.
Inga codeswitch går alls iallafall.
Däremot är det lite skillnad hur dom dimmar, vissa dimmar mjukt mellan olika värden medan andra hoppar direkt. Det verkar som nyare batcher av mottagarna dimmar mjukt medan äldre diummar "hårt". Så förhoppningsvis kommer alla nyköpta mottagare dimma mjukt.
Detta är bara spekulationer och inget som är bekräftat.
Inga codeswitch går alls iallafall.
Däremot är det lite skillnad hur dom dimmar, vissa dimmar mjukt mellan olika värden medan andra hoppar direkt. Det verkar som nyare batcher av mottagarna dimmar mjukt medan äldre diummar "hårt". Så förhoppningsvis kommer alla nyköpta mottagare dimma mjukt.
Detta är bara spekulationer och inget som är bekräftat.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Software
Telldus Technologies