PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%
 
Total votes: 148

micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Safe mode, magic quotes, register globals och andra av phps "säkerhetsfunktioner" är endast till ondo.

Tom, ett tips. Ditt programmet borde kolla efter detta och varna användaren om php är konfigurerat dåligt och ev. öppnar upp säkerhetsrisker.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by tom_rosenback »

micke.prag wrote:Safe mode, magic quotes, register globals och andra av phps "säkerhetsfunktioner" är endast till ondo.

Tom, ett tips. Ditt programmet borde kolla efter detta och varna användaren om php är konfigurerat dåligt och ev. öppnar upp säkerhetsrisker.
Ingen dålig idé.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Ett exempel hur du kan bli av med magic quotes kan du se mellan rad 6-18:
http://trac.cinderella-project.net/brow ... hp?rev=465

Magic quotes går ju tyvärr inte att stänga av i runtime...
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
janed
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Schemaläggningen i Windows?

Post by janed »

Har precis installerat 1.0. på en Windows XPP med XAMPP installerad, där PHP är version 5,3. Allt fungerar utmärkt med huslayout och allt. Fick använda dubbla backslash i inställningssidan, enligt rekommendation i forumet. Enheterna hämtas utan problem efter inläggning i Telldus Center. De går att manövrera både lokalt och över internet. Loggningen fungerar.

Men, jag kan för mitt liv inte få igång schemaläggningen. Allt ser normalt ut när schemaläggningen görs. Jag har använt samma användare och lösenord i "Inställningar", "Användarhantering" och vid inloggningen i Windows.

Schemaläggningen fungerar med Telldus schemaläggare, men jag får varningen om "blank lösenord", trycker bara vidare och får sedan ange lösenordet när filen skall läggas till Windows schemaläggare.

Finns det någon som har ett tips till en novis?

/Janne
PS. Det händer spännande saker på Tom's demosida nu... DS.
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Schemaläggningen i Windows?

Post by tom_rosenback »

janed wrote:Har precis installerat 1.0. på en Windows XPP med XAMPP installerad, där PHP är version 5,3. Allt fungerar utmärkt med huslayout och allt. Fick använda dubbla backslash i inställningssidan, enligt rekommendation i forumet. Enheterna hämtas utan problem efter inläggning i Telldus Center. De går att manövrera både lokalt och över internet. Loggningen fungerar.

Men, jag kan för mitt liv inte få igång schemaläggningen. Allt ser normalt ut när schemaläggningen görs. Jag har använt samma användare och lösenord i "Inställningar", "Användarhantering" och vid inloggningen i Windows.

Schemaläggningen fungerar med Telldus schemaläggare, men jag får varningen om "blank lösenord", trycker bara vidare och får sedan ange lösenordet när filen skall läggas till Windows schemaläggare.

Finns det någon som har ett tips till en novis?

/Janne
PS. Det händer spännande saker på Tom's demosida nu... DS.
Schemaläggningen kräver ett lösenord för att fungera. Så du måste ha ett lösenord på ditt användarkonto i Windows, du skall inte använda HomeAutomation användaruppgifterna. Så under Konfiguration -> Inställningar skall du mata in ditt Windows användarnamn samt lösenord, datornamnet skall också vara inkluderat i användarnamnet enligt följande exempel.

Användarnamn:
Datornamn\Användarnamn

Lösenord:
1234

Efter att du sparat ett schema så kan du kolla följande saker.
1. I Windows Control Panel -> Scheduled Tasks så skall schemat du skapat ses.
2. Om där finns schema så öppna det och kolla att det i "Run as" fältet står det du matat in, dvs Datornamn\Användarnamn.
3. Kolla även att lösenordet sparats.
4. Sen kan du också pröva att kopiera den sträng som finns i "Run" rutan och klistra in den i command prompten och se vad den ger för svar där efter att du kört kommandot. Strängen kan se ut något liknande:
"C:\Program Files\php\php.exe" X:\wwwroot\homeautomation\tdtool.php task=1 status=1
5. Om punkt 4 fungerar så pröva att köra schemat genom att högerklicka på det och välj "Run".

PS. HomeAutomation v1.1 växer för var dag :D DS.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
janed
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Re: Schemaläggningen i Windows?

Post by janed »

tom_rosenback wrote:
janed wrote:Har precis installerat 1.0. på en Windows XPP med XAMPP installerad, där PHP är version 5,3. Allt fungerar utmärkt med huslayout och allt. Fick använda dubbla backslash i inställningssidan, enligt rekommendation i forumet. Enheterna hämtas utan problem efter inläggning i Telldus Center. De går att manövrera både lokalt och över internet. Loggningen fungerar.

Men, jag kan för mitt liv inte få igång schemaläggningen. Allt ser normalt ut när schemaläggningen görs. Jag har använt samma användare och lösenord i "Inställningar", "Användarhantering" och vid inloggningen i Windows.

Schemaläggningen fungerar med Telldus schemaläggare, men jag får varningen om "blank lösenord", trycker bara vidare och får sedan ange lösenordet när filen skall läggas till Windows schemaläggare.

Finns det någon som har ett tips till en novis?

/Janne
PS. Det händer spännande saker på Tom's demosida nu... DS.
Schemaläggningen kräver ett lösenord för att fungera. Så du måste ha ett lösenord på ditt användarkonto i Windows, du skall inte använda HomeAutomation användaruppgifterna. Så under Konfiguration -> Inställningar skall du mata in ditt Windows användarnamn samt lösenord, datornamnet skall också vara inkluderat i användarnamnet enligt följande exempel.

Användarnamn:
Datornamn\Användarnamn

Lösenord:
1234

Efter att du sparat ett schema så kan du kolla följande saker.
1. I Windows Control Panel -> Scheduled Tasks så skall schemat du skapat ses.
2. Om där finns schema så öppna det och kolla att det i "Run as" fältet står det du matat in, dvs Datornamn\Användarnamn.
3. Kolla även att lösenordet sparats.
4. Sen kan du också pröva att kopiera den sträng som finns i "Run" rutan och klistra in den i command prompten och se vad den ger för svar där efter att du kört kommandot. Strängen kan se ut något liknande:
"C:\Program Files\php\php.exe" X:\wwwroot\homeautomation\tdtool.php task=1 status=1
5. Om punkt 4 fungerar så pröva att köra schemat genom att högerklicka på det och välj "Run".

PS. HomeAutomation v1.1 växer för var dag :D DS.
Tack för ditt snabba svar!
Hade inte med datornamn på användare. Lade till det.

Vid inmatningen skrev jag dubbelslash: Datornamn\\anvnamn. Det gör jag i varje fall på de andra för att slippa felmeddelande.

Det skapas ingen fil i mappen "Scheduled Tasks" (heter "Schemalagda aktiviteter" i min svenska version av XP)
Det tyder alltså på att någon sökväg är knasig.

Jag har lagt php enligt: c:\xampp\php och homeautomation: c:\xampp\htdocs\HomeAuto\

/mvh Janne
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Schemaläggningen i Windows?

Post by tom_rosenback »

janed wrote:
tom_rosenback wrote:
janed wrote:Har precis installerat 1.0. på en Windows XPP med XAMPP installerad, där PHP är version 5,3. Allt fungerar utmärkt med huslayout och allt. Fick använda dubbla backslash i inställningssidan, enligt rekommendation i forumet. Enheterna hämtas utan problem efter inläggning i Telldus Center. De går att manövrera både lokalt och över internet. Loggningen fungerar.

Men, jag kan för mitt liv inte få igång schemaläggningen. Allt ser normalt ut när schemaläggningen görs. Jag har använt samma användare och lösenord i "Inställningar", "Användarhantering" och vid inloggningen i Windows.

Schemaläggningen fungerar med Telldus schemaläggare, men jag får varningen om "blank lösenord", trycker bara vidare och får sedan ange lösenordet när filen skall läggas till Windows schemaläggare.

Finns det någon som har ett tips till en novis?

/Janne
PS. Det händer spännande saker på Tom's demosida nu... DS.
Schemaläggningen kräver ett lösenord för att fungera. Så du måste ha ett lösenord på ditt användarkonto i Windows, du skall inte använda HomeAutomation användaruppgifterna. Så under Konfiguration -> Inställningar skall du mata in ditt Windows användarnamn samt lösenord, datornamnet skall också vara inkluderat i användarnamnet enligt följande exempel.

Användarnamn:
Datornamn\Användarnamn

Lösenord:
1234

Efter att du sparat ett schema så kan du kolla följande saker.
1. I Windows Control Panel -> Scheduled Tasks så skall schemat du skapat ses.
2. Om där finns schema så öppna det och kolla att det i "Run as" fältet står det du matat in, dvs Datornamn\Användarnamn.
3. Kolla även att lösenordet sparats.
4. Sen kan du också pröva att kopiera den sträng som finns i "Run" rutan och klistra in den i command prompten och se vad den ger för svar där efter att du kört kommandot. Strängen kan se ut något liknande:
"C:\Program Files\php\php.exe" X:\wwwroot\homeautomation\tdtool.php task=1 status=1
5. Om punkt 4 fungerar så pröva att köra schemat genom att högerklicka på det och välj "Run".

PS. HomeAutomation v1.1 växer för var dag :D DS.
Tack för ditt snabba svar!
Hade inte med datornamn på användare. Lade till det.

Vid inmatningen skrev jag dubbelslash: Datornamn\\anvnamn. Det gör jag i varje fall på de andra för att slippa felmeddelande.

Det skapas ingen fil i mappen "Scheduled Tasks" (heter "Schemalagda aktiviteter" i min svenska version av XP)
Det tyder alltså på att någon sökväg är knasig.

Jag har lagt php enligt: c:\xampp\php och homeautomation: c:\xampp\htdocs\HomeAuto\

/mvh Janne
Oups, märkte precis att jag glömt att bifoga en väsentlig del i releasen, nämligen JT. JT är programmet som skapar själva schemorna, underligt när ingen annan klagat.

JT kan ni ladda ner här. (nu också inkluderat i v1.0 releasen)

Packa upp JT.exe till C:\Windows alternativt till roten av HomeAutomation mappen sen borde det börja fungera.

Sorry.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
janed
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Re: Schemaläggningen i Windows?

Post by janed »

tom_rosenback wrote:
janed wrote:
tom_rosenback wrote: Schemaläggningen kräver ett lösenord för att fungera. Så du måste ha ett lösenord på ditt användarkonto i Windows, du skall inte använda HomeAutomation användaruppgifterna. Så under Konfiguration -> Inställningar skall du mata in ditt Windows användarnamn samt lösenord, datornamnet skall också vara inkluderat i användarnamnet enligt följande exempel.

Användarnamn:
Datornamn\Användarnamn

Lösenord:
1234

Efter att du sparat ett schema så kan du kolla följande saker.
1. I Windows Control Panel -> Scheduled Tasks så skall schemat du skapat ses.
2. Om där finns schema så öppna det och kolla att det i "Run as" fältet står det du matat in, dvs Datornamn\Användarnamn.
3. Kolla även att lösenordet sparats.
4. Sen kan du också pröva att kopiera den sträng som finns i "Run" rutan och klistra in den i command prompten och se vad den ger för svar där efter att du kört kommandot. Strängen kan se ut något liknande:
"C:\Program Files\php\php.exe" X:\wwwroot\homeautomation\tdtool.php task=1 status=1
5. Om punkt 4 fungerar så pröva att köra schemat genom att högerklicka på det och välj "Run".

PS. HomeAutomation v1.1 växer för var dag :D DS.
Tack för ditt snabba svar!
Hade inte med datornamn på användare. Lade till det.

Vid inmatningen skrev jag dubbelslash: Datornamn\\anvnamn. Det gör jag i varje fall på de andra för att slippa felmeddelande.

Det skapas ingen fil i mappen "Scheduled Tasks" (heter "Schemalagda aktiviteter" i min svenska version av XP)
Det tyder alltså på att någon sökväg är knasig.

Jag har lagt php enligt: c:\xampp\php och homeautomation: c:\xampp\htdocs\HomeAuto\

/mvh Janne
Oups, märkte precis att jag glömt att bifoga en väsentlig del i releasen, nämligen JT. JT är programmet som skapar själva schemorna, underligt när ingen annan klagat.

JT kan ni ladda ner här. (nu också inkluderat i v1.0 releasen)

Packa upp JT.exe till C:\Windows alternativt till roten av HomeAutomation mappen sen borde det börja fungera.

Sorry.
Klockrent! Nu fungerar det!
Nu skall jag bygga vidare på min installation...
Tom, när jag läst igenom forumet inser jag vilket enastående arbete du gör. Först själva programmet och sedan all support till oss som använder det. Ett stort tack!
/Janne
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Schemaläggningen i Windows?

Post by tom_rosenback »

janed wrote: Klockrent! Nu fungerar det!
Nu skall jag bygga vidare på min installation...
Tom, när jag läst igenom forumet inser jag vilket enastående arbete du gör. Först själva programmet och sedan all support till oss som använder det. Ett stort tack!
/Janne
Finemang, trevligt att du fick det att fungera!!!

TACK SJÄLV! Det värmer när du tycker så!

PS. För tillfället har HomeAutomation v1.0 blivit nerladdat över 250 gånger :D DS.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by tom_rosenback »

Finns det någon vänlig själ på forumet som har HomeAutomation v1.0 ibruk och har en absolut dimnivå stödande enhet som skulle kunna testa så att dimningen fungerar som den skall? Har själv ingen enhet som stöder detta så det är svårt att testa.

Tack på förhand!
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
janed
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Post by janed »

Har inhandlat en Nexa EYCR-250. Det är en enhet som stöder absoluta nivåer. Egentligen bara en externa variant på inbyggnadsenheten LWMR-210. Dessa har kommenterats, och bekräftats ha absoluta nivåer, under "Hårdvara" i forumet.

Har precis gjort några tester med följande resultat:
Programmet klarar inte att tända lampa, oavsett vald procentsats.
Om jag använt fjärrkontroll och tänt lampan, klarar programmet att släcka. Problemet är att den släcker alltid, även då man försöker öka intensiteten eller minska från den nivå som ställts in med fjärrkontrollen.

Hör av dig om du vill att jag skall jag skall göra annorlunda tester...
(Har även köpt en LWMR-210 för inbyggnad, men inte testat mot den)
/Janne

Liten extrafråga: Om man anger negativt värde på "Fördröjning efter soluppgång" är det då tänkt att programmet skall slå av innan soluppgång? (det går att mata in en minusvärde)

Tillägg:
Har testat igenom med tdtool och fått bekräftat att dimningen fungerar på absoluta nivåer
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by tom_rosenback »

janed wrote:Har inhandlat en Nexa EYCR-250. Det är en enhet som stöder absoluta nivåer. Egentligen bara en externa variant på inbyggnadsenheten LWMR-210. Dessa har kommenterats, och bekräftats ha absoluta nivåer, under "Hårdvara" i forumet.

Har precis gjort några tester med följande resultat:
Programmet klarar inte att tända lampa, oavsett vald procentsats.
Om jag använt fjärrkontroll och tänt lampan, klarar programmet att släcka. Problemet är att den släcker alltid, även då man försöker öka intensiteten eller minska från den nivå som ställts in med fjärrkontrollen.

Hör av dig om du vill att jag skall jag skall göra annorlunda tester...
(Har även köpt en LWMR-210 för inbyggnad, men inte testat mot den)
/Janne

Liten extrafråga: Om man anger negativt värde på "Fördröjning efter soluppgång" är det då tänkt att programmet skall slå av innan soluppgång? (det går att mata in en minusvärde)

Tillägg:
Har testat igenom med tdtool och fått bekräftat att dimningen fungerar på absoluta nivåer
Tack för den test rapporten. En fråga, du har dimmer (abs) vald som enhets typ?

För att vi skall få det att fungera som det är tänkt så skulle jag vilja att du gör följande för varje steg.
1. Aktivera debug mode under Konfiguration -> Inställningar
2. Sätt den abs dimmande enheten till "Av"
3. Sätt 30% som dimnivå¨
4. Sätt 100% som dimnivå
5. Sätt nivå till "Av"
6. Upprepa steg 2-5 något sånär i tdtool som fungerar
7. Posta outputten från stegen 2-6 här, det du behöver ta med hit är ngt motsvarande

Code: Select all

C:\Progra~1\Telldus\tdtool.exe --on 10

Array
(
    [0] => Turning on device 10, on - Success
)
Svar på din fråga angående "Fördröjning efter soluppgång", jo man kan mata in negativa offsets och det medför att man tidiglägger påslaget.

EDIT:
Kollade lite i koden och konstaterade att det var ett litet tanke fel där, om du byter ut getTdtoolParameters($device, $status) funktionen i system/functions.php mot

Code: Select all

getTdtoolParameters($device, $status)
{
	$params = "";

	if($device["type"] == "dimmer" && ($status == "true" || $status == "1"))
	{
		$params .= " --".getTelldusStatus(false)." ".$device["telldus_id"]." --".getTelldusStatus(true)." ".$device["telldus_id"];
	}
	else if ($device["type"] == "absdimmer" && $status >= 1)
	{
		$params .= " --dimlevel ".scaleStatusToDimlevel($status)." --dim ".$device["telldus_id"];
	}
	else
	{
		$params .= " --".getTelldusStatus(convertToBoolean($status))." ".$device["telldus_id"];
	}

	return $params;
}
Så borde absolut dimningen fungera, om inte posta resultaten från steg 2-6 här, körda med den nya getTdtoolParameters

Tack för ditt testande!
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Hjtrakfö
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Hjtrakfö »

Hej,
har gjort en provinstallation av HomeaAutomation 1.0 på en liten sandlåde-server, Ubuntu9.10 LAMP. Fungerar förutom att jag inte kan få uppdateringar av tellstick.conf att slå igenom i HA. En ominstallation får med ändringarna.

Letar efter
>> "uppdatera från Tellstick"
>> "Init DB"
i webgränssnittet men kan inte hitta nåt som liknar dem.
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by tom_rosenback »

Hjtrakfö wrote:Hej,
har gjort en provinstallation av HomeaAutomation 1.0 på en liten sandlåde-server, Ubuntu9.10 LAMP. Fungerar förutom att jag inte kan få uppdateringar av tellstick.conf att slå igenom i HA. En ominstallation får med ändringarna.

Letar efter
>> "uppdatera från Tellstick"
>> "Init DB"
i webgränssnittet men kan inte hitta nåt som liknar dem.
Uppdatera från Tellstick hittar du under Konfiguration -> Hantera Enheter. Då får du fram en lista på dina enheter och under den listan finns det "Uppdatera från Tellstick". Trevligt att du annars fått det att fungera.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Hjtrakfö
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Hjtrakfö »

Hej,
här går det undan med svaren!!
När jag trycker på Hantera Enheter händer ingenting.
URL på det fältet är
>>> http://192.168.1.107/homeautomation/?display=conf
och inget mer.

Jag har installerat om två gånger, samma uppförande.
Post Reply