DEFCON 1 - "MODE" och flera "LÄGEN"

Moderator: Telldus

Post Reply
toft

DEFCON 1 - "MODE" och flera "LÄGEN"

Post by toft »

Tjenare!

Ny på detta sedan en vecka tillbaka, men har redan skapat så mycket händelser och scheman så jag börjat få göra kartor för mina automatiseringsflöden :)
Är elutbildad i botten men jobbar med it-automatisering så detta passar mig perfekt ;)

I alla fall. Jag håller på att leka/labba med skapandet ett flerstal "MODE", just nu till min sommarstuga där jag ibland inte är på länge.

Jag har en enhet som går "PÅ", just nu en på/av plugg i en vägg inlåst i maskinrummet som jag döpt till "DEFCON 1" allt funkar finfint så långt.
Jag initierar DEFCON1 "PÅ":
All belysning släcks, schema för inne/utebelysning på/av upphör.
Temperaturen i huset sjunker ner till 10 grader och håller sig där.
Larmet går på, övervakningskamerorna sätts igång.
Varmvattenberedaren stängs av, ventilationen går ner på lågvarv.
Utebelysningen byter läge och går endast på vid rörelse ihop med larmet under vissa omständigheter samt notifierar vid rörelse.
Elslingan till taggtråden sätts på och den röda led-lampan lyser på utsidan för att varna om läget ( :lol: ) och lutzen dimman kryper in över tomten.

Som sagt, allt funkar finfint. Även när DECFON 1 går "av" funkar allt finfint och allt snurrar som det skall.

Problemet.. Är att jag vill ha flera "MODE" och som jag ser det får jag skaffa 1st dedikerad totalt meningslös plugg för varje "mode"? (som jag låser in oåtkomliga)
Jag vill givetvis inte ha en fysisk enhet som bestämmer mina "mode" då vad som helst kan börja strula då.. t.ex. barnen petar på något och så blir de kaos..

Känns som detta blir mer av en feature request? Eller så är jag bara korkad?

En "virtuell" på/av enhet hade löst hela problemet.. och hade dessutom varit extremt mycket mer säkert!
Hade varit en extremt kraftfull funktion! om den nu inte redan finns på något vis :roll:

Hade köpt Live Pro på direkten om de hade funnits där :)
mysman

Re: DEFCON 1 - "MODE" och flera "LÄGEN"

Post by mysman »

Jamen, det finns ju även utan Pro redan.

Bara att skapa en ny Device skippa Learn steget och sätta ett slumpvis enhets nummer. Den kommer skicka ut 433mhz och förutsätta att det finns en mottagare även om det inte gör det.
toft

Re: DEFCON 1 - "MODE" och flera "LÄGEN"

Post by toft »

Ahhhhhhhhhhhhhhh!! Snyggt!

Hade totalt missat att tänka på att skicka ut fiktiva dumma 433 på/av på för att lösa de :)

Givetvis hade de varit snyggare med helt virtuella på/av funktioner men detta fyller sitt syfte till tusen procent!

Stort tack för svaret! Nu kan jag sätta mig och skissa på DECFON 5-1 :)
Post Reply